Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2024 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
6 timmar sedan sa slejnard:

Nä om man skulle lära sig sjunga lite bättre.

Så nu har jag lite mer tid till ett seröst inlägg. Du kanske kommer ihåg för lääänge sedan så hade vi en diskussion om det här. Du har en talröst som ligger "högt" har jag för mig? Det underlättar inte saker men då är rätt teknik desto viktigare. Våra musikaliska förebilder gör det heller inte direkt lättare för oss. Vem vill inte låta som Halford, Dickinson eller Tate, men hur många av oss når dit?
Sänk kraven.
Var dig själv.
"Låt som dig själv".

Du tog för mist lika länge sedan också sånglektioner vill jag minnas? Jag tyckte då att de alster du släppte vid den tiden lät riktigt bra! Du låg lägre ner i sångregistret och det i sin tur gav dig mer kontroll eftersom du inte låg på gränsen hela tiden. Det lät avslappnat. Sedan glömde du gradvis av vad du lärt dig och nu är vi här yppah.GIF När man ligger för högt med rösten finns det inga reserver kvar. Det blir till slut tröttsamt och uthålligheten blir noll, speciellt viktigt live. Dessutom låter det hela ofta gällt och tunt.

Försök att hitta tillbaka till den tiden. Sänk tonarten tills du hittar rätt. Eller ta några lektioner till? Jag vet... i början känns det som man inte får någon kraft och attack i leveransen alls eftersom man plötsligt slipper ta i när man ligger lägre i ton med rösten. Man känner sig som en dansbands sångare. Men hur låter det då? Oftast bra mycket bättre. Det gäller som sagt var, att hitta dit. Jag gillar din Warpigs också men... visst svajar sången här och där? Ovanor är skitsvåra att bryta men det här fixar du!!!!

En annan sak är att inte ha bråttom med att släppa sina låtar. Lägg sången och glöm låten ett par dagar. Lyssna sedan efter noga med fräscha öron. Lägg om sången helt eller delvis tills du blir nöjd, först då är det dags för släpp. Tålamod, tålamod, tålamod, tålamod...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan sa slejnard:

Den jag håller på med nu blir så småningom en rerelease. Nu på midsommar kommer dock två låtar på svenska. Håll utkik 👀 

Spännande! 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Dark Of Light:

Så nu har jag lite mer tid till ett seröst inlägg. Du kanske kommer ihåg för lääänge sedan så hade vi en diskussion om det här. Du har en talröst som ligger "högt" har jag för mig? Det underlättar inte saker men då är rätt teknik desto viktigare. Våra musikaliska förebilder gör det heller inte direkt lättare för oss. Vem vill inte låta som Halford, Dickinson eller Tate, men hur många av oss når dit?
Sänk kraven.
Var dig själv.
"Låt som dig själv".

Du tog för mist lika länge sedan också sånglektioner vill jag minnas? Jag tyckte då att de alster du släppte vid den tiden lät riktigt bra! Du låg lägre ner i sångregistret och det i sin tur gav dig mer kontroll eftersom du inte låg på gränsen hela tiden. Det lät avslappnat. Sedan glömde du gradvis av vad du lärt dig och nu är vi här yppah.GIF När man ligger för högt med rösten finns det inga reserver kvar. Det blir till slut tröttsamt och uthålligheten blir noll, speciellt viktigt live. Dessutom låter det hela ofta gällt och tunt.

Försök att hitta tillbaka till den tiden. Sänk tonarten tills du hittar rätt. Eller ta några lektioner till? Jag vet... i början känns det som man inte får någon kraft och attack i leveransen alls eftersom man plötsligt slipper ta i när man ligger lägre i ton med rösten. Man känner sig som en dansbands sångare. Men hur låter det då? Oftast bra mycket bättre. Det gäller som sagt var, att hitta dit. Jag gillar din Warpigs också men... visst svajar sången här och där? Ovanor är skitsvåra att bryta men det här fixar du!!!!

En annan sak är att inte ha bråttom med att släppa sina låtar. Lägg sången och glöm låten ett par dagar. Lyssna sedan efter noga med fräscha öron. Lägg om sången helt eller delvis tills du blir nöjd, först då är det dags för släpp. Tålamod, tålamod, tålamod, tålamod...

You have koll på the läget! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan sa Fidden:

Små grodorna och Helan går?

En cover på apans insats tidigare i tråden kanske?

