Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden (a k a Längstah) 2023


CHAE

Recommended Posts

Just nu sa CHAE:

Intressant analys☝🏼

Utifrån den kan vi tänka oss ett alternativt scenario; Wagnergruppen bryter sig ut helt och hållet. Go rogue, helt enkelt.

Kan de, med frikostiga medel från valfri mogul, ha kapaciteten att hålla maskineriet i rullning?

Wagnerguppen kan bli en paraplyorganisation där olika grupperingar kan ha olika arbetsgivare. Men där flera grupper kan enas om deras arbetsgivare har samma intressen på vissa områden. De har ju redan grupper är aktiva genom att upprätthålla tryggheten och indirekt verka för olika polisstater runt om i världen. Det finns ganska gott om sådana paramilitära organisationer i Ryssland redan. Men då oligarkerna behöver sina egna soldater för att hålla ett maktbalans mellan olika oligarkers fraktioner så skickar de inte sina soldater för att hjälpa Putte. Många av dem skulle nog snarare varit med på Wagnergruppens mars om de hade haft möjlighet. 

Men de har inte råd att skicka sina soldater att strida, utan måste hålla dem nära sig för att själva vara skyddade. För de har ju hela tiden tryck från andra oligarker, lokala gäng (som även de kan ha 1000tals medlemmar) och diverse terror och utbrytargrupper som finns runt hela Ryssland. Jo så ha de ju oftast ett viss hot från den ryska säkerhetstjänsten med. 

Så för Wagnergruppens soldater så kommer det finnas gott om jobb, även om Wagnergruppen skulle försvinna helt. 

 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
15 minuter sedan sa -k9-:

Wagnerguppen kan bli en paraplyorganisation där olika grupperingar kan ha olika arbetsgivare. Men där flera grupper kan enas om deras arbetsgivare har samma intressen på vissa områden. De har ju redan grupper är aktiva genom att upprätthålla tryggheten och indirekt verka för olika polisstater runt om i världen. Det finns ganska gott om sådana paramilitära organisationer i Ryssland redan. Men då oligarkerna behöver sina egna soldater för att hålla ett maktbalans mellan olika oligarkers fraktioner så skickar de inte sina soldater för att hjälpa Putte. Många av dem skulle nog snarare varit med på Wagnergruppens mars om de hade haft möjlighet. 

Men de har inte råd att skicka sina soldater att strida, utan måste hålla dem nära sig för att själva vara skyddade. För de har ju hela tiden tryck från andra oligarker, lokala gäng (som även de kan ha 1000tals medlemmar) och diverse terror och utbrytargrupper som finns runt hela Ryssland. Jo så ha de ju oftast ett viss hot från den ryska säkerhetstjänsten med. 

Så för Wagnergruppens soldater så kommer det finnas gott om jobb, även om Wagnergruppen skulle försvinna helt. 

 

Intressant!

Håller med om flera saker särskilt der där om att bli en paraplyorganisation!☝🏼

Jag måste ändå säga att just Wagnergruppen särskiljer sig oerhört bara genom sin storlek. Det är en enorm organisation och jag antar (/misstänker) att den växer hela tiden…

Edith; känner du till spelet Escape from Tarkov?

En hel jävla att dra men kortfattat; katastrofala händelser gör att den fiktiva staden sätts i undantagstillstånd. Flera privata intressen försöker kontrollera staden vilket gör att, i huvudsak, tre faktioner strider om staden; B.E.A.R (PMCs med mestadels ryska välgörare), USEC (PMCs med USA och stora delar av västvärlden som arbetsgivare) och scavs (inhemska gangsters och traders).

Skulle man kunna se hur krig i framtiden inte sker mellan mestadels konventionella styrkor utan just mellan PMC-fraktioner?

Även om Ukraina sköter sin krigföring med diverse specialförband och reguljär armé har ju diverse ”äventyrare” och PMCs anslutit sig till dem och kämpat mot Wagner-styrkor; PMCs vs PMCs m a o.

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Grejen med Ryssland är ju att de etniska ryssarna är i kraftig minoritet. Ändå så är det denna minoritet som styr och regerar. Den ryska medelklassen är ju betydligt färre än den stora fattiga massan är. Precis som det är i USA förövrigt. Många ryssar har en god levnadsstandard och för en livsstil som påminner om hur det ser ut i västvärlden. Men de flesta ryssarna hör till någon av de minoriteter som tillsammans utger majoriteten i Ryssland. Därför är områden kring Aralsjön och Kakasus områden där det är stora spänningar mellan de olika ryska folkslagen. 

Just området kring Aralsjön är en krutburk som bara väntar på en gnista för att sprängas just nu. Det är ett av många ställen där den Sovjetiska industrialiseringen lett till så stor miljö och klimatpåverkan att det som förut var ett inlandshav bitvis nu är en uttorkad saltsjö med snudd på en öken kring sig. Inget växer där, vattnet går inte att dricka då det är så förorenat av de stora bomulls odlingarna som odlades i monokultur krävde så mycket kemikalier både som gödsel och bekämpningsmedel. Bara för att nämna ett av många områden i Ryssland där Sovjet tiden fortfarande gör sig påmind, eller rent utav överlevt helt och hållet. 

Så finns det ju grupperingar som menar att de skulle må bättre av att Kina styrde dem än att Ryssland gör det. Kina har ju stora intressen av de Euroasiska områden som nu är under Rysslands kontroll.  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa CHAE:

Intressant!

Håller med om flera saker särskilt der där om att bli en paraplyorganisation!☝🏼

Jag måste ändå säga att just Wagnergruppen särskiljer sig oerhört bara genom sin storlek. Det är en enorm organisation och jag antar (/misstänker) att den växer hela tiden…

Gazproms armé ska vara betydligt större och bättre utrustad. Många soldater i Wagnergruppen har ju köpt sina vapen och utrustning själva, medans det finns PMC där soldaterna har mycket modernare vapen än de AK74, AKM och RPK som man såg på SVTs direktsändningar idag. Även om vissa såg ut att ha vapen från AK100 serien och bra optik och andra riktmedel på sina bössor, så verkade ju majoriteten ha lite omodernare men ändå effektiva vapen. Bara en liten skillnad i verkanslängd ock bra riktmedel på en bössa kan ju få en soldat att vara värd tio soldater med sämre riktmedel och mindre träffsäkerhet med sina vapen. Om vapnet används rätt och skytten även har en bättre eldställning än den motsatta styrkan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Neosus:

Melodisk C moll

Eller? 03-03.GIF.bd061e76adea49287e64c455299ca258.GIF

Men med en stor eller förminskad något kanske? Jag kan ingen musikteori så jag kan vågar inte ens gissa, haha! 

Men det är av någon anledning alltid denna skala jag hamnar på när jag spelar på ett klaviatur. Låter lite halvarabiskt blandat med vanlig västerländsk folkmusik på något sätt. Eller lite Ryskt kanske... Vemodigt och aningen dissonant blir det i alla fall när man kör med den skalan. 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan sa CHAE:

 

Edith; känner du till spelet Escape from Tarkov?

En hel jävla att dra men kortfattat; katastrofala händelser gör att den fiktiva staden sätts i undantagstillstånd. Flera privata intressen försöker kontrollera staden vilket gör att, i huvudsak, tre faktioner strider om staden; B.E.A.R (PMCs med mestadels ryska välgörare), USEC (PMCs med USA och stora delar av västvärlden som arbetsgivare) och scavs (inhemska gangsters och traders).

Skulle man kunna se hur krig i framtiden inte sker mellan mestadels konventionella styrkor utan just mellan PMC-fraktioner?

Även om Ukraina sköter sin krigföring med diverse specialförband och reguljär armé har ju diverse ”äventyrare” och PMCs anslutit sig till dem och kämpat mot Wagner-styrkor; PMCs vs PMCs m a o.

Tarkov är mina hoods. Lika hemma där som i Ludvika. 😉

Redigerat av -k9-
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan sa -k9-:

Men med en stor eller förminskad något kanske? Jag kan ingen musikteori så jag kan vågar inte ens gissa, haha! 

Men det är av någon anledning alltid denna skala jag hamnar på när jag spelar på ett klaviatur. Låter lite halvarbiskt blandat med vanlig västerländsk folkmusik på något sätt. Eller lite Ryskt kanske... Vemodigt och aningen dissonant blir det i alla fall när man kör med den skalan. 

Det är besset som ställer till det! 

Attans! 

