Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Civil War. 2024. Viaplay, Googleplay, You Tube eller SFanytime t ex.

Vad är det här nu då? En film om amerikanska inbördeskriget 1861-1865? Nej, denna film regisserad av Alex Garland, utspelas i nutid/en nära framtid. Kusligt, näst intill overkligt aktuell med tanke på hur de amerikanska inrikes politiska strömningarna far fram just nu. En fullständigt trovärdig skildring om hur det skulle kunna bli om blott ett litet tag. 

Den rutinerade krigsfotografen Lee, som spelas av  Kirsten Dunst och en medföljande reporter Joel (Wagner Moura) är på väg mot Washington D.C. i hopp om en intervju med en i filmen icke namngiven president. Med i sällskapet följer en gammal och klok om än sliten kollega, spelad av Stephen McKinley Henderson och en väldigt ung färskingfotograf (Cailee Spaeny) som beundrar den gamle veteranen Lee.

På resans väg dokumenterar de kriget och dess oförrätter och hotas att flera gånger själva bli dödade. Krigets galenskap blir svårare och svårare att förstå för Lee ju närmare de kommer maktens huvudstad. Hon har mött vansinnet förut och det tär på henne. Den nya unga är dock ivrig och använder sin kamera för dokumentationen till slut mer än Lee förmår att göra. En resa mot ”mörkrets hjärta” som påminner om en smula om filmen Apocalypse Now och dess resa in i ondskans och mörkrets hjärta.

Filmen sägs vara den dyraste film som prestigeindiebolaget A24 producerat, med en prislapp på runt 50 miljoner dollar. Småpengar i Hollywood idag men det märks att budgeten har använts klokt. Maffiga explosioner, tunga militärhelikoptrar blandade med CGI dito och ett skjutande som får kriget att ringa i öronen. Men räds inte. Detta är ingen film som bara lever på snygga effekter, det finns ett budskap.

Inga sidor är direkt namngivna, inga verkliga personer står som mall någonstans. Inga röda MAGA kepsar, inget blått eller rött, ont eller gott, ingen politisk ställnings tagande syns till och filmen har fått kritik för detta. Men den ytterst medvetna politiska uteblivenheten eller ambivalensen stärker filmens budskap kan jag tycka. Den skildrar krigets vansinne och visar hur svårt det är att behålla sin mänsklighet i en värld utan kontroll.

Klart sevärt, om inte annat för att den känns så oerhört aktuell.

 

En stark 3/5 filmrullar (Ja, fotograferna använder sig av analoga kameror å andra sidan... Vart ska man digitalt skicka bilderna i ett land som rasar samman..?)

 

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Dark Of Light:

Civil War. 2024. Viaplay, Googleplay, You Tube eller SFanytime t ex.

Vad är det här nu då? En film om amerikanska inbördeskriget 1861-1865? Nej, denna film regisserad av Alex Garland, utspelas i nutid/en nära framtid. Kusligt, näst intill overkligt aktuell med tanke på hur den amerikanska inrikes politiska strömningarna far fram just nu. En fullständigt trovärdig skildring om hur det skulle kunna bli om blot ett litet tag. 

Den rutinerade krigsfotografen Lee, som spelas av  Kirsten Dunst och en medföljande reporter Joel (Wagner Moura) är på väg mot Washington D.C. i hopp om en intervju med en i filmen icke namngiven president. Med i sällskapet följer en gammal och klok om än sliten kollega, spelad av Stephen McKinley Henderson och en väldigt ung färskingfotograf (Cailee Spaeny) som beundrar den gamle veteranen Lee.

På resans väg dokumenterar de kriget och dess oförrätter och hotas att flera gånger själva bli dödade. Krigets galenskap blir svårare och svårare att förstå för Lee ju närmare de kommer maktens huvudstad. Hon har mött vansinnet förut och det tär på henne. Den nya unga är dock ivrig och använder sin kamera för dokumentationen till slut mer än Lee förmår att göra. En resa mot ”mörkrets hjärta” som påminner om en smula om filmen Apocalypse Now och dess resa in i ondskans och mörkrets hjärta.

Filmen sägs vara den dyraste film som prestigeindiebolaget A24 producerat, med en prislapp på runt 50 miljoner dollar. Småpengar i Hollywood idag men det märks att budgeten har använts klokt. Maffiga explosioner, tunga militärhelikoptrar blandade med CGI dito och ett skjutande som får kriget att ringa i öronen. Men räds inte. Detta är ingen film som bara lever på snygga effekter, det finns ett budskap.

