Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons
10 timmar sedan sa Fidden:

Har följt alla säsonger av "Så mycket bättre", men årets omgång klarade jag bara av 2 avsnitt av. Artisterna och deras tolkningar kändes inte som de talade till mig som de brukar. 

Men det stoppar mig inte från att göra något så mycket sämre än originalet av @drloop och Mikael Haglund i ingen.vet

Öronen är lite trötta nu, men jag hör att det är nåt som är fel i mixen. Kanske fixar till det imorgon.

Sorry.

 

"Så Mycket Bättre" har jag övergett för länge sedan. Ibland får de till det riktigt bra men oftare numera verkar det inte riktigt gå vägen. Om det handlar om krystade artist val när de mest välkända tagit slut och Plura vägrar gå på en gång ytterligare gång till eller om det bara handlar om ett generations skifte (att jag är för gammal alltså) vet jag inte. En kul idé i alla fall, precis som detta alster!

Det är väl inget fel på denna variant. Avgång är en av mina favorit låtar faktiskt från Drloopen! Bara en sådan sak. Mina högtalare klarar inte kritiskt lyssnande och jag är ingen större studiotekniker så jag låter bli att döma i de fallen. Hör dock en del nivåer som behöver jobbas på. De där gitarrerna behöver höras mer när de scratchar loss ibland och med mer reverb. Ökar dramatiken genom dynamiken pianodance.GIF

Sången känns bitvis aningen svajig. Låter lite som du inte riktigt vågar/kan/orkar inte sjunga ut ordentligt vilket ger en tvekan i just sångens ljudbild/attityd. Resultatet kan ibland bli lite ostyrigt, rösten tappar klang och styrsel. Det kan ju vara tvärtom också om man helt utan teknik sjunger ut men rösten lyder då inte.

Ibland kan man få till en ängslighet i den forman av sång i rätt låt och på rätt ställen om det är meningen. Men här känns det som om du kunde jobba/mixa/joxa till det? En riktigt bra låt och en riktigt bra version. Hade detta varit Så Mycket Bättre hade jag nog återvänt till TV soffan, om än bara för att se dig göra denna.

Är det kpd tro kompis?

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa slejnard:

Ändå modigt av henne. Jag skulle springa naken med Pride flaggan framför ögonen på dem om jag vågade. Nån kanske vågar det också 😎

Det är här någonstans som mjukhet och hårdhet hos män går i konflikt med varandra. En hård man hade inte kommit på tanken att springa med regnbågsflaggor, men om han hade gjort det... då hade hade han tagit språnget och vågat göra det fullt ut. En mjuk man tänker tanken i all solidaritet men vågar inte. Visst är det ändå intressant?
Ahh... The plot thickens...

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa slejnard:

Sömntutor! Upp å hoppa… kaffet är klart och eld i vedspisen fixat. Ni kan få en pepparka till?  Grahnen klädd å andra advent. Det ”lackar” mot jul 🎅 

Åh, fy fan... Har han färgade (får man säga så nuförtiden?) kulor i grenenh? 

Vad är en pepp arka? Peppar ka? Pep parka?

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa Dark Of Light:

Det är här någonstans som mjukhet och hårdhet hos män går i konflikt med varandra. En hård man hade inte kommit på tanken att springa med regnbågsflaggor, men om han hade gjort det... då hade hade han tagit språnget och vågat göra det fullt ut. En mjuk man tänker tanken i all solidaritet men vågar inte. Visst är det ändå intressant?
Ahh... The plot thickens...

Ja verkligen intressant. Idag har jag varit en iskall hård norrlänning uti fingerspetsarna. Skottat hela gårdsplanen för första (och förhoppningsvis sista) gången denna vinter. Jag älskar att det inte knappt kommit nån snö här. Fortsätter att våga oälska vintern 😎

Vad har ni för väder i Skövde Dol? Ska du ha igen en skopa snö för det du gav förra vintern? 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan sa Dark Of Light:

Åh, fy fan... Har han färgade (får man säga så nuförtiden?) kulor i grenenh? 

Vad är en pepp arka? Peppar ka? Pep parka?

Nej kulorna är vita som säden i säcken. Håret växer dock på skinnet utanpå.