 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo likheten mellan EFT och verkligheten är rätt så stor i många fall. I just Tarkov så är det ju två olika PMC fraktioner som haft olika uppdragsgivare. Men bägge dessa uppdragsgivare har förlorat ekonomiskt på sina strider för att bevaka sina intressen, att de mer eller mindre övergivit Tarkovs ekonomiska zon. Det har lett till ett maktvacum där vissa utbrytare från både BEAR o9ch USEC har sett en möjlighet att försöka göra vinningar på den vapenindustri som både USEC och BEAR har byggt upp och försökt försvara i Tarkov. Samtidigt så har diverse lokala gäng och för detta poliser/militärer även de sett att de kan tjäna på att ta kontroll över det som en gång var Tarkovs vapen och militära forsknings anläggningar. Så EFT är på sätt och vis även ganska så realistiskt att det skulle kunna ske inom en snar framtid på riktigt med. 

Men om man översätter det till det som händer runt om i världen just nu så har det ju varit strider kring oljan eller de diamantområden/ädelstensområden som finns i bland annat de södra delarna av Afrika. Här har det ju ofta varit proxy-krig mellan olika privata aktörer som stöttat den ena eller andra sidan under skenet av att det är en högst lokal konflikt det handlar om. I Afghanistan så har ju USA stått på ena sidan, och Ryssland på den andra sidan i många fall. Ibland så är det Ryska oligarker eller oligarker från USA som donerat pengar eller vapen direkt till de stridande enheterna som de själva haft intresse av att se som vinnare i de blodiga konflikter som uppstått. Man glömmer gärna bort att det varit mycket strider i dessa områden långt innan ISIS grundades för att sedan bli IS. 

 

Redigerat av -k9-
Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Neosus:

I Cubase finns Musical Scale setup och där inne kan man se vilka skalor det finns.. 

MusicalScaleSetupCubase.thumb.jpg.8bb28a1aea3a01c47e6c025e00ab1a50.jpg

Jo men ser man vilken skala detta är då? 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Neosus:

C Lydic Dim

Finns det något som skulle kunna kallas C Lydic Dim b7 då? Haha! 

Nu är jag verkligen ute och gissar mig fram... sorry! 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Neosus:

Ja typ nått sånt. Jag har ingen aning heller!

Tycker det är snyggt ändå!

Jag har en hatkärlek till den skalan. Måste göra något vettigt arr med den för att bli av med den. Hamnar alltid i den skalan förr eller senare. Låter inte rätt med någon annan skala när jag lirat just en annan skala ett tag. Har fått något hjärnspöke där. Eller kanske ett fantomspöke iofs. 

Har ofta svårt att lyssna på musik som kretsar kring de vanliga ackordföljderna och rytmerna. Kan sitta och jamma med bara durackord eller mollackord timmar i stäck. Men så fort någon spelar Am, C, D så tröttnar jag fort och vill göra något annat.  

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan sa Neosus:

Slej!

Här kan man se lite av låten förresten.. 

MusicalScaleSetupCubase.thumb.jpg.8bb28a1aea3a01c47e6c025e00ab1a50.jpg

d_coffee.GIF.cd2ebdad8aa24917feaccdf61a6a7f3b.GIF

Vi andra kan också se den. Hoppas att det inte var en allt för privat bild för att delas offentligt... tihi! 

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa Neosus:

Nä de e lugnt! 😄

Men visst ser det ut som att det låter bra? julli-hop.GIF.73ee6a398bd06bc2ab8ac28d7e57b77f.GIF

Jo det antar jag att det gör. Ser luftigt och väl arrangerat ut. Tror jag... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar du EFT så kanske vi skulle testa en raid någon gång? Har gjort allt jag ville göra i denna wipe så jag sitter bara och väntar på nästa wipe, så om du bara vill röja runt i EFT så är jag på. Har du uppdrag du vill göra så kan vi spela mera seriöst med. Om du vill alltså. Kan bjuda in dig till min Discordgrupp om du har discord och vill kunna do the prata medans man lirar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan sa Neosus:

Ni kommer nog att få höra sedan inom en snar framtid! 

Då får vi se hur det låter genom att höra vad vi idag bara ser. Eller? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan sa -k9-:

Spelar du EFT så kanske vi skulle testa en raid någon gång? Har gjort allt jag ville göra i denna wipe så jag sitter bara och väntar på nästa wipe, så om du bara vill röja runt i EFT så är jag på. Har du uppdrag du vill göra så kan vi spela mera seriöst med. Om du vill alltså. Kan bjuda in dig till min Discordgrupp om du har discord och vill kunna do the prata medans man lirar. 

Jag är helt borta när det gäller sånt därt. 😂 

Tack för inbjudan iallafall! 👍 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...