Mats bj Postat 11 december 2022 Postat 11 december 2022 Hej kan nån något knep att förlänga efterklangen när jag spelar slide?
1 slejnard Postat 15 december 2022 Postat 15 december 2022 On 2022-12-11 at 15:01 sa Mats bj: Tack, men nu var det inte eko jag är ute efter, utan en lång ton. Det där är en fråga om teknik. På samma sätt som du håller en lång ton utan slide så måste du öva på att få en lång ton med slide. Inte svårare än så.
0 Mats bj Postat 11 december 2022 Trådstartare Postat 11 december 2022 Tack, men nu var det inte eko jag är ute efter, utan en lång ton.
0 Jon Rinneby Postat 13 december 2022 Postat 13 december 2022 Ja, ett längre reverb (hall eller plate) på runt 2 sekunder kan vara värt ett försök. Kanske även en idé att ställa predelay runt 20-30 ms på reverbet för att undvika att anslaget smetar allt för mycket. Som Mixmannen påpekar kan även en kompressor hjälpa för att behålla sustian, testa då att komprimera, låt säga en 3-5 dB, med långsam attack och lek med releasetiden tills du hittar ett sound som passar. /J
0 pme (oregistrerad) Postat 14 december 2022 Postat 14 december 2022 Om det är för "live" så är man lite begränsad. Om det är är produktion så kan man använda en DAW som kan dra ut ljud utan att ändra ton.
Fråga
Mats bj
Hej kan nån något knep att förlänga efterklangen när jag spelar slide?
6 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.