Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons

Jo det fonkar med tonartshöjningen. Den kom oförhappandes men inget som stör mig.  Det som stör mig annars är att det är några fel toner på gitarren där mellan 1:24 och 1:51. Och vid 2:30.

i övrigt så gillar jag låten! 👍

Redigerat av Neosus
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sa Neosus:

Jo det fonkar med tonartshöjningen. Den kom oförhappandes men inget som stör mig.  Det som stör mig annars är att det är några fel toner på gitarren där mellan 1:24 och 1:51.

Ja, det är det gott om xD

Kändes onödigt att rätta det innan jag bestämt mig för om det ska vara höjningar med.

Thänks

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Neosus:

Låter bra omixat oxå! Ibland brukar jag använda ett ackord, till exempel ett (reverse)piano eller syntpad som jag fadear in på slutet som en på annonsering. Vet inte om det behövs här men.

 

Ja den använde jag både som intro och outro på kentcovern. kanske skulle prova att lägga den mitt i låten en gång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det där låter väldigt bra! Ja, skumma gitarrer emellanåt som Neo nämnde. Vet inte om du behöver annonsera höjningen på något vis, fungerar bra som det är. Känns som du har fått ett  självförtroende i sången som du inte visat prov på tidigare! Du vågar ta i lite mer och dista tonen en aning här och var. Me like!

Bra gjort. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan sa Dark Of Light:

Ja det där låter väldigt bra! Ja, skumma gitarrer emellanåt som Neo nämnde. Vet inte om du behöver annonsera höjningen på något vis, fungerar bra som det är. Känns som du har fått ett  självförtroende i sången som du inte visat prov på tidigare! Du vågar ta i lite mer och dista tonen en aning här och var. Me like!

Bra gjort. 

Tackar. Ja det är skumt det där. Har börjat gå in lite mer i en roll nu när jag sjunger. Har även försökt gå bort lite från att sjunga en vers eller refräng i taget. Men den biten är lite svår när man har minne som en guldfisk och glömmer bort orden hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa Fidden:

Tackar. Ja det är skumt det där. Har börjat gå in lite mer i en roll nu när jag sjunger. Har även försökt gå bort lite från att sjunga en vers eller refräng i taget. Men den biten är lite svår när man har minne som en guldfisk och glömmer bort orden hela tiden.

Inlevelse är något som jag praktiserade väldigt mycket live. Enda sättet att stå ut på en halvfull krog var att låtsas spela på Donington 😄 Inspelning har aldrig varit någon favvo hos mig pga just bristen på inlevelse som lätt  infinner sig. Det blir en rutin till slut i allt jag vet, men det känns alltid så artificiellt och konstlat.

Det du beskriver är just det jag försökte göra i studio tagningar men fann det svårt. Allt blir så kliniskt på något sätt. Man får mentalt stolpa upp: Vad är det för känsla jag försöker förmedla just här? Finns det olika nivåer i just den känslan som jag kan bygga in i texten och hur. Mer eller mindre öppen strupe eller dist, blå toner, olika fraseringar mm. 

Ett A4 papper med stor text font hjälper guldfisken i dig. Punch in är din vän. Bra skit och jobba på!!! 

41 minuter sedan sa Fidden:

Pizza! Med pommes! Som vore det ingen morgondag!

Heaven and Hell!

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

7 hours ago, Fidden said:

Är kluven... Funkar det med tonartshöjningarna för att öka intensiteten? Eller ska jag skippa det?

 

Personligen skulle jag vilja lägga lite mer energi på harmoniken kring tonartsbytena om de ska vara kvar, så det inte blir så tvärt.
 

Men samtidigt ska det inte bli gospel av det hela. 
 

Modulation är svårt!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Naymari:

Personligen skulle jag vilja lägga lite mer energi på harmoniken kring tonartsbytena om de ska vara kvar, så det inte blir så tvärt.
 

Men samtidigt ska det inte bli gospel av det hela. 
 

Modulation är svårt!

Ja. I sånna här tillfällen skulle lite musikteori vara kul att kunna... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Meh! Va mycket musik ni postat här nu då, har det blivit någon jäkla musik tråd eller? Finns väl forum för sådant? 

Nu ska ska jag käka lunch och fara till Uppsala Akademiska sjukhus, får lyssna på allt när jag kommer hem istället. 

Lyckades sova lite över 10 timmar is sträck bara, så jag hoppas att jag orkar hålla mig vaken hela dagen. 😉 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

52 minuter sedan sa -k9-:

Meh! Va mycket musik ni postat här nu då, har det blivit någon jäkla musik tråd eller? Finns väl forum för sådant? 

Nu ska ska jag käka lunch och fara till Uppsala Akademiska sjukhus, får lyssna på allt när jag kommer hem istället. 

Lyckades sova lite över 10 timmar is sträck bara, så jag hoppas att jag orkar hålla mig vaken hela dagen. 😉 

 

Ja förlåt, off topic är off topic är off topic. Lucka till då. 

Jag vaknade med andnöd kl 4 när jag var ute och dök vid nåt spännande vrak. Tror jag råkat somna på rygg. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...