Jump to content
Annons

Recommended Posts

Anthen (oregistrerad)
Postat

hej och hå !!

Jag är en super nybörjare inom studio.. så ni för ursäkta min okunnighet men jag måste få svar på mina frågor nån gång =) =)

Jag och bandet håller på att bygga en liten hemma studio... vi ska slå upp en ny vägg .. vad ska man tänka på för att få så bra ljudisolerat som möjligt ?

Vad ska man använda för glas till fönster? Vad ska man ha för dörr ??

en annan sak jag undar över ... Varför har man 2 dataskärmar ?? :rolleyes: :rolleyes:

Och vad är det för skillnad mellan Cubase Sx och Se ??

Tack på förhand för era fina svar 😏😳

Annons
Postat
Varför har man 2 dataskärmar ?? :rolleyes: :rolleyes:

Här finns det två svar:

1. Man vill kunna ha uppe olika applikationer samtidigt. Du får helt enkelt en större arbetsyta om du har två skärmar. Se det som en bankman som har dubbelt så stort skrivbord att sprida ut en massa papper på.

2. Man är prylbög.

Postat
Jag och bandet håller på att bygga en liten hemma studio... vi ska slå upp en ny vägg .. vad ska man tänka på för att få så bra ljudisolerat som möjligt ?

Vad ska man använda för glas till fönster? Vad ska man ha för dörr ??

om man skall bygga en ruta i mellan rummen vill man ha så tjockt glas som möjllgt. 6-7 mm eller ännu tjockare. det finns även speciella glas där man laminerat ihop två glas med ett transparant lim som är bra att använda. Sen skall man ha mkt luft i mellan glasen. Håller just nu på att bygga en ny rita i studion och kommer kanske dokumentera detta för att lägga ut som tips till andra. HAr en 45 cm tjcok vägg så fönsterkarmen är lika djup. På var sida har jag blandat med 6mm glas och, ljudglas och isolerglas-kassett. Genom att ha olika tjocklekar på glasen undviker man att ljudvågorna går rakt igenom. Prata med din lokala glasmästare så hjälper han dig. de har ofta beggade gamla butiksglas o annat för annars blir det ruskigt dyrt med en bra ruta. HAr man tur kan man komma över material för ca 2000:-

När det gäller dörrar är det så tjocka o massiva som möjligt. Specialle ljuddörrar kostar mkt pengar så jag har byggt på ett par massiva dörrar på varje sida med frigoligt och HDF. De är numer 10cm tjocka o ruskigt tunga så jag har satt extra gångjärn.

Mattias

Anthen (oregistrerad)
Postat

Tack då har jag fått lite klarhet i det ... men en annan sak jag undrar över .. 😄

Hur ska man göra om man T.ex man pratar inne i kontroll rummet och vill att trummisen ska höra det i sina hörlurar.. eller att man pratar i kontrollrummet och vill att någon inne i sångbåset ska höra det ... ??? 😉 och hur fan lägger man upp bilder i detta forum ?? 🙂

Postat
Hur ska man göra om man T.ex man pratar inne i kontroll rummet och vill att trummisen ska höra det i sina hörlurar.. eller att man pratar i kontrollrummet och vill att någon inne i sångbåset ska höra det ... ???

Antigen via en mixer med Talkback funktion eller

via en hörlursförstärkare som är koppla till en Högtalarswitch med Talkback.

Eller Via mikrofon

Anthen (oregistrerad)
Postat

jo jag hade ju tänkt genom mic ... men jag fattar inte hur man ska koppla ??? 😮

Postat

Flera skärmar? Jo som sagt större arbetsyta, EX. många har mixerfunktionen uppe i ena skärmen och själva projekten eller spåren i andra för att kunna se bägge samtidigt.

och slippa massa flippande i mellan.

Vad gäller prata i mellan olika rum, finns endel varianter men du kan annvända

ctlr room funktionen på mixerbordet. och om du har många kanaler på mixern annvända en kanal där du kopplar in en mic. finns endel mixerbord där de är färdigt att koppla in en mic, men det är dyrare bord.

vet ej om du behöver spcialglas som är dämpat???men se till att inta ta för tunna glasrutor och du ska ha dubbla rutor med ett mellanrum i mellan.

/kirtaphus

Anthen (oregistrerad)
Postat

okej tack så mycket 🙂 .. ja men hur använder man Ctrl rum grejen då .. ???... kopplar man bara i och sen hörs det i hörlurarna ?? .... 😎

Postat (redigerat)

Alltså, för att förklara det simpelt:

Jocke 1 har ett par hörlurar på huvudet. De är kopplade till A.

Jocke 2 vill att jocke 1 ska höra honom, så han pratar i en mick kopplad till A.

Redigerat av Hemluth
musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Tycker ni ska köpa senaste numret av MM (=MusikerMagasinet). Där finns en artikelserie om studiobygge!

Lycka till!

😛

:musik

Anthen (oregistrerad)
Postat

studio.jpg

här är en ritning över den tänkta studion ... tror ni att det ser bra ut ... bör jag tänka på nått ?? ...

Postat
Hej!

Tycker ni ska köpa senaste numret av MM (=MusikerMagasinet). Där finns en artikelserie om studiobygge!

Lycka till!

😉

:musik

hmm nu lobbar vi igen:-)

Postat
studio.jpg

här är en ritning över den tänkta studion ... tror ni att det ser bra ut ... bör jag tänka på nått ?? ...

du bör tänka på i första läget är relationen mellen höjd, bredd och djup på rummet. Är dessa fel/risiga så har man taskiga förutsättningar då kostar det fläsk.....mycket fläsk

Anthen (oregistrerad)
Postat

tack ... jag vet i fan varför inte bilden funkar ?? :S ... jaja .. men en annan sak´.... är frigolit ljud isolerande ?? .. tänkte kanske att man kunde slå up lite sånt på dörren elelr nått ??? 😆

Postat

Hej, hej!

Tänkte fråga hur man gör om man vill spela in och sköta det mesta från mixern och inte i datorn?? Om man vill spela in flera kanaler samtidigt så måsta man ha tillräckligt många kanaler på ljudkortet, eller hur? Hur kopplar man det från mixern in i ljudkortet?

Ok, det var några frågor... tacksam för svar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.