Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
1 timme sedan sa Dark Of Light:

Bra där bror! Fobier och rädslor måste mötas! Annars växer dem till oproportionerliga storlekar. Flytväst ÄR ETT MÅSTE!!! ALLTID! Härliga bilder!!!! 👍

 

Ser på handbollen. Vad är det för dumheter målvakterna håller på med när de lämnar målet för... ja varför? Prata? Dricka? Motståndaren skjuter i öppet mål när målvakten inte hinner tillbaka, har sett fenomenet även på herrsidan. Korkat. Så ini helvete!

Du vet att de slänger in en extra utespelare va? De vann mot Norge tack vare den där 7 mot 6 grejen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
55 minuter sedan sa Fidden:

Du vet att de slänger in en extra utespelare va? De vann mot Norge tack vare den där 7 mot 6 grejen. 

Aha, men otroligt risky business! 

 

Zone Of Interest. 2023. HBO Max etc.

 

Andra världskriget. Lägerkommendanten för Auschwitz, Rudolf Höss med sin familj bor alldeles vid lägret. Vi får följa deras familjeliv, närmast dokumentärt. Med en fluga på väggen känsla, i stort som smått.

Små badutflykter till en närliggande sjö. Pyssel i hemmet. Middagar, kaffestunder med tårta. Hustrun provar ut beslag tagna kläder av högre värde så som en minkpäls mm. Barnen leker obekymrat i den soliga och vackra trädgården med sin trampbil eller inomhus, där leker pojkarna med tennsoldater iklädda sina junior Hitlerjugend uniformer.

Filmen är inspelad nära nog på plats. Huset befinner sig precis bredvid lägret. Originalhuset gick dock inte att använda. Det är alldeles för slitet och bebos av en annan familj idag. Ett annat hus några hundra meter bort gjordes så likt som möjligt. Även vakttornen och de få lägerbyggnader som skymtar fram emellanåt är tillfixade med datakraft. Det ser nytt och fräscht ut. Det odlas örter, blommor av olika slag i trädgården. Potatis, rödbetor, örter och där finns en honungs biodling, en swimmingpool. Ett paradis. På andra sidan muren, helvetet.

Det tas emot andra befäl, det diskuteras hur brännugnarna kan effektiviseras. Firas graderingar i befälsledet. Familjens hund alltid närvarande. Till skillnad mot filmer som Son Of Saul eller Schindlers List får vi inte se helvetet som finns där utanför. Höss hade försökt sett till att krematoriets skorstenar aldrig syntes från huset. Murar och träd skymde sikten från det onda där ute. Men från vissa vinklar syntes den. Speciellt på kvällstid ser man flammorna från skorstenen. Med dånet alltid närvarande. Dygnet runt. Ständigt.

God nattsagor läses för barnen. Små samtal man och hustru emellan vid läggdags. Kanske kunde de resa till den där vackra Italienska kurorten igen snart..? En kanottur genom floden. Höss står och fiskar mitt i den. Askan från krematoriet flyter förbi…
Kontrasten är bedövande…

Övriga lägerfångar skymtar endast förbi gående. Inga detaljer. Bara ljudet från lägervakternas skrikande order. Skott från maskingevär, pistoler eller vakternas Mausergevär. En del plågade skrik, hundskall. Och alltid det ständigt närvarande hummande ljudet från krematoriet i bakgrunden.

Utvalda lägerfångar som fått ”ynnesten” att leva ett ”drägligare” liv agerar som hjälpredor, trädgårdsmästare, betjänter. Stryker kläder, rengör Rudolphs stövlar från jord, smuts och… blod. Är ”älskarinna” åt Herr Höss. Ständigt till det där ljudet från... ugnarna.

Det är just det som gör denna till en något annorlunda film. Vi får inte se grymheterna som försiggår bakom muren till oasen, Höss hus. Vi hör helvetet vagt, vi kan se bilderna i våra tankar. Under tiden pågår familjen Höss liv som om inget ovanligt har hänt. Ondskan humaniseras en smula. De är människor de också. Men helvetet hålls på avstånd. De lever genom ett filter. Det ovanliga blir vanligt.
En lögn.

Vi ser inget, vi hör. Vi vet inget, vi anar. Vi vill inte veta…

Filmens sista 10 minuter gör mig stum.

Tankefylld.

 

4/5 livslögner.

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

44 minuter sedan sa Dark Of Light:

Zone Of Interest. 2023. HBO Max etc.

 

Andra världskriget. Lägerkommendanten för Auschwitz, Rudolf Höss med sin familj bor alldeles vid lägret.

[…]

Filmens sista 10 minuter gör mig stum.

Intressant att du ändå säger ; ljudläggningen är helt otrolig och den fick väl en Oscar för Bästa ljud om jag inte missminner mig (?)


Vi vet om vad som hände men frågan är väl om de omkringliggande byarna till alla dessa dödsläger visste?

Scenen med det förorenade vattnet är särdeles stark (på många vis). 

Bra reflektion f ö, käre DoL.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 timme sedan sa CHAE:

Intressant att du ändå säger ; ljudläggningen är helt otrolig och den fick väl en Oscar för Bästa ljud om jag inte missminner mig (?)


Vi vet om vad som hände men frågan är väl om de omkringliggande byarna till alla dessa dödsläger visste?

Scenen med det förorenade vattnet är särdeles stark (på många vis). 

Bra reflektion f ö, käre DoL.

 

Kanske missförstår du mig? Filmen blir inte stum, jag blir. Jag blir mållös mot slutet ity verkligheten "kommer nära", utan att spoila slutet för andra.

En riktigt bra film är det iaf. Att en film kan överraska mig är ovanligt, jag är för luttrad och förstörd. Den här lyckades!

Btw, min datormus sa upp sig nyss. Blir till att tjacka ny imorn.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa slejnard:

Trevlig kappläsning med CHAES båttur i topp. MEN NI PASSADE INTE PÅ ATT FISKA??????!!!!!!

Louice kalasdag har varit särdeles lyckad. Roligt att hon blev nöjd och gäster glada. Mycket jam och god mat. Obegränsat med kaffe och fika. Det här lever vi på ett tag 😊👍

Låter bra. Mycket bra!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
16 timmar sedan sa Dark Of Light:

Kanske missförstår du mig? Filmen blir inte stum, jag blir. […]

En riktigt bra film är det iaf. Att en film kan överraska mig är ovanligt, jag är för luttrad och förstörd. Den här lyckades!

Btw, min datormus sa upp sig nyss. Blir till att tjacka ny imorn.

Nej, nej jag förstod precis vad du menade👍🏼

Tyckte att det var intressant och kul att du använde dig av ordet ”stum” när ljudläggningen är en sådan stor del av filmen. Nästan som att den spelar en utav huvudrollerna.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Fidden:

Fyra nyanser av brunt

 

1 timme sedan sa slejnard:

[…]
BNH- BajsNödigHet

FSH- FastShitHouse

Vart är Pazo när man behöver honom som mest för att reda ut begreppen🥺

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...