Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)
50 minuter sedan sa slejnard:

Sen bytte jag till en Marshall valvestate s80. Två element och inbyggt stereochorus. Lät bra och inte lika tung att kånka. Nu kör jag på SMÄKKs peavy classic 30 vid rep och neural dsp på inspelning 

Varför jag nämnde Marshall SC20H är för att jag tycker din stil påminner lite grann om Kiss, Mötley Crue m.fl.

De använde uteslutande Marshall JCM800. SC20H är en 20W-version av JCM 800. Peavy Classic 30 har EL84 som utgångsrör medan SC20H har EL34 precis som JCM800. Skillnaderna i karaktär mellan EL84 och EL34 är stora. Till den toppen skulle jag om jag var du valt en 2x12 med antingen Celestion Vintage 30 eller Celestion G12H-30 Anniversary.

Enligt min erfarenhet finns det inga mjukvarupluggar som till fullo lyckats återskapa soundet. En rörtopp tillsammans med högtalarelementen varierar väldigt mycket i sin karaktär beroende på anslaget och hur dynamiskt man spelar. Pluggarna däremot har en linjär emulering som blir väldigt statisk.

Men sen måste man fråga sig själv hur mycket man vill investera eftersom en SC20H kostar runt 10k och en Palmer 2x12 med Vintage 30 runt 5k.

Redigerat av Analogfreak
Postat
7 minuter sedan sa slejnard:

Är ändå förvånansvärt nöjd med hur neural dsp cory wong låter och beter sig. Har du testat neural AF? 

Jag har aldrig själv installerat den mjukvaran och har bara sett några tester på Youtube. Jag kanske ska prova den vid tillfälle. Men att ersätta allt med pluggar tar bort mycket av inspirationen för min del.

Jag tycker om att lägga mycket tid på soundet och prova mig fram med olika mikrofoner men jag förstår att långt ifrån alla är lika petiga. 

• Gilla 1
Postat
1 timme sedan sa slejnard:

Har fina gitarrer dock! 🤣

Jag har för länge sedan förstått att du tycker om gitarrer. Det är lite därför som jag tror att den rätta rör-toppen saknas för att ge dina gitarrer rättvisa. 😀

Om jag tror rätt så föredrar du single coil framför humbucker. Jag tycker personligen att humbucker har för het signal och att single coil kan bli lite för tunna ibland. Jag skulle vilja ha nåt mitt emellan typ PAF eller Filter-Tron.

Postat
51 minuter sedan sa slejnard:

Jo så är det! Spelade på Stadspuben i Luleå och huset hade en gammal Fender Twin Reverb. Jag hade med mig en overdrive pedal och har nog aldrig haft så göttigt ljud. Den sprack precis sådär som man vill (som hon sa). 

frvxling.webp.304ae33d78057405a33086c280e6a86d.webp

Om det var så hon sa tyder det på att hon stoppade in fel sak den veckan. För den oerfarne kan det vara svårt att skilja dem åt vid första anblick..

Postat
19 minuter sedan sa slejnard:

Det var sköna ackord men det kanske blir enformigt med samma harmonier rakt igenom. Men det kanske ska vara så. När det gäller soundet antar jag att du vill ha sådär mycket botten i basen.

Postat
3 timmar sedan sa Analogfreak:

I teorin ja! Men i praktiken kan alla hjärnspöken ställa till det.

Ja då funkar det inte och då funkar det inte.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.