Jump to content
Annons
  • 0

Fråga angående gain staging.

Fråga

Postat

Jag följer en guide från youtube där han visar hur han gör vid gain staging. Han jobbar i FL Studio och gör så att varje kanals ljudnivå inte går över -12 db. Han ser till att alla kanaler når exakt -12. Sen börjar han sänka alla kanaler som är för höga för att det ska låta bra.

Mitt problem är att vissa instrumentpluggar redan låter riktigt högt vid -24. Försöker jag få dom upp till -12 så distar allt ordentligt. Hur ska jag göra med dessa pluggar, bara låta dom vara kvar vid -24? Det kanske är en bra sak att de låter så bra redan vid den nivån? 

2 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Gainstaging är inte så viktigt i dagens musikprogram då de jobbar i 32 bit floating point (i princip oändlig dynamik). Låter det bäst vid -24 så kör på det!

/Jens

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.