Jag ska efter 15 års låtskrivande i hörlurar ta steget och köpa monitorer. Kan inte mixa eller dylikt, så det ska inte vara några värstingar. Vill bara kunna lyssna utan hörlurar, med hyfsat god ljudkvalitet. Mixa slaskdemos.
Hur som helst, till min fråga: hur kopplar man in monitorer till datorn, dvs vad behöver jag för sladdar och sånt?
Har försökt leta info på de sidor jag tänkt beställa monitorerna ifrån, bl.a. Thomann. Men hittar inte en enda beskrivning på vad jag behöver för tillbehör.
Behöver jag ett externt ljudkort eller någon typ av monitorkontroll, eller finns det hyfsade monitorer jag kan koppla in via USB (detta vore drömmen, så jag slipper massa sladdar)? Jag ett gammalt M-Audio ljudkort från 2010, tror det heter Audiobox. Det har tre likadan uttag på baksidan, två som heter "Main out L & R" och ett för hörlurar. Funkar det för ändamålet kanske?
Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.
Fråga
johanmusic
Hej!
Jag ska efter 15 års låtskrivande i hörlurar ta steget och köpa monitorer. Kan inte mixa eller dylikt, så det ska inte vara några värstingar. Vill bara kunna lyssna utan hörlurar, med hyfsat god ljudkvalitet. Mixa slaskdemos.
Hur som helst, till min fråga: hur kopplar man in monitorer till datorn, dvs vad behöver jag för sladdar och sånt?
Har försökt leta info på de sidor jag tänkt beställa monitorerna ifrån, bl.a. Thomann. Men hittar inte en enda beskrivning på vad jag behöver för tillbehör.
Behöver jag ett externt ljudkort eller någon typ av monitorkontroll, eller finns det hyfsade monitorer jag kan koppla in via USB (detta vore drömmen, så jag slipper massa sladdar)? Jag ett gammalt M-Audio ljudkort från 2010, tror det heter Audiobox. Det har tre likadan uttag på baksidan, två som heter "Main out L & R" och ett för hörlurar. Funkar det för ändamålet kanske?
Hittade annars detta ljudkort som var sjukt billigt (vilket tyvärr alldeles för sällan är synonymt med bra): https://www.teknikmagasinet.se/products/m-audio-m-track-solo-112050/?gclid=Cj0KCQjw2cWgBhDYARIsALggUhqHlhFgQjJsnRngWqU74ARjPmUkHNmyy36HCD7AEu4S4wURxhPIpO0aAlkhEALw_wcB
Men tycker det såg enkelt och nätt ut. Ser dock bara en hörslursutgång på det ljudkortet. Går det att koppla in monitorer i detta?
Och VAD heter sladdarna jag behöver för att få ihop allt, om det nu inte går med bara USB?
Jag har en MacBook Air med M1 chip. Två Thunderbolt/ usb 4-portar.
Hjälp! Och försök tänka att ni ska förklara för ett barn, jag kan verkligen noll 😄
Tusen tack på förhand!
12 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.