Jump to content
Annons

Recommended Posts

Anthen (oregistrerad)
Postat

hej och hå !!

Jag är en super nybörjare inom studio.. så ni för ursäkta min okunnighet men jag måste få svar på mina frågor nån gång =) =)

Jag och bandet håller på att bygga en liten hemma studio... vi ska slå upp en ny vägg .. vad ska man tänka på för att få så bra ljudisolerat som möjligt ?

Vad ska man använda för glas till fönster? Vad ska man ha för dörr ??

en annan sak jag undar över ... Varför har man 2 dataskärmar ?? :rolleyes: :rolleyes:

Och vad är det för skillnad mellan Cubase Sx och Se ??

Tack på förhand för era fina svar 😏😳

Annons
Postat
Varför har man 2 dataskärmar ?? :rolleyes: :rolleyes:

Här finns det två svar:

1. Man vill kunna ha uppe olika applikationer samtidigt. Du får helt enkelt en större arbetsyta om du har två skärmar. Se det som en bankman som har dubbelt så stort skrivbord att sprida ut en massa papper på.

2. Man är prylbög.

Postat
Jag och bandet håller på att bygga en liten hemma studio... vi ska slå upp en ny vägg .. vad ska man tänka på för att få så bra ljudisolerat som möjligt ?

Vad ska man använda för glas till fönster? Vad ska man ha för dörr ??

om man skall bygga en ruta i mellan rummen vill man ha så tjockt glas som möjllgt. 6-7 mm eller ännu tjockare. det finns även speciella glas där man laminerat ihop två glas med ett transparant lim som är bra att använda. Sen skall man ha mkt luft i mellan glasen. Håller just nu på att bygga en ny rita i studion och kommer kanske dokumentera detta för att lägga ut som tips till andra. HAr en 45 cm tjcok vägg så fönsterkarmen är lika djup. På var sida har jag blandat med 6mm glas och, ljudglas och isolerglas-kassett. Genom att ha olika tjocklekar på glasen undviker man att ljudvågorna går rakt igenom. Prata med din lokala glasmästare så hjälper han dig. de har ofta beggade gamla butiksglas o annat för annars blir det ruskigt dyrt med en bra ruta. HAr man tur kan man komma över material för ca 2000:-