Matthew L Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Hej! Jag bara undrar om en bränning i ex. Nero, som jag använder, kan lägga till krut i den färdiga mastern. Jag har mastrat i Wavelab och kört en Maximizer på paketet. Låter bra och ser helt ok ut i Wavelab (inga röda peaks någonstans). När jag lyssnar på filen i Mediaplayer låter det också bra. Men...när jag bränt ned låten på CD och lyssnar i min stereo så låter hela låten överstyrd. 😳 Är det något jag missat? Borde det inte låta som i Wavelab el. Mediaplayern? Tacksam för svar!
brojd Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Du har ingen tokig normalisering eller nåt annat igång i nero?
Matthew L Postat 12 maj 2005 Trådstartare Postat 12 maj 2005 (redigerat) Tack för svaret! Hmm...jag kollade lite innan men jag har inte hittat var de inställningarna skulle finnas. Ska leta vidare... Edit: Nej alla sådana inställningar är urkryssade...Attans, ingen annan som har någon idé? Redigerat 12 maj 2005 av Matthew L
hegobald Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Ta och bränn din CD direkt från Wavelab i stället.. Då har du eliminerat fel i Nero i varjefall.. Det är ju förövrigt det som Wavelab är bra på att mastra och skapa en audio-cd master. Har du Wavelab och inte vet hur du gör så gå in i hjälpen och sök efter CD.
Ulf_A Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Beroende på datorsystem inverkar även hastigheten du bränner med. Fast när det hänt mig ger det mest korta "brustoppar". Inte brus på hela låtar. Annars hade ju jag gissat på normalisering eller dyligt . . . Vart sitter taket på Maximizern? -0.1 - -0.2 brukar dom förinställda ligga på. Jag skulle testat att lägga den på -0.5 eller ännu fegare för att se om det är där bruset kommer ifrån. Du har väl re-writables att testa med . . . alla cd-spelare tar det inte tyvärr. Berrätta gärna hur det går ! 😄 Edit tyrrkfel 😛 ! Redigerat 12 maj 2005 av Ulf_A
egj Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Det är inte typ att du har normaliserat till 0 dB, och sen har du en billig CD-spelare som har typ ULTRA DUPER BASS BOOST+ eller billig EQ som överstyr? Fan, låt den ligga på typ -6 för att vara på den säkra sidan... CD var bättre på 80-talet ändå. 😛 Redigerat 12 maj 2005 av egj
Matthew L Postat 12 maj 2005 Trådstartare Postat 12 maj 2005 Tack för alla svar, jag ska kolla alla tipsen och prova bränna i Wavelab. Många tack så länge! 😛
Linus Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Det är inte typ att du har normaliserat till 0 dB, och sen har du en billig CD-spelare som har typ ULTRA DUPER BASS BOOST+ eller billig EQ som överstyr? Fan, låt den ligga på typ -6 för att vara på den säkra sidan... CD var bättre på 80-talet ändå. 😄 -6 dB på output? 😛 Ånä! -0,5 är en bra nivå som Ulf skrev...
egj Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Det är inte typ att du har normaliserat till 0 dB, och sen har du en billig CD-spelare som har typ ULTRA DUPER BASS BOOST+ eller billig EQ som överstyr? Fan, låt den ligga på typ -6 för att vara på den säkra sidan... CD var bättre på 80-talet ändå. 😄 -6 dB på output? 😛 Ånä! -0,5 är en bra nivå som Ulf skrev... Jamen visst. 1988: 2003: Gissa vilken som låter ÖVERLÄGSET bättre? Dynamik är bra.
hegobald Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Du har naturligtvis mer dynamiskt utrymme i musiken ju närmare 0dB man sätter sin limiter. När jag mastrar digitalt så brukar jag hålla mig så nära 0dB som möjligt och har gjort det så länge jag minns... Varför.. Jo varför slösa med bitar. Jag vill använda mina 16 bitar optimalt för att just få så stort dymaniskt utrymme som möjligt. Skulle jag ligga -6dB under 0dB så tapar jag ju också 6dB dynamiskt utrymme i min musik. dB skalan är exponentiell och ju närmare 0dB jag kommer ju mer nytta gör bitarna också.. comprende? När man å andra sidan mastrar analogt (på magnetisk tape eller på vinyl) då är det en annan sak.. Använder man ingen brickwall limiter så ska man lämna utrymme uppåt för att slippa crossover-distorition och mättnadsdistorition...
egj Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Mjo, du har förvisso rätt, nog kan man dra upp allt runt 0-strecket, men jag gillar inte när man åstadkommer det med limiters och kompressorer, det är då man tappar dynamik. Jag tycker att musiken i allmänhet rätt gärna kan få ligga runt -6 eller så, så att det finns GOTT om utrymme för starka transienter och så vidare... Helst så lite limitering som möjligt. Att man skulle limitera allt till -6 dB var alltså inte vad jag menade... Men det kanske var det jag sa? 😛 Redigerat 12 maj 2005 av egj
android Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 Man kan väl sätta taket på -0,2 och sedan ställa in så att limitern inte jobbar så hårt. Då blir det ju mer dynamik kvar...
