- 0
DIY-Installation av "Wall plates" i hemmastudio. Råd och tips?
-
Senaste foruminläggen
-
Annons -
Annons -
Utvalda pressmeddelanden
-
Just nu inloggade (Visa hela listan)
Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.
Fråga
Tacoindian
Håller på med ett studiobygge och behöver lite råd och tips om någon här gjort något liknande.
Se nedan en skiss över det aktuella rummet. Dator, ljudkort och studiorack kommer att ställas i ett teknikutrymme till vänster om sweet spot (uppåt i bild), medan en trave syntar kommer husera till höger (ned i bild). I bakre högra hörnet tänkte jag sätta mic för sång och skulle även vilja kunna ha dit hörlursuttag.
Istället för att dra kablar tvärs över rummet (eller klamra längs väggarna) så skulle jag vilja göra en dold installation där man pluggar in grejerna i väggen där de står och sedan går allt till patch bays i teknikskåpet, där man kan koppla om ifall man behöver. Har idag läget synthar kopplade till alla 12 inputs i ljudkortet, och ifall man vill använda fler måste man kunna switcha.
Bygget pågår just nu. Söker kontakt med någon som antingen kan ge råd (second opinion på föreslagna inköp av material och verktyg, samt tips kring utförande) eller om någon rent handgripligt vill hjälpa till mot ersättning.
Panel 1:
Här vill jag kunna koppla in mina existerande syntar som är både i stereo och mono med vanlig plugg. I dagsläget har jag tre stereopar samt två monosynthar. Det kan ju hända att det blir fler... Dessutom vill man ju kunna ha kompisar på besök med ytterligare leksaker (syntar, elgitarr, elbas osv). Obs, vill kunna routa hit signaler (mono) från patchbay för att kunna köra en signal genom syntarna som en outboard effekt, t ex sång genom vocoder eller gitarr genom någon av syntharna filter osv.
En dum fråga: vinner man något på att mata in en obalanserad signal i en balanserad signalväg, eller är det att kasta pärlor för svin? Tänker jag rätt här?
Panel 2:
Huvudsakligen för sång eller annan inspelning via mic (gitarr, stråk, Foley) som kräver phantom matning. Har även ett elpiano med balanserade XLR output som jag tänkte kunna koppla in här. Och om möjligt skicka hit en hörlursmix till sångare (då i stereo).
2 svar på denna fråga
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.