JanneL (oregistrerad) Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Jag har en ny PC med cubase sx och wavelab 4 installerat. När jag spelar in eller upp en inspelning med cubase hänger sig programmet plötsligt och utan något återkommande mönster, ibland funkar det lite längre, ibland stannar det direkt. Wavelab fungerar utan problem. Jag har försökt stänga av olika funktioner i windows utan att det hjälper. Har någon ett gott råd om hur jag kan lösa problemet. hälsning Janne
hegobald Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Du måste ge lite mer information. Vad du använder för ljudkort? Vilken hårddisk använder du för ljudfiler (inte samma som windows är installerat på va?) och vilken typ? Har du tillräckligt med utrymme för dina ljudfiler (dom blir stora) Hur mycket minne? Processor? Moderkort? Operativsystem (2000, XP etc) Du har väl inte en crackad version av Cubase hoppas jag? Som du förstår så kan vi inte hjälpa dig om du inte ger lite fylligare information.
Lundin Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 hmm..tänkte först skriva något annat..men som Hegobald säger..berätta hur ditt system ser ut först.
JanneL (oregistrerad) Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Du måste ge lite mer information.Vad du använder för ljudkort? Vilken hårddisk använder du för ljudfiler (inte samma som windows är installerat på va?) och vilken typ? Har du tillräckligt med utrymme för dina ljudfiler (dom blir stora) Hur mycket minne? Processor? Moderkort? Operativsystem (2000, XP etc) Du har väl inte en crackad version av Cubase hoppas jag? Som du förstår så kan vi inte hjälpa dig om du inte ger lite fylligare information. Jag har en AMD sempron2400+ Sempron 1667mhz processor. A-data 512 DDR-DIMM PC 300 400mhz. Monterat på ett A-BIT VA10 KM400. 1 st Seagate Barracuda 40g, partionerad på 10+30gb och 1st Seagate Barracuda 160gb för lagring, båda 7200 rpm. Jag kör hela systemet på en ren windowsinstallation, datorn har inte internetanslutning och jag har stängt av alla energi-sparfunktioner. Jag har fått tips om att skaffa en cpufläkt, processorn får jobba rätt hårt då jag kör cubase. Jag har en begagnad version av cubase sx 1. Till detta har jag ett Behringer BCA2000. Systemet fungerar då datorn inte varit igång nån längre tid utan är kall men problemen kommer när jag kört en stund, därav tipset om cpu-kylning. Jag tänker även stoppa i ytterligare 512 ram. Verkar det vara en klok lösning?
Lundin Postat 13 maj 2005 Postat 13 maj 2005 Kylning är A och O oavsett vilken typ av program du använder..har du ingen kylning kommer problemen som feta expresspaket från DHL 😑 Uppdatera även ditt SX 1 till senaste versionen när du ändå är igång ( 1.06 tror jag det var..) 1Gb ram är också bra..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.