26 minuter sedan sa Neosus:

You have koll på the läget! 👍

Tack.

18 minuter sedan sa slejnard:

Ska testa sjunga i kalsongerna nu 

Är inte sång pålägg genom mikrofon att föredra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

- Så... vad har du för dämpning i sångbåset dårå?

- Kalsong.

 

Kalsong som puffskydd? Tja, den fungerar ju i dess rätta användningområde också.

Ändlöst med stand up material här till din sommar turné Slej.

Nu, fåpåll. Herrefolket-Ungern

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa slejnard:

Ja så var det då och vad framtiden har att säga får framtiden visa 

Jo det är ju lätt se vad som händer i framtiden. Tar lite tid och kräver tålamod. Ju längre in i framtiden du vill se, desto mera tålamod krävs. Så börja öva i kortare intervaller, så går det lättare att lyckas se in i framtiden. Vill du t ex se vad som händer i morgon, så har svaret redan i övermorgon. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Dark Of Light:

Tyskland gör ett mål! K9, dags för referat!

Näh! Följer inte fjollboll. OS boxningen blev inte heller kul När Love Holgersson hade oturen att missa kvalet. Jag är bitter över att de skickade Anna Laurell När Love var I mycket bättre form än Anna var, under förra OS. Så tycker jag att jag tycker. 

Link to comment
Dela på andra sajter

En het match är det iaf k9. Snabba förlopp i en intensiv match kräver ett intensivt k9 referat av k9 världsklass som endast kan ges av trådens referat hovleverantör k9 för det kan bara finnas 1 k9, nämligen k9!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men eftersom k10 kommer efter så är k9 ändå bättre och borde således vara k11 som kommer efter k10 men eftersom k9 är större så borde k9 vara större än k11 men det är ju en ren omöjlighet eftersom siffran är större och därför får jag inte ihop det..... eh! JC_thinking.GIF.49a10c9577930771dc89d3bcb72a81c9.GIF smileys-thinking-029488_zpsbytadrj8.GIF.4ca9c0b5d6bfc2d195a419f16d0ba8f3.GIF

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En övning som ofta låser upp det unika med ens röst är att lära sig kontrollera sitt "twang". Det där fula nasala ljudet man får när man pressar en del av skallklangen genom näsan istället för genom munnen. 

När man lär sig kontrollera sitt twang så kan man börja lägga på det i rätt mängd när man sjunger med t ex bröstklangen eller strupklangen. Både Tate och Dickingson använder mycket twang men kamoflerar den genom att använda mer av buk, bröst, strup, skall eller falsett klangen än just sitt twang.

Medan man övar på att kontrollera sitt twang så låser man ofta upp de olika typerna av klanger med. Samt att man ofta lär sig blanda t ex strup och bröstklangen med.

Testa att sjunga "why yawn" med ett svepande glissando som börjar med en så låg ton du kan på ordet why för att sedan gå så högt du kan och byt till ett glissando som sveper ned åt ifrån ordet yawn. Ofta blir det ett skarvigt och begränsat register på dessa två ord i denna övning. MEN... det är sjukt bra att ha koll på detta snåriga registeromfånget för steg två.

Gör samma övning men uttala frasen why yawn med så många vokaler du kan. Typ why kan du säga w-o-u-a-ä-e-i och yawn blir y-i-a-a-u-o-å-n. Eller hur det känns mest naturligt att tänka/sjunga det för dig personligen. 

 

Mitt batteri dör så jag hinner i te läsa igenom detta i inlägg för att se om det sencar eller inte. Vi ses på andra sidan mörkret.... efter nästa laddning då. Hopp och hej!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan sa Neosus:

Men eftersom k10 kommer efter så är k9 ändå bättre och borde således vara k11 som kommer efter k10 men eftersom k9 är större så borde k9 vara större än k11 men det är ju en ren omöjlighet eftersom siffran är större och därför får jag inte ihop det..... eh! JC_thinking.GIF.49a10c9577930771dc89d3bcb72a81c9.GIF smileys-thinking-029488_zpsbytadrj8.GIF.4ca9c0b5d6bfc2d195a419f16d0ba8f3.GIF

 

Gillar att skriva k9 med ett litet k då det skapar en visuell dissonans mellan k och 9. K9 ser ju mera harmoniskt ur än k9, men så jobbar ju inte jag. Vad ser bäst ut tycker ni K9 eller k9?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...