Jag försöker lära mig så mycket som möjligt vad gäller musikproduktion...och "gain staging" i mitt DAW (Studio One Pro) är en av alla dem sakerna jag just nu håller på med. Vad jag förstår så bör RMS (medelvärdet) på signalen hamna runt -18 dBFS och PEAK (d.v.s. högsta signalvärde) på max -10 eller -12 dBFS. Jag har t.o.m. sett siffran -15 dBFS för peak. Nu undrar jag hur sjutton det ska gå till??
Om jag för ett virtuellt instrument på en kanal justerar gainen så att medelsignalen hamnar kring -18 dBFS så kommer peaken vara klart högre än -12 dBFS. Peaken hamnar snarare på kanske -6 dBFS eller ännu högre. Signalen för den aktuella kanalen klipper förvisso inte, men rekommendationen vid gain staging är ju inte att bara hålla sig på rätt sida "0" så att säga, utan istället att signalen ska peaka vid max -10 eller -12 dBFS. Nu är det inte ens hårda trumljud med mycket attack jag pratar om utan problemet jag beskriver ovan gäller ett pad-instrument.
Såå..hur ska jag tänka och göra? Ska jag låta RMS hamna runt -18 dBFS och låta peakarna gå upp till typ -5 dBFS på varje kanal eller se till att peakarna hamnar kring -10 dBFS och låta RMS ligga på typ -23 eller -24 dBFS som det blir då? Man vill ju inte klippa signalen (vilket jag väl gör så småningom), så jag antar att det är det sistnämnda jag får hålla mig till om ni inte har en bättre idé?! Problemet med det här sistnämnda är ju att allt blir ju väldigt låg volym då. Så hur jag än gör eller vilket av alternativen jag väljer så blir det inte bra eller som det egentligen är tänkt att gå till när man gör gain staging...
Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.
Fråga
Jizzen
Jag försöker lära mig så mycket som möjligt vad gäller musikproduktion...och "gain staging" i mitt DAW (Studio One Pro) är en av alla dem sakerna jag just nu håller på med. Vad jag förstår så bör RMS (medelvärdet) på signalen hamna runt -18 dBFS och PEAK (d.v.s. högsta signalvärde) på max -10 eller -12 dBFS. Jag har t.o.m. sett siffran -15 dBFS för peak. Nu undrar jag hur sjutton det ska gå till??
Om jag för ett virtuellt instrument på en kanal justerar gainen så att medelsignalen hamnar kring -18 dBFS så kommer peaken vara klart högre än -12 dBFS. Peaken hamnar snarare på kanske -6 dBFS eller ännu högre. Signalen för den aktuella kanalen klipper förvisso inte, men rekommendationen vid gain staging är ju inte att bara hålla sig på rätt sida "0" så att säga, utan istället att signalen ska peaka vid max -10 eller -12 dBFS. Nu är det inte ens hårda trumljud med mycket attack jag pratar om utan problemet jag beskriver ovan gäller ett pad-instrument.
Såå..hur ska jag tänka och göra? Ska jag låta RMS hamna runt -18 dBFS och låta peakarna gå upp till typ -5 dBFS på varje kanal eller se till att peakarna hamnar kring -10 dBFS och låta RMS ligga på typ -23 eller -24 dBFS som det blir då? Man vill ju inte klippa signalen (vilket jag väl gör så småningom), så jag antar att det är det sistnämnda jag får hålla mig till om ni inte har en bättre idé?! Problemet med det här sistnämnda är ju att allt blir ju väldigt låg volym då. Så hur jag än gör eller vilket av alternativen jag väljer så blir det inte bra eller som det egentligen är tänkt att gå till när man gör gain staging...
Redigerat av Jizzen6 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.