Vet du inte vad en pepparkakor-gingerbread är? Små bruna kakor i olika former. Kan va små gubbar, hjärtan och stjärnor tex. 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan sa Fidden:

Har följt alla säsonger av "Så mycket bättre", men årets omgång klarade jag bara av 2 avsnitt av. Artisterna och deras tolkningar kändes inte som de talade till mig som de brukar. 

Men det stoppar mig inte från att göra något så mycket sämre än originalet av @drloop och Mikael Haglund i ingen.vet

Öronen är lite trötta nu, men jag hör att det är nåt som är fel i mixen. Kanske fixar till det imorgon.

Sorry.

 

Bra tolkning fidden! Tror nog dr loop blir stolt att du gör en cover av hans låt. Bra låt som sagt! 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Ja verkligen intressant. Idag har jag varit en iskall hård norrlänning uti fingerspetsarna. Skottat hela gårdsplanen för första (och förhoppningsvis sista) gången denna vinter. Jag älskar att det inte knappt kommit nån snö här. Fortsätter att våga oälska vintern 😎

Vad har ni för väder i Skövde Dol? Ska du ha igen en skopa snö för det du gav förra vintern? 

Grått, småkallt -1° med fjunigt vitt jox som inte täcker något utan bara blåser iväg. Vill du ha snö? Typ imorgon eller torsdag? Jag har ett parti här som snart smälter bort om inte jag...

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa slejnard:

Vet du inte vad en pepparkakor-gingerbread är? Små bruna kakor i olika former.

Jovars, i den stavningen så... En del smular ner dessa och använder vid griljeringen av julskinkan istället för ströbröd. Någon som provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-11-26 at 11:54 sa Dark Of Light:

 

Dr Elton hade i hela sitt liv känt sig smått utanför. Han var född 2047 och levt ett ganska normalt liv tillsammans med sin far som arbetade inom det militära och sin mor som var en smula friare i sinnet. De ville sin son väl. Kanske kunde han tänka sig att bli bankir? Men det kändes inte rätt. Något skavde och han fullkomligt dränkte sig i studier om mer konstruktiva ting. Inte var han mobbad, eller retad för sina överdriva intressen för det mekaniska, elektriska, kvantfysiska eller ens för sin fabläss för skogsbruk. Dr Elton beskrevs som en något udda typ. 

Han hade aldrig varit med en kvinna mer än förbipasserande hastiga sekunder i någon hiss eller trappa, sekunder som han alltid upplevde som ytterst obekväma. Män däremot kände han mer bekväm med. Han förstod sig på den manliga anatomin bättre. Der manliga psyket. Det manliga sättet att umgås och att prata. Kvinnor däremot skrämde honom. Dessa närmast utomjordiska väsen som hade kroppar med för många funktioner som hängde och skumpade här och där. Nej, han fördrog fastare kött.

Muskler och senor mot fett daller. Dock hade han en besvärande vana att bli lite för närgången i sin approach mot just sina manliga kollegor. Det skulle sittas nära. Pratas nära. Ståendes nära. Nära, intimt, varmt, mysigt. De manliga kollegorna verkade inte riktigt dela hans överdrivna intresse för närhet. De drog sig undan, det tisslades och tasslades bakom ryggen på Dr Elton. "Var han kanske..? Ja ni vet... En sådan där"?

Hissfärden i Reinturm 3,0 gick som beräknat. Neråt. Bysten speglade sig i hissens aluminiumväggar. Besynnerligt hann han tänka innan hisskorgen försiktigt bromsade in vid entréplan. Surrogaten hade en stund tidigare transformerat sin vänsterhand till en slags minibiltvätt med hjälp av vilken han hade rengjort Bystens pangkaksmix befläckade anlete. Dr Elton hade haft sina tveksamheter och dessutom insisterat med skakiga händer att få ta en selfie med Bysten innan hans rengöring. Ytterst besynnerligt, tänkte Bysten. Hissdörrarna gled upp med sedvanlig tysk precision.

