Jag har fått frågan om att spela in en vokal-kvartett. Jag har mest erfarenhet av att sitta i studion hemma och lägga gitarr slingor så detta är en ny utmaning för mig 🤓. Men tycker det hade varit kul med något nytt. Vi har några begränsningar som vi behöver förhålla oss till (men som kanske går att komma runt). Vi är som med all amatörverksamhet något begränsade av budget. Kan jag klara mig på min setup eller borde jag hyra några prylar? Vart kan man hyra studio prylar i Malmö regionen?
Min setup
ljudkort: Apollo Twin
mickar: Røde NT1-A, Shure SM58 (2st), Line CM4 (2st)
Frågor
Vad för lokal bör vi välja?
Kyrka eller något med mycket rumsklang
Något mer dämpat / akustiskt neutralt
Något specifikt att tänka på kring valet / prep av lokal?
Vilken mic setup bör jag välja
Enkel stormembran som alla sjunger in i? NT1-A?
Stereo par som tar rummet
Dynamiska mickar till varje sångare
Stormembran till varje sångare (4st)
2 + (3 eller4) - Dvs separat mic per sångare + rums mic
Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.
Fråga
zicvic
Hej alla Studio medlemmar 🙂
Jag har fått frågan om att spela in en vokal-kvartett. Jag har mest erfarenhet av att sitta i studion hemma och lägga gitarr slingor så detta är en ny utmaning för mig 🤓. Men tycker det hade varit kul med något nytt. Vi har några begränsningar som vi behöver förhålla oss till (men som kanske går att komma runt). Vi är som med all amatörverksamhet något begränsade av budget. Kan jag klara mig på min setup eller borde jag hyra några prylar? Vart kan man hyra studio prylar i Malmö regionen?
Min setup
Frågor
Tacksam på förhand för alla tips!
2 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.