Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Annons

Hm. Händelserik dag än så länge här "på gården". Ett nyinflyttat par från Göteborg slet med sina aldrig sinande flyttlådor. Mannen i familjen kom från Skottland ursprungligen och har backpackat tidigare jorden runt. Kul prick att prata med. Han blev lite glad över att kunna prata engelska med någon. Han undrade vilken del av England jag kom ifrån och blev förvånad över att jag inte kom därifrån alls. Fick beröm för mitt uttal 😁 Inte första gången dock.

Detta + att ett gäng gamla tanter hade anordnat en totalt misslyckad loppmarknad precis utanför sedan arla morgonstund. Enorma mängder med allt möjligt old crap från Hötorgskonst till gamla damkläder till salu men inga kunder. Så nu packar den kvarvarande tanten bittert in sitt stora lass i sin bil. 

Själv har jag suttit en stund på s☀️liga balkongen medd_coffee.GIF + en god pipa och betraktat galenskapen.
Ibland är det en fröjd att se andra jobba. Thirsty work det också.

Tur man har några kalla på kylning... yppah.GIF

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

En Dag Och En Halv. 2023. Netflix.

Ett gisslan drama med verkliga förtecken. Filmen handlar om den desperate Artan (Alexej Manvelov) som under pistol hot kidnappar sin ex-fru Louise (Alma Pöysti) från en vårdcentral där hon jobbar. Han tar henne som gisslan med syfte att kunna återförenas med sin dotter som han förlorat vårdnaden om och sedan fly. De sig ut på en påtvingad roadtrip genom den svenska landsbygden, till slut även med sin lilla ett åriga dotter samtidigt som de har polisen hack i häl. Fares Fares spelar en polis som motvilligt får följa med på resan.

Denna Fares Fares regidebut har fått en hel del dålig kritik för sin styltiga dialog, knepiga manus och framtvingande av pompösa känslor. Vete faen om jag tycker att det är så styltigt. Ok, filmen är nog inte tänkt som någon slags realistisk polis thriller. Polisens lite väl närgångna agerande här är nog mer symbolisk än realistisk. Polisfacket skulle nog ha en del synpunkter på hur nära poliserna befinner sig bilen, helt oskyddade. Allmänheten likaså. De få action scenerna som filmen innehåller känns också en smula framtvingade.

Man ska nog betrakta filmens budskap mer som en film som gärna vill visa hur fel det blir även om man vill göra rätt. Därtill som en tankeställare fungerar den. Livet och dess framfart går sällan på räls. Det är ingen rak och enkel resa. Hur man än planerar så blir det krokigt. Speciellt spännande är det hela inte även om jag måste säga att för att vara en regi debut så är det klart godkänt.

3/5 Kaffemuggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...