Inga sidor är direkt namngivna, inga verkliga personer står som mall någonstans. Inga röda MAGA kepsar, inget blått eller rött, ont eller gott, ingen politisk ställnings tagande syns till och filmen har fått kritik för detta. Men den ytterst medvetna politiska uteblivenheten eller ambivalensen stärker filmens budskap kan jag tycka. Den skildrar krigets vansinne och visar hur svårt det är att behålla sin mänsklighet i en värld utan kontroll.

Klart sevärt, om inte annat för att den känns så oerhört aktuell.

 

En stark 3/5 filmrullar (Ja, fotograferna använder sig av analoga kameror å andra sidan... Vart ska man digitalt skicka bilderna i ett land som rasar samman..?)

 

Den ska jag titta på sedan!👍

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Den DÄR var stor! 

Ja, en maffig pjäs. Väldigt beskyddande, gillar inte fyllon t ex 😁. Stabil och snäll mot oss i den närmsta kretsen men det märks om någon främling kommer för nära mig.... Ingen bra idé...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Minnen... Efter en blöt natt med bandet så kom vi hem till mig. Slog på min för tiden stora TVn, en 33 tums tjock TV och hemmabio anläggningen. Betänk att detta är runt tidigt 90-tal ändå. Nåväl, MTV gick på och Queensryche Unplugged vevade fram underbar musik. Fantastiskt! 

Jag har blivit beskylld för att låta både det ena som det andra Dickinson, Coverdale, Tate mm och tack för alla de som tyckte så, men jag har aldrig tagit så allvarligt på det där. De är (eller kanske var) i en klass för sig då det begav sig. Å andra sidan det gäller mig också 😁

MEN nu till ämnet. Denna låt sändes inte i MTV sändningen då utan är en så kallad outtake från den kvällen. Dålig bild kvalité men det lilla vi får höra av denna orepeterade pärla är guld och inga problem att komma upp i tonerna här inte! Vill inte minnas att jag/vi någonsin spelade just den här live, flera Queensryche låtar annars. I Don´t Believe In Love, Empire och Silent Lucidity däremot, den sistnämnda en riktig trosvätare.

Vi hade en replokal i Karlsborgs fästning. Jag kom på att i rask fyllepromenad takt så hann man med att sjunga första versen till I Don´t Believe In Love innan man kom till en tunnel som ledde ut från själva fästningen. Refrängen kom man lagom till i tunneln som hade en fantastisk akustik. Mycket imponerande för töserna som ofta hängde med. Minnen... minnen... 

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, de där bilderna är tagna från mitt coverband Hogs sista spelning. Blandade känslor där minns jag. Vi hade så mycket annat p g i bandet. Familj, barn, jobb utbildningar tog sin beskärda del av all tid. Jag mådde inte speciellt bra under den här perioden heller.  Men det blev ett värdigt avslut på en fullsatt svartklubb i Skövde trakten. Ja, som sagt, minnen, minnen...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan sa Neosus:

Här har vi en live inspelning!

https://www.dropbox.com/scl/fi/ysnt3e7ed8wik4bkigku7/rocking.mp3?rlkey=cvf9eyv1vveezx75pr9ezxa0z&st=44z10ppy&dl=0

Sångarn har lite problem att komma upp i toner! 

Härlig energi och bra 👍. Gör du solot? 
 

Gjorde en cd 2012. Spelar å sjunger allt. Cajun å tamburin

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/g89xioh2dly2t3gpbx0v2/JaMa-Keep-on-rocking-v1-Kopia.mp3?rlkey=5uqhbn205yir2yfatmd9t8yrs&dl=0

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa slejnard:

Härlig energi och bra 👍. Gör du solot? 
 

Gjorde en cd 2012. Spelar å sjunger allt. Cajun å tamburin

 

https://www.dropbox.com/scl/fi/g89xioh2dly2t3gpbx0v2/JaMa-Keep-on-rocking-v1-Kopia.mp3?rlkey=5uqhbn205yir2yfatmd9t8yrs&dl=0

Ja jag var sologitarristen! 

Det där låter ju bra och du sjunger bra! Stämmorna sitter fint oxå! Kul! 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...