- 0
Ljudåtergivningsskillnader (hörlurar vs högtalare)
Fråga ställd av
swiftly (oregistrerad),
-
Senaste foruminläggen
-
Annons -
Annons -
Utvalda pressmeddelanden
-
Just nu inloggade (Visa hela listan)
- Inga registrerade medlemmar är inloggade just nu
Fråga
swiftly (oregistrerad)
Hej!
Ursäktar det långa ordet som rubrik, skämtåsido.
Mitt dilemma är följande:
Jag har mixat ett antal låtar via mina studiohörlurar endast (då jag ej hade högtalare till förfogande). När jag sedan mixat klart mina låtar
så fick jag in pengar på kontot och köpte mig ett par studiohögtalare. Jag lyssnar igenom mina låtar på mina nyinköpta högtalare
och upptäcker till min stora förvåning att det är betydligt mer diskant i högtalarna än i hörlurarna. I vissa låtar är det så pass mycket
diskant att det knappt är "lyssnbart" på hög volym. Det låter bra i hörlurarna där diskanten inte skär öronen i bitar. Som mål har jag självfallet
att klangbalansen ska stämma överens oavsett på vilken utrustning jag lyssnar på. För det är nämligen så förutsatt att alla redan förstår detta att
du kan göra hur bra kompositioner som helst i din dator men faller ljudet så faller låten garanterat och ingen tar sig tid att lyssna på musiken
man gör för att diskanten skär sig, som det i mitt fall gör nu.
För det skulle vara högst pinsamt ifall jag brassade på en låt jag gjort, på en ljudanläggning utöver mina hörlurar inför publik
och klangbalansen visar sig vara helt skev. Detta får mig att ej vilja spela upp mina låtar publikt där jag är närvarande. Och det får
dessutom mig att få orättvis kritik av personer som inte använder hörlurarna jag använder. Och jag tänker uppenbarligen att jag i fortsättningen ska mixa mina låtar i mina nyköpta högtalare endast. Tills jag köpt mig ett par nya hörlurar.
Min fråga till forumet är följande:
Jag undrar varför? Varför är det sådan gigantisk skillnad i klangbalansen?
Ska det behöva vara så att jag ska hitta ett mellanting i klangbalansen hörlur och högtalare?
Eller ska det behöva vara så att jag ska ha 500 000 kr på fickan och en anställd ljudtekniker på plats
för att få det att fungera?
Blir invecklat så, men det är lösning jag söker här (pengarna borträknade i kalkylen av lösningar då jag inte är tät
på pengar)
Mina hörlurar är ett par Scarlett Studio (som jag fick i ett paketpris med ljudkortet focusrite scarlett 3i3 3rd gen, slutna hörlurar)
Mina högtalare är ett par Presonus Eris 4.5 Monitorer på stativ (högtalarna är i öronhöjd, perfekt placerade i mitt vardagsrum).
EQ:n på högtalarna är orörd.
Skulle bli oerhört tacksam för hjälp! 🙃
Redigerat av Gäst9 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.