dew (oregistrerad) Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Glömde säga att det inte ska vara för inspelning utan bara för liveljud. Och det är en gospelkör /dan-erik Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Herman Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Hej Jivegard, Med tanke på prisuppgifterna så går jag ut ifrån att det är ett annat EU-land du tänkt beställa mickarna ifrån. Säljaren i exempelvis Tyskland kan sälja momsfritt till dig förutsatt att han har ditt VAT-nummer och vid en eventuell efterkontroll kan bevisa att varorna levererats till ett annat EU-land. På så sätt "skjuter" han skattskyldigheten till ditt VAT-nummer i Sverige och du får redovisa köpet som "förvärv av varor från annat EG-land" (ruta 25 i skattedeklarationen). I ruta 35 (utg. moms) på skattedeklarationen för du in 25% av varans värde och slutligen drar du av samma momsbelopp i ruta 37 (Avdragsgill ingående moms) förutsatt att du har avdragsrätt för mickar i din verksamhet. Tänk på att handlaren är ålagd att lämna uppgift om vilka VAT-nummer som köpt varor från honom och meddelande går från tyska skattemyndigheterna till Skatteverket så det är viktigt att köpet redovisas på rätt sätt. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Audiorent Postat 17 maj 2005 Dela Postat 17 maj 2005 Glömde säga att det inte ska vara för inspelning utan bara för liveljud.Och det är en gospelkör /dan-erik Ja om det är live och gospel funkar det inte med ett stereopar. Antar att ni har något slags komp och då skulle du säkert ha mer trummor än kör i mickarna. Ett gäng med mickar och nära är det som gäller. Mitt tips är Line Audio CM-2 där du får många mikrofoner för pengarna. Gospelkören jag spelar in i studion använder sådana live. 6-8 mickar på en normalkör behövs. Mattias Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arka (oregistrerad) Postat 18 maj 2005 Dela Postat 18 maj 2005 Ovetande beställde jag ett par kina-Oktavas innan jag visste hur det hela låg till... har precis fått dom så jag har inte hunnit utvärdera dom, tyvärr har jag heller inte nån rysk orginal-mick att jämföra med. Eftersom min avsikt var att modda (eller snarare låta någon annan modda) dessa mickar enligt Scott Dorseys instruktioner i en artikel från Recording Magazine, så skruvade jag idag upp en av mickarna för att ta en titt på kretskortet. Jag kunde rakt av konstatera att det inte sitter samma feta tantal-kondingar som på original-micken, utan vanliga elektrolytkondensatorer. Dessutom tror jag eventuellt att den modifikation som i artikeln påstås ha störst inverkan på ljudet redan kan vara genomförd på dessa kina-kopior. Det handlar ett oerhört simpelt ingrepp där två stycken 680MOhms moststånd ska ersättas med 1GOhms diton. Tyckte jag såg två 1GOhms motstånd, däremot tyckte jag att hela kretsen såg annorlunda ut, så det är inte alls säkert att de motstånden fyller samma funktion här som i en rysk Oktava. Vet inte om denna info gör någon här klokare, själv funderar jag bara på om det är värt att behålla mickarna. Skulle vara trevligt att få ta del av en eventuell jämförelse innan min 30-dagars returrätt har gått ut. Ska i alla fall testa dom själv och se om jag gillar ljudet. /Tobbe Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Logichead Postat 19 maj 2005 Dela Postat 19 maj 2005 Kan du inte fota av elektroniken och lägga ut? Skulle vara kul att de hur layouten ser ut. Jag ringde till Oktavadistributören i Holland (Henk DeGrooth, oktava.nl) för att höra mig för lite mer om situationen med Oktava. DeGrooth har distribuerat orginal Oktava från den tid då A&F McKay (företaget som numera tillverkar Kinakopiorna) hade Europadistributionen. Han fick en sändning med Kina Oktava av A&F McKay ovetandes om att det var Kinaoktava det rörde sig om. Han blev asförbannad och skickade tillbaks dem. Han tyckte att skillnaden var enorm och han ville inte befatta sig med kopiorna. Brusnivån är ca 4 dB högre t.ex och den snygga, mjuka diskandhöjningen har ersatts av en mycket vassare höjning. Basåtergivningen är sämre pga att kineserna inte har samma kapsel som orginalet. Just kapslen är lite poängen med MC012. Den karakteristiska formen som mikrofonen har är pga att kapseln faktiskt är en hel del större än många andra småmembranarna. Detta pga att det är lättare att hålla ner självbruset i en stor kapsel. Självbruset i orginal Oktava MC012 är specat till 18dBA, men i själva verket ligger det på omkring 14dB(A). Specarna är från 70-talet, då transistorerna satte brusnivån. Nu använder de en bättre FET och därmed är det mer kapselbruset man hör. Nu importerar DeGrooth direkt från Oktava i Ryssland. Det verkar som om A&F McKay verkligen har försökt sälja in dessa kopior runt om i Europa, men att väldigt få är intresserade. Det är faktiskt bara Thomann som säljer dem nu. Guitar Center också ska sluta sälja kopiorna nu efter vad jag hört. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arka (oregistrerad) Postat 19 maj 2005 Dela Postat 19 maj 2005 det låter ju inte alls som nån höjdare... skulle iaf kunna fota av kretskortet bara jag får tid nån dag här. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
arka (oregistrerad) Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 tråd i ett av gearslutz-forumen om just detta: http://www.gearslutz.com/board/showthread.php3?t=33881 intressant jämförande test, kunde vara bättre genomförd dock. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.