Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Kips Pupiller. 1937-1959.

En högst okänd Holländsk uppfinnare vars enda uppfinning var "arsenik och kvicksilver baserade ögondroppar för fotokromatisk syn". I övrigt famlade han i blindo men inte särskilt länge.

Postat

Puh-piller, när man ger lite slumpartade piller till en narkoman, slänger honom från bron och kollar hur länge han guppar nedströms innan han a: piggnar till eller b: sjunker. 

Postat
12 minuter sedan sa Fidden:

Puh-piller, när man ger lite slumpartade piller till en narkoman, slänger honom från bron och kollar hur länge han guppar nedströms innan han a: piggnar till eller b: sjunker. 

Kips. Gips på finska.

Postat (redigerat)

KIPS kip4s l. ɟip4s, (i bet. 2) r.; best. -en; l. (i bet. 1) KIPS, sbst. pl.; best. -en.

Etymologi

[av eng. kips, pl.-form av kip, hud av ungt l. litet djur, trol. av mnl. kip, bunt i sht av hudar (se KIPPA, sbst.). Sg.-formen har i sv. utvecklats ur pl.; jfr RÄLS, SLIPS m. fl.]

(i fackspr.)

1) i pl. i kollektiv anv.: hudar av den småväxta, ostindiska boskapen. LdVBl. 1843, nr 43, s. 3. Till vekningen af kips användes äfven arsenik. Hirsch LbGarfv. 236 (1898). SvSkoT 1926, nr 16, s. 11.

2) ss. ämnesnamn: beredd hud l. läder av småväxt ostindisk boskap. Hirsch LbGarfv. 14 (1898). Dampjäxor Av ljus slät kips. KatalOscaria 1927, s. 48.

Ssgr (i fackspr.): (1, 2) KIPS-HUD. oberedd l. beredd hud av småväxt ostindisk boskap; äv. ss. ämnesnamn. Ekenberg (o. Landin) 409 (1891). 20 kg. perlnarfvade kipshudar. TLev. 1902, nr 45, s. 1. Därs. 1907, nr 36, s. 2. —

(jfr 2) -LÄDER. jfr KIPS 2. Ostindiskt Kipsläder. IndUtstMalmö 1896, s. 8.

Oh... Who knew..? SAOB från 1935 is a bitch!

Redigerat av Dark Of Light
Postat
4 minuter sedan sa Fidden:

Puh-finnar är väldigt likt puh-piller. 

På tal om saker som flyter iväg alltså.

Mina finskor tål inte vatten. Troligen medfött. 

3 minuter sedan sa Fidden:

Jag har schips.

P_20230909_174027_1.jpg

I thought those schips had sailed away?

Postat
16 minuter sedan sa Dark Of Light:

Mina finskor tål inte vatten. Troligen medfött. 

I thought those schips had sailed away?

Dina finskor kan åka på mitt schhhhepp.

Eller förstärkas med kips.

Postat
4 minuter sedan sa Dark Of Light:

Framtida Längstah arkeologer...

Längstah forever vore nåt. Nån får tipsa Ina.

Postat
8 minuter sedan sa Fidden:

Eller hur var det nu, kips betyder gipsade finskor?

Ja, precis. En slags lågbudget variant på att gjuta av dem i brons. Vad man nu ska göra det för..?

BILL-GATES-SHOES-POP_2048x2048.thumb.webp.b4069cbb7f1164cea013f52569b3896f.webp

Postat
13 minuter sedan sa Fidden:

Lite som att tappa sockervadd i badkaret. 

Så här mycket vatten har vi inte pratat om här sedan 2022 då Slej hade sin "episod" i Rhodos. 

Det var på den tiden som PTs gav en dansande spermahare som belöning.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.