Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Sök på feedback controllers eller liknande så kommer det nog upp lite. 
 

men….jag jobbar mycket med liveljud och har aldrig stött på behovet av det. Har du en vokalist som sjunger extremt svagt (kanske Billie Eilish) och som ska springa framför PA:t så kan den vara till hjälp. Har du en rundgång så kan du lätt notcha ut den manuellt eller använda en dynamisk multibandskompressor eq/compressor/expander som kan jobba vid ca 8-10khz där rundgången brukar komma på sångmicken framför PA. 

Postat

Kan ju tillägga att i vissa mixerbord som riktar sig mer till ”musikern” än teknikern där allt ska vara så enkelt som möjligt finns det ibland inbyggt i dem. Exempelvis A&H nya cq 

Postat

Vi håller på att testa lite mindre grejer för live ljud typ bose systemen nu... ...provade större i somras när vi hade rundgång problemen....Har suttit i Studio det mesta och är inte så van vid live ljud....

Postat (redigerat)

Hej

live och studio är verkligen två skiljda tankesätt, även om jag tycker det är en fördel att ha kommit från studion då du har fördjupat dig i olika kompressorer/fx mm och dessa ofta emuleras även i liveborden idag. 
 

mitt tips för att undvika rundgång är. 
 

1. försök att alltid ha PA:t framför (Bose kan vara annorlunda, men ha det som grundregel ändå)

2. har du möjlighet så mät upp PA:t ifall du har frekvenser som trendar i rummet som behöver tas om hand. Använd örat om du inte kan mäta in det. 
 

3. Tänk på vad du använder för mikrofon och dess riktningskaraktäristik. Placera monitorerna i mickens utsläckning. Ex ska du inte ha monitor på samma ställe om du använder en sm58 som när du använder en beta58. 
 

4. Använd dig av corrective eq på micken för att ta ut frekvenser som resonerar i källan/membranet mm. 
 

5. krävs det väldigt stark scenvolym så kan du behöva sänka tre-fyra frekvenser på monitorn som vill runda. Gör dock inte för mycket då du kan ”döda”ljudet

6. vill du använda kompressor en del på ljudet ut så kan du med fördel lägga monitorljudets kanaler på egna lager med egen processering som inte har lika mycket kompressor. Det brukar även artisterna uppskatta 🙂

Redigerat av Anders F
Postat

Oj det var mycket lärorikt det du skrev ska köra en copy på det inlägget-)  har jobbat i cubase hela livet sen det var ett midi program.....live är något annat det har du rätt i....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.