Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2022 (alias Längstah)


Dark Of Light

Recommended Posts

Annons
On 7/23/2022 at 11:05 PM, CHAE said:

Mina vänner,

en rätt så kul grej; ett åttaspårs-album från undertecