Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)

Dark Of Light

Recommended Posts

Annons

Jaaaa. Det blev en till, men när de ger mig en deal jag inte kan säga nej till så... blev det... en till.

image.png.798974903d7939c94866a730003853e1.png

Mitt enda quartz ur hittills i samlingen.

- Så DoL, hwad är det som är så speciellt med den här då?
- Ja, alltså förutom att just den där modellen inte tillverkas längre och att jag ändå lyckades hitta en NY till ett överkomligt pris så är just quartz kristallen lite speciell i den. Ni vet i ett vanligt quartz ur (eller kvarts ur som en del säger men jag föredrar hela klockor 😄) så ser man ju sekundvisaren ticka fram, steg för steg för varje sekund. Icke i den här.

Här sveper sekundvisaren likt den i mina automatiska/mekaniska ur. Med en kristall som vibrerar med en högre frekvens (262144 Hz, åtta gånger gällande industri standard som är 32768 Hz), därtill erhålles en makalös precision på +/- 10 sekunder/år.

Dela på andra sajter

8 minutes ago, Dark Of Light said:

Jaaaa. Det blev en till, men när de ger mig en deal jag inte kan säga nej till så... blev det... en till.

image.png.798974903d7939c94866a730003853e1.png

Mitt enda quartz ur hittills i samlingen.

- Så DoL, hwad är det som är så speciellt med den här då?
- Ja, alltså förutom att just den där modellen inte tillverkas längre och att jag ändå lyckades hitta en NY till ett överkomligt pris så är just quartz kristallen lite speciell i den. Ni vet i ett vanligt quartz ur (eller kvarts ur som en del säger men jag föredrar hela klockor 😄) så ser man ju sekundvisaren ticka fram, steg för steg för varje sekund. Icke i den här.

Här sveper sekundvisaren likt den i mina automatiska/mekaniska ur. Med en kristall som vibrerar med en högre frekvens (262144 Hz, åtta gånger gällande industri standard som är 32768 Hz), därtill erhålles en makalös precision på +/- 10 sekunder/år.

Trefligt!

själv har jag nördar in mig på G-shocks senaste tiden.

är lite på jakt efter John Mayers signatur. Finns några att hitta på ebay

Dela på andra sajter

15 minuter sedan sa Neosus:

www.uret.se har många Bulowa klockor ser ja.... Och andra klockar ser jag... mmm..  julli-kaffe.GIF.8cdc9bcb6ae92f0a1136b42bc116fafe.GIF

Ja, d har de. Mmmmånga klockor blir det... Men inget som direkt intresserar mig. Många av Bulowas ur har ganska detaljrika urtavlor. Det kan i och för sig vara snyggt men oftast tycker jag att det bara blir plottrigt. Just den här jag kom över är mer stilren samt med just den där speciella urverket.

Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.