TheKey Postat 13 augusti 2022 Postat 13 augusti 2022 Hej Har glömt bort hur man räknar: Om jag ställer två högtalare bredvid varandra som ger vardera 120dB, Hur många dB ger de då tillsammans?
0 Fidden Postat 13 augusti 2022 Postat 13 augusti 2022 https://www.kursnavet.se/kurser/arbmiljo/kurs/ljudniva.htm "En annan egenskap hos decibelskalan är att en fördubbling av ljudets effekt innebär 3 dB höjning av ljudnivån. Om man t ex har två likadana maskiner bredvid varandra och båda avger var för sig 70 dB(A), mätt i någon punkt en bit ifrån, så innebär detta att de tillsammans ger 73 dB(A) i samma punkt. Detta bör man vara medveten om när man diskuterar bullerdämpning i en lokal. 3 dB sänkning av ljudnivån i en lokal innebär alltså att ljudets effekt minskat till hälften. Det skall dock tilläggas att den mänskliga hörseln ej uppfattar en höjning med 3 dB som fördubbling, utan hörseln uppfattar ca 10 dB höjning som en fördubbling." Mvh kapten google 2
0 TheKey Postat 14 augusti 2022 Trådstartare Postat 14 augusti 2022 Tack så mycket. Hade för mig att det var på det viset, men var inte helt säker. Jag borde naturligtvis ha googlat bredare än bara på högtalare ...... 1
Fråga
TheKey
Hej
Har glömt bort hur man räknar:
Om jag ställer två högtalare bredvid varandra som ger vardera 120dB, Hur många dB ger de då tillsammans?
2 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.