-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 12 minuter sedan sa drloop: Yeah! Det här gänget skall jag lira med. Kommer inte åt mitt spotify. Grrrrr!
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Jo de fonka! Svårt att få sånt därt att låta realistiskt!
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 5 minuter sedan sa Neosus: Jo de fonka! Svårt att få sånt därt att låta realistiskt! Jo det är knepigt. Det är lite därför som jag brukar komma såhär långt för att bara tröttna och kasta allt. Min tanke var att vilolan och fiolen ska byta av varandra så att vilolan spela mera "komp" och fiolen får köra en mera melodibetonad stämma över de sista takterna med bara cello och kontrabas. För att sedan hela kvartetten ska börja Waltza lite mera. Problemet är att jag då måste byta stråktekniker ganska ofta, vilket jag ju inte har full koll på hur man gör i Cubase än. Alternativt är ju att ladda flera spår och ha olika ståktekninker för samma instrument på olika kanaler. Men det är ju lite bökigt att göra så med.
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Jag kan utveckla hur jag menar med det där att låta realistiskt! Först är man beroende av att ha välskapta ljudsamplingar. Sedan ska man sätta sig i hur det låter och hur det spelas genom att lyssna in sig på riktiga musiker och helst själv kunna spela lite.. Sedan ska det skapas bra och intressanta stycken oxå. Du må vara bra på att skriva bra stycken men är ljuden halvdana så kommer det att låta så oxå. Lite som att spela saxofon på en synt. Tycker jag alltså och man behöver inte hålla med mig!
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Just nu sa -k9-: Jo det är knepigt. Det är lite därför som jag brukar komma såhär långt för att bara tröttna och kasta allt. Min tanke var att vilolan och fiolen ska byta av varandra så att vilolan spela mera "komp" och fiolen får köra en mera melodibetonad stämma över de sista takterna med bara cello och kontrabas. För att sedan hela kvartetten ska börja Waltza lite mera. Problemet är att jag då måste byta stråktekniker ganska ofta, vilket jag ju inte har full koll på hur man gör i Cubase än. Alternativt är ju att ladda flera spår och ha olika ståktekninker för samma instrument på olika kanaler. Men det är ju lite bökigt att göra så med. Ja precis! Knepigt sånt därt.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 2 minuter sedan sa Neosus: Jag kan utveckla hur jag menar med det där att låta realistiskt! Först är man beroende av att ha välskapta ljudsamplingar. Sedan ska man sätta sig i hur det låter och hur det spelas genom att lyssna in sig på riktiga musiker och helst själv kunna spela lite.. Sedan ska det skapas bra och intressanta stycken oxå. Du må vara bra på att skriva bra stycken men är ljuden halvdana så kommer det att låta så oxå. Lite som att spela saxofon på en synt. Tycker jag alltså och man behöver inte hålla med mig! Jo så måste man ju ha koll på hur varje instrument låter i ett visst register med. Både blås och stråk varierar ju mycket i klangfärg när man spelar en viss oktav. Vissa låter ju jätte nasala i vissa register, har en rikare klang i andra register, för att sedan ha en klar betoning på övertoner i andra register. Det jag gillar med det ljubiblioteket som jag använder mig av, är att man kan se vilka toner som är inom det idiomatiska registret och vilka som är utanför det. Det är en liten bild på hand/finger positionen samt en liten varning där det står "Extended" om man väljer en ton som går att spela men som är svår för en musiker att faktiskt spela på det vala instrumentet.
Fidden Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Ryssland ber wagnergruppens soldater att ta sin ledare tillfånga. 😳
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Just nu sa Fidden: Ryssland ber wagnergruppens soldater att ta sin ledare tillfånga. 😳 Oj! Vart läste/såg/hörde du det?
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 (redigerat) 3 minuter sedan sa -k9-: Jo så måste man ju ha koll på hur varje instrument låter i ett visst register med. Både blås och stråk varierar ju mycket i klangfärg när man spelar en viss oktav. Vissa låter ju jätte nasala i vissa register, har en rikare klang i andra register, för att sedan ha en klar betoning på övertoner i andra register. Det jag gillar med det ljubiblioteket som jag använder mig av, är att man kan se vilka toner som är inom det idiomatiska registret och vilka som är utanför det. Det är en liten bild på hand/finger positionen samt en liten varning där det står "Extended" om man väljer en ton som går att spela men som är svår för en musiker att faktiskt spela på det vala instrumentet. Ja precis! Det är till stor hjälp när man kan se sånt därt! Redigerat 23 juni 2023 av Neosus
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Just nu sa Neosus: Ja precis! Det är till stor hjälp när man kan sånt därt! Jo jag fuskar och försöker få hjälp av en polare som pluggat både komposition och orkrerstrering. 😉
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 1 minut sedan sa -k9-: Jo jag fuskar och försöker få hjälp av en polare som pluggat både komposition och orkrerstrering. 😉 Det är en spännande värld det där!
Fidden Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 6 minuter sedan sa Fidden: Ryssland ber wagnergruppens soldater att ta sin ledare tillfånga. 😳 Följer utvecklingen via denna kanalen.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 4 minuter sedan sa Fidden: Följer utvecklingen via denna kanalen. Creepy snubbe som sänder just nu... Han ser ju helt och hållelt ut som en AI. Hualigen!