Skogsavverkningsmaskin E-103-fz stod troget kvar där den hade lämnats. Den hade passat på att avverka några planterade småbuskar runt om Reinturm och resultatet var perfekt. Inte en kvist, rot eller blad var kvar. Allt var nermalt och magasinerat i maskinens till synes omättliga innanmäte. Bysten med sin Lymmel, Surrogaten samt Dr Elton klättrade upp till förarkabinen där Surrogaten vant kopplade upp sig mot E-103-fz. Maskinen reste sig en halvmeter och började sin färd mot angivet mål.

- Jag har scannat in koordinaterna till platsen där jag fann dig, hann Surrogaten säga innan delar av ett Grekiskt tempel med ett brak föll strax till höger om dem.
- Vad i... utbrast Bysten och strax därefter föll Sfinxen ner med vad som kunde närmast beskrivas som en mindre jordbävning bakom dem.
- Hm, Dr Elton tänkte högt. Maskhålet håller på att brista! Det här kan få enorma konsekvenser i tid/rum skalan. Allt som hänt och kommer att hända och det som händer nu kommer att kollidera av någon anledning. Kanske har något nytt och konstigt inträffat på andra sidan där du kom ifrån? Det verkar som hålet du stod i har öppnat sig. Ett slags tid och rum korsdrag om ni så vill.

Surrogaten nickade instämmande. Bysten förstod ingenting men betraktade Lymmel som hade hittat en kvarglömd fläck av pangkakssmeten och slickade förnöjt i sig den. 

Full gas på Ingrids Rubankssons skoter var en sanning med modifikation. Sanningen att säga hade Gunnar, som varit död i snart 10 år, spärrat just möjligheten att ge full gas med skotern efter en förvirrad och vådlig färd inne i byns ICA affär där Ingrid hade gett begreppen drive in och snabbköp en helt ny betydelse. Ortens tidning hade uppmärksammat tilltaget och Gunnar hade skämts så pass att skotern hade modifierats så att dylika tilltag inte skulle hända igen. Den gav i denna modifierade skick maximalt promenad takt och då pratar vi änkan Rubankssons takt och inte en frisk ung mans. Den kalla tvåtaktaren gav från sig ett smattrande läte och CVT lådan tjöt när Ingrid gav gas samtidigt som hon betraktade detta konstiga djur med sin kikare. Struts? Pelikan? Trana?

Kikaren var Gunnars gamla inköp från ett överskottslager vid en tid då dessa var värda namnet. De var märkta "Tillhör Försvaret" samt ett ankare som berättade för de förtrogna att det handlade om flottan. Kikaren hade förmodligen varit med om både andra världskriget och ubåts incidenten i Gåsefjärden. Färgen var delvis bortskavd och resten av kikaren var full av bucklor och div. skrapmärken, linserna satt löst och normalt sett kunde man knappt se något med dem tack vare de optiska krökningarna dessa glappande linser gav, men nu verkade de fungera alldeles utmärkt! De slitna jeansen med ett par för säsongen tunna kängor smet in i skogen. Rocketman tänkte Ingrid upphetsat och gav förgäves mer gas. 

 

Utsikten från skogsavverkningsmaskin E-103-fz var mer än knepig. Allt verkade visuellt krökt, som om man höll en prisma framför ögonen och betraktade sin samtid genom en virvel. Surrogaten noterade faktumet men försäkrade sina passagerare att hans okulärprogram kunde "se genom" förvrängningarna. Bysten kunde förvånat se Palmemordet, Cheops pyramider, Buffalo Bill på prärien, Neil Armstrong på månen och några grottmänniskor som tillverkade något som såg ut som ett hjul genom maskinens sidofönster. Det lät högt utanför och en del av oljudet läckte in i kupén.
- Läget är ytterst allvarligt, sa Dr Elton. Om vi inte lyckas täppa till öppningen inom kort kommer allt vi gjort och allt vi kommer att göra blandas ihop i en riktig soppa, fortsatte han.
- Soppa... det vore gott, sa Bysten längtansfullt.
- Det finns i pentryt, förkunnade Surrogaten.
Lymmel slickade sig om läpparna...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Greger hade förberett sig minutiöst inför dagens presentation. Han projekt hade tagit nästan fyra måndader att researcha och nu stod han äntligen inför NV6B på Akalla Gymnasium redo som aldrig förr.

”Nu ska de jävlarna få se!” tänkte han…

954ABEF2-C88C-4299-86F3-7DA43B84785E.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...