Anders F Postat 5 april 2022 Postat 5 april 2022 (redigerat) Hej. För några år sedan byggde jag ett kontrollrum där jag anlitade akustikern Claes Olsson från Eora. Nu kommer vi dra igång ett projekt där vi kommer göra ett attefallshus på 30kvm till ett inspelningsrum som vi kommer koppla ihop med det redan färdiga kontrollrummet. Flera på FB va intresserade av att följa detta bygge och då kom jag även att tänka på forumet då detta kan vara ett sätt för många att kunna bygga ut själva. Jag kommer lägga ut allt material på denna FB sida om man vill följa bygget. https://www.facebook.com/Backyard-Recording-Studio-101522002485798 Självklart går det även bra att ställa frågor eller kommentera i den här tråden också 🙂 Vill man se bilder från bygget av kontrollrummet så kan man hitta dem här, samt mätvärdena 🙂 https://drive.google.com/drive/folders/0ByO0WDdcPq8eRU9rM2JxcF9nOGs?resourcekey=0-FbcYOfUcKOIIgd66R8v4Ow&usp=sharing MVH Anders Redigerat 5 april 2022 av Anders F 2
CHAE Postat 5 april 2022 Postat 5 april 2022 Kul med studiobygge ju! Blir ju till att stuffa förbi och kika in bygget med jämna mellanrum. Vänligen, CHAE
Anders F Postat 5 april 2022 Trådstartare Postat 5 april 2022 2 timmar sedan sa CHAE: Kul med studiobygge ju! Blir ju till att stuffa förbi och kika in bygget med jämna mellanrum. Vänligen, CHAE Det tycker jag! 🙂
Anders F Postat 9 januari 2023 Trådstartare Postat 9 januari 2023 För den nyfikna så har jag kommit relativt nära slutet nu. All teknik och lödning är gjord. Ribborna ska upp enigt mönstret över alla väggar och tak, hörnen ska ha ecophon och en innerdörr ska monteras, men sedan är det redo att göras inspelningar 🙂
Anders F Postat 9 januari 2023 Trådstartare Postat 9 januari 2023 Finns det frågor angående konstruktionen så är det bara att fråga 🙂
oioioi Postat 9 januari 2023 Postat 9 januari 2023 Snyggt! Sån där stuga vill jag med ha. Är ventilationen ljudisolerad? Är det en luft/luft-värmepump man ser? Tror du att den kan vara igång under inspelning? Sitter det ihop med andra byggnaden, eller måste man gå utomhus för att komma till kontrolrummet? 1
Anders F Postat 9 januari 2023 Trådstartare Postat 9 januari 2023 55 minuter sedan sa oioioi: Snyggt! Sån där stuga vill jag med ha. Är ventilationen ljudisolerad? Är det en luft/luft-värmepump man ser? Tror du att den kan vara igång under inspelning? Sitter det ihop med andra byggnaden, eller måste man gå utomhus för att komma till kontrolrummet? Hej ventilationen är ljudisolerande med dubbla ljuddämpare både in och ut Luftvärmepumpen är bland den tystaste på marknaden, men vid kritisk inspelning kan man behöva stänga av den tillfälligt. huset är separat från övriga på grund av bygglovet. Så tyvärr får man gå fem meter utomhus för att komma in.
Anders F Postat 24 februari 2023 Trådstartare Postat 24 februari 2023 Hej lite uppdatering för den nyfikna. Mer ribbor uppe och taket påbörjat som är det sista. Idag kopplades även elen in. Ecophon är uppsatt i hörnen också. En innerdörr har också kommit på plats.
Anders F Postat 19 mars 2023 Trådstartare Postat 19 mars 2023 Nu är nya liverummet klart och i helgen testade vi en truminspelning där. Jag är grymt nöjd med resultatet. Rummet låter fokuserat, tryck, bra med transienter i alla mickar, och har ändå liv till sig med allt trä som är i rummet. Såhär såg det ut och lät. https://drive.google.com/file/d/10eKKaEkWCnweSiftkguEjuOQwHUBaQLl/view?usp=share_link
Anders F Postat 20 mars 2023 Trådstartare Postat 20 mars 2023 9 timmar sedan sa CHAE: Herrejevvlar vad najs det vart!❤️ 🙏🙏🙏
berch Postat 20 mars 2023 Postat 20 mars 2023 Var har du mixerdelen av bygget? Går inte se på bilderna. Snyggt blev det!
Anders F Postat 20 mars 2023 Trådstartare Postat 20 mars 2023 3 timmar sedan sa berch: Var har du mixerdelen av bygget? Går inte se på bilderna. Snyggt blev det! Hej kontrollrummet är ett eget rum inne i huset. Så det är ca 5m mellan byggnaderna.
Anders F Postat 20 mars 2023 Trådstartare Postat 20 mars 2023 1 timme sedan sa berch: Kontrollrummet är ju riktigt snyggt det också! Tack!!! 🙏🙏🙏 🙂
Anders F Postat 21 mars 2023 Trådstartare Postat 21 mars 2023 36 minuter sedan sa oioioi: Fantastiskt snyggt!!! Tack!!! 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.