hegobald Postat 12 maj 2005 Postat 12 maj 2005 (redigerat) Oki egi!!.. Jag tor jag förstår hur du menar.. Men jag tror att du menar komprimering snarare än limiting. En limiter påverkar inte dom låga niåverna utan fungerar helt enkelt som en dörrvakt mot höga nivåer.. Att föhindra att nåt överstyrs helt enket.. Fel inställd så kan i och för sig också en limiter skapa viss komprimering men bara på signaler som är för höga i signalstyrka. En kompressor och andra sidan trycker ihop dynamiken från två håll.. Den höjer låga nivåer och sänker höga nivåer... En dynamikutjämnare kan man säga. (nåt som audiofiler verkligen hatar) Normalizering brukar jag däremot försöka undvika.. Jag brukar tänka som så.. Behöver jag normalizera en fil till 0dB då har jag gjort nåt fundamentalt fel då jag spelade in och mixade.. gör om!!! (brukar mitt straff på mig själv bli) EDIT: förtydligande.. Jag använder en limiter helt enkelt som en överbelsatningssäkring ställer in den så att musiken inte kan komma över 0dB och hoppas att den inte behövs.. Med andra ord.. Jag vill inte höra att den påverkar ljudet Redigerat 12 maj 2005 av hegobald
Matthew L Postat 13 maj 2005 Trådstartare Postat 13 maj 2005 (redigerat) Hej igen och tack för alla svar! Felet låg lite tidigare i kedjan. Troligen tryckte T-Racksen upp nivån precis till bristningsgränsen och när jag sedan la på maximizern så spelade det inte så stor roll vad denna hade för tak. Nu höjde jag taket för limitern i T-racksen och sedan på med Maximizern i Wavelab och vips...nu låter det bra när jag bränner en CD! Känns dock som att det är lite underligt ändå eftersom det, på den förra filen, inte distade i lurarna via Wavelab el. Mediaplayern men skränade i stereon. (Jag använde samma lurar till förstärkaren, CD-spelaren har ingen phones-utgång) Kan ju vara som någon nämnde ett fel i stereon eftersom CD-spelaren kanske skickar en aningen hög utsignal till förstärkaren el. att förstärkaren gainar signalen från CD-spelaren så det distar (eller är jag helt fel på det nu? 😮😄 ) Well, jag ska ta det försiktigare med alla mastringsprylar. Hatar egentligen det där trixandet... 😕 ...men vad gör man? Det blir ju iaf bättre! 😐 Redigerat 13 maj 2005 av Matthew L
Christoffer Bergfors Postat 31 oktober 2005 Postat 31 oktober 2005 Oki egi!!.. Jag tor jag förstår hur du menar.. Men jag tror att du menar komprimering snarare än limiting. En limiter påverkar inte dom låga niåverna utan fungerar helt enkelt som en dörrvakt mot höga nivåer.. Att föhindra att nåt överstyrs helt enket.. Fel inställd så kan i och för sig också en limiter skapa viss komprimering men bara på signaler som är för höga i signalstyrka. En kompressor och andra sidan trycker ihop dynamiken från två håll.. Den höjer låga nivåer och sänker höga nivåer... En dynamikutjämnare kan man säga. (nåt som audiofiler verkligen hatar) Normalizering brukar jag däremot försöka undvika.. Jag brukar tänka som så.. Behöver jag normalizera en fil till 0dB då har jag gjort nåt fundamentalt fel då jag spelade in och mixade.. gör om!!! (brukar mitt straff på mig själv bli) EDIT: förtydligande.. Jag använder en limiter helt enkelt som en överbelsatningssäkring ställer in den så att musiken inte kan komma över 0dB och hoppas att den inte behövs.. Med andra ord.. Jag vill inte höra att den påverkar ljudet En kompressor trycker inte ihop ljudet från två håll. Den vanliga kompressorn utför downward compression som innebär som du säger att den trycker ner topparna efter inställningar. Att den upplevda volymen uppfattas som högre är för att de svagare ljuden kommer närmare taket, inte att kompressorn trycker upp dom. Dagens I-lands problem i musikvärlden är just att man använder limiters grymt hårt. Kompressor ligger definitivt med i masteringskedjan, med det är limiters som pressar upp volymen till dynamiklösa tegelstensformade ljudfiler. Att normalisera är inget fel, men om man ändå volymmaxar med en limiter så når man ändå resultatet. Dock bör man utnyttja upplösningen till fullo, utan att man får digitaldistortion.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.