Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons
Just nu sa Fidden:

Tänkte rösta framåt kvällskvisten. Då brukar det inte vara kö.

Beror på vart man bor. Kan hända att det blir knepigt att hinna med alla röstande till 20:00. Många som ändrar sin förtidsröst och många soffliggare som blir piskade att rösta i år. 

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan sa -k9-:

Beror på vart man bor. Kan hända att det blir knepigt att hinna med alla röstande till 20:00. Många som ändrar sin förtidsröst och många soffliggare som blir piskade att rösta i år. 

Det är visst nåt nytt med avskärmad valsedelsmörgåsbord också, men det går nog ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan sa Fidden:

Det är visst nåt nytt med avskärmad valsedelsmörgåsbord också, men det går nog ändå.

Står man i kö kring 20:00 så kommer de inte stänga innan man fått rösta. Så det är nog många som kommer dit kring 19:55 kan jag tänka. 🤔

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Neosus:

Sådär ja! Då har man lagt sin röst... i en låda! blink_head.GIF.8b9fec991afd9aef81bdbcbcfe2315be.GIF

De va tämligen lugnt vid och i vallokalen ända tills jag gick... Hur ska man tolka det? blink_head.GIF.8b9fec991afd9aef81bdbcbcfe2315be.GIF

Kpd? blink_head.GIF.8b9fec991afd9aef81bdbcbcfe2315be.GIF

Att du inte är trygg att ha i det offentliga rummet, tolkar jag det som. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan sa Neosus:

Ja min röst gör sig bäst i en låda. Sannerligen! laughingblink.GIF.a55977002df479a404884ce2cc20079e.GIF

Kan nog lägga den i vilken sandlåda som helst då riksdagen ju är på sådan sandlådenivå just nu. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Min skjorta som "garderobskrympt" krympte visst lite till när jag tvättade den. Så nu går den inte knappt att knäppa. Får ta på men en tee under och vara rocker idag. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Oooookej. Här kommer min valdags-rant.

Morsan ringde innan och jag skulle berätta vad stället heter där jag röstar, så jag kollade på röstkortet. Såg då att min vallokal inte alls är den det brukar vara. Den var vid en skola en bit bort, så jag fick dra på mig dojorna och gå på en gång, om man nu skulle irra runt i en halvtimma eller så.

När jag närmar mig skolan ser jag inga skyltar någonstans. Letar efter nån lokal som heter M8, M9. Går väl runt byggnaden, tänkte jag.

Bakom en häck hade de ställt vallokal-skylten, extremt tydligt för alla med röntgensyn. Men ja ja, folk kanske brukar komma från nåt annat håll eller nåt. Några skyltar om M8, M9 såg jag dock inte. "Här kan du rösta" stod det på dörren som jag gick in igenom, det fick duga. 

Det var inte direkt någon kö, men det satt några förvirrade familjer utanför. Valarbetaren bad att få titta på mitt röstkort innan jag fick gå in i lokalen. Räcker över kortet, valarbetaren tittar och himlar med ögonen. Nej nej, du står vid skolans matsal, du ska till musiksalen i andra entrén bort till vänster! Förstår min herre ingenting? Nä, tydligen inte. Kanske hade varit enklare om ni hade märkt upp lokalerna lite, sa jag. Han viftade bort det, på ett sätt som fick mig att ana att han fått den kommentaren ungefär 57314 gånger redan... Utan att för den skull bemödat sig med att märka upp lokalerna lite.

Gick den anvisade vägen bort till den ANDRA vallokalen, som inte heller den var uppmärkt med några M eller 8 eller 9. Där var det jättelång kö. Det kom plötsligt ut en valarbetare och bad att få titta på allas röstkort. Visade sig att det bara var jag som stod vid rätt lokal, de andra skulle till skolans matsal.

Ja ja. 

Trots att det inte var någon kö kvar, fick jag stå i kö. Det stod en pensionär i lokalens enda valsedelsbås och kunde inte för sitt liv hitta sitt partis valsedel. Eller också hade hon inte riktigt bestämt sig än. Fan vet jag.

När jag stod där och väntade, kom det plötsligt en valarbetare som plötsligt såg att det stod folk i kö. Han undrade vad jag stod där för, behöver min herre hjälp? Jag ryckte på axlarna och sa väl att "Näe, eller tja, var ska jag ta vägen? Det är väl fullt i båset?" med betoning på singularis. Valarbetaren gjorde nån märklig "eey" gest genom att slå ut med armarna lite casual sådär.

När pensionären till slut omsorgsfullt gått igenom båsets samtliga valsedlar ett par tre gånger, fick jag till slut tillgång till det lilla båset. Grips då av känslor av sympati för den lilla damen som försökt hitta sin sedel i denna röra. Allt är osorterat, varenda sedel man rycker upp saknar namn. Jag vill ha en lista med namn på min sedel, annars känns det inte på riktigt... även om jag aldrig kryssar någon. 

Lyckas till slut hitta mina tre sedlar, går förbi eey-mannen för att få tre kuvert, passerar en irriterad person i kön som med blicken undrar om jag byggde ett bo inne i båset. 

Nåväl. In i nästa rum. Första båset har de ställt med öppningen direkt mot ingången, för att försäkra sig om att den där extra anonymiteten i föregående steg skulle gå förlorad. Jag valde ett annat bås och gjorde min grej. 

Dags att lämna in kuverten, men först ska man stå i kö. Ingen lång kö visserligen. Bara en person. Som lämnat in tre kuvert med gula valsedlar... eller eventuellt ett kuvert med tre gula valsedlar i. "Nej nej, du SKA lämna in tre kuvert, men det ska vara OLIKA färger!". Med en uppgiven blick vände hon sig och gick för att leta efter olikfärgade kuvert. ID-kortet lämnade hon för säkerhets skull kvar hos valarbetaren.

Resten gick som det skulle. Kuverten stoppades ner i rätt kuvert. Hörde inga dokumentförstöringsljud. Valarbetaren var lite väl övertydlig med att "Nu stoppar jag i det GUUUULA kortet i den GUUUULA lådan", men i övrigt verkade hon mentalt frisk.

Så, det var väl som vanligt antar jag. Men själv har jag blivit en sån jävla gubbe som klagar över allting. Det är mest det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...