Dark Of Light Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 (redigerat) 23 minuter sedan sa Neosus: Jag kan utveckla hur jag menar med det där att låta realistiskt! Först är man beroende av att ha välskapta ljudsamplingar. Sedan ska man sätta sig i hur det låter och hur det spelas genom att lyssna in sig på riktiga musiker och helst själv kunna spela lite.. Sedan ska det skapas bra och intressanta stycken oxå. Du må vara bra på att skriva bra stycken men är ljuden halvdana så kommer det att låta så oxå. Lite som att spela saxofon på en synt. Tycker jag alltså och man behöver inte hålla med mig! Ja, så är det. Men man får tänka på att tiderna förändras och vi med dem, oavsett om vi vill eller inte. Sång t ex i poplåtar låter inte speciellt realistiskt längre om man tänker efter. Överkorrigerat och plastigt. Samma gäller instrumentering i många fall. Man vänjer sig vid det nya svarta liksom. Bra eller dåligt låter jag andra avgöra. man får bara hänga med eller lyssna på gamla saker och inget fel i det förstås. Redigerat 23 juni 2023 av Dark Of Light
Fidden Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 1 minut sedan sa -k9-: Creepy snubbe som sänder just nu... Han ser ju helt och hållelt ut som en AI. Hualigen! Det är han som driver kanalen. har sover typ aldrig, så det talar för din teori.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 1 minut sedan sa Dark Of Light: Ja, så är det. Men man får tänka p att tiderna förändras och vi med dem, oavsett om vi vill eller inte. Sånt t e x i poplåtar låter inte speciellt realistiskt längre om man tänker efter. Överkorrigerat och plastigt. Samma gäller instrumentering i många fall. Man vänjer sig vid det nya svarta liksom. Bra eller dåligt låter jag andra avgöra. man får bara hänga med eller lyssna på gamla saker och inget fel i det förstås. Jo att få det att låta realistiskt behöver ju vara ett måste för att det ska låta bra. Men för det lilla projekt jag har i åtanke så känns det viktigt. Men ofta så är det ju mera passande med lite onaturligare ljud i många musikstilar med.
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Det ser lite ut som en bajskorv när man klämmer ut kräm ur förpackningen! Apropå ingenting alltså..
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 1 minut sedan sa Fidden: Det är han som driver kanalen. har sover typ aldrig, så det talar för din teori. Kan ju vara fler som använder röst och video-maskering som turas om att googla och läsa med.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Just nu sa Neosus: Det ser lite ut som en bajskorv när man klämmer ut kräm ur förpackningen! Apropå ingenting alltså.. Hmm har så sällan ordning på min avföring att jag inte minns hur en sådan korv ser ut. 🤔 Men de kanske påminner om de löpmeter rektalt avträde som mina hudar villigt producerar på en daglig basis? 🤨
drloop (oregistrerad) Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 (redigerat) 2 timmar sedan sa -k9-: Har lite svårt att få stråkar att låta helt naturliga när jag programmerar i MIDI. Men jag tror att jag börjar få koll nu. Hur låter dessa stråkljud? Först bara Cello, sen tillkommer kontabas, violin och fiol efter hand. Är inte så mycket att hänga i granen rent musikaliskt men jag hoppas på att det börjar låta mera naturtroget nu. https://on.soundcloud.com/BDSu2 Du får jobba lite med expressions på stråkar, "anslaget" och hur de jobbar med dynamik är viktigt. Lättare att jobba med större stråk arr än enskilda instrument. Ett exempel på BBCs billiga stråk. Redigerat 23 juni 2023 av drloop
Dark Of Light Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 6 minuter sedan sa Neosus: Det ser lite ut som en bajskorv när man klämmer ut kräm ur förpackningen! Apropå ingenting alltså.. I rest my case.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Just nu sa drloop: Du får jobba lite med expressions på stråkar, "anslaget" och hur de jobbar med dynamik är viktigt. Lättare att jobba med större stråk arr än enskilda instrument. Jo men det är roligare att göra det svårt för sig. Ska gå in och ändra lite i velocity så att "looparna" blir lite mera varierade. När jag fuskar och dubblerar så brukar jag välja att ha lite olika typer av samplingar på de olika instrumenten i varje instrumentgrupp. I det bibliotek jag använder så finns det flera olika attacker att välja på, och det låter mycket mera naturligt när man väljer lite olika så att det låter som att varje fiol spelas aningen olika beroende på musikern. Brukar även välja olika fiolkroppar på de olika instrumenten med såklart. Men det är roligare och mera utmanade att skriva för en kvartett just för att det är så naket och avslöjande.
Neosus Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Vad använder du för bibliotek nu, k9? Undrar bara av ren nyfikenhet
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 Fast jag borde lära mig att spela dessa pluggar istället. Då blir det lätt att välja olika tekniker med vänsterhanden medans man spelar tonerna med högerhanden.
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 2 minuter sedan sa Neosus: Vad använder du för bibliotek nu, k9? Undrar bara av ren nyfikenhet Criss Hein - Solo Strings- är det jag kör med nu. Ett ljudbibliotek som bygger på en massa saplingar som är gjorda med bra musiker och fina instrument. Men som även har olika impulser samplade för att variera t ex storlek på instrumentets kropp eller för olika typer av rumsakustik. Det bästa av två världar, tycker jag. https://www.google.com/search?q=chris+hein+solo+strings&rlz=1C1CHBF_svSE920SE920&oq=Chriss+hein+&aqs=chrome.1.69i57j0i13i512l9.804921479j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:3537278e,vid:8HKmTVn3fyY
-k9- Postat 23 juni 2023 Postat 23 juni 2023 I det demo jag länkade så är det romatic chello så den är långsammare i attacken och låter lite luddigare med kortare stråkanslag än en modern rackare gör.
Recommended Posts