Jump to content
Annons
  • 0

Inspelning av vokalgrupp

Fråga

Postat

Hej alla Studio medlemmar 🙂

Jag har fått frågan om att spela in en vokal-kvartett. Jag har mest erfarenhet av att sitta i studion hemma och lägga gitarr slingor så detta är en ny utmaning för mig 🤓. Men tycker det hade varit kul med något nytt. Vi har några begränsningar som vi behöver förhålla oss till (men som kanske går att komma runt). Vi är som med all amatörverksamhet något begränsade av budget. Kan jag klara mig på min setup eller borde jag hyra några prylar? Vart kan man hyra studio prylar i Malmö regionen? 

Min setup

• ljudkort: Apollo Twin
  • mickar: Røde NT1-A, Shure SM58 (2st), Line CM4 (2st)

Frågor

1. Vad för lokal bör vi välja?
    1. Kyrka eller något med mycket rumsklang
    2. Något mer dämpat / akustiskt neutralt
    3. Något specifikt att tänka på kring valet / prep av lokal?
  2. Vilken mic setup bör jag välja
    1. Enkel stormembran som alla sjunger in i? NT1-A?
    2. Stereo par som tar rummet
    3. Dynamiska mickar till varje sångare
    4. Stormembran till varje sångare (4st)
    5. 2 + (3 eller4) - Dvs separat mic per sångare + rums mic

Tacksam på förhand för alla tips! 

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

Annons
  • 0
Postat

Lokalen skulle jag skulle säga beror på vilket sound du vill ha. Ett mer studio-sound eller mer kyrkokör-sound. Ett torrare sound eller mer dränkt i reverb.

Jag spelade in en vokalensemble (sju pers) och då var vi i ett lite torrare rum. Jag plockade fram alla mickar som jag kunde hitta. Vad jag mindes, sm57or, sm58, några olika kondensatormickar, en rörmick etc.. En blandning av små och stormembranare. Dynamiska och kondensatormickar. Sen ställde jag upp alla mickarna på rad och satte på record. Så fick de ställa sig vid var sin mick och sjunga tillsammans ett kort stycke på låten, sedan roterade de och så sjöng de igen. Till slut hade alla sjungit i alla mickar. Vi lyssnade sedan på varje enskild medlem och vilken mick som lät bäst på dennes röst. Det intressanta var att vissa sångare lät bäst i sm57an, vissa lät bäst i dyrare mickar. Vi kom fram till vem som skulle ha vilken mick och sedan så ställde jag de sju mickarna i en halvmåne (så att de såg varandra). De stod med en meters avstånd om jag minns rätt. Jag sade åt dom att hålla ungefär samma avstånd till micken hela tiden, runt 5 cm. (så inte basen ökade och minskade genom låten)

Jag hade även rumsmickar i mitten. Men de tog jag bort i mixningen. De lät kass vad jag minns. Rumsklangen fick reverb och delay stå för.

Men vill du ha ett mer blötare sound, mer kör-sound. Då skulle jag ställt dom i en kyrka och ha ett stereopar på lite mer avstånd, så som slejnard tipsade om. Men du får prova dig fram. Testa mycket är mitt tips.

Här är inspelningen jag gjorde (så kan du avgöra om mina tips är värda att lyssna på 🙂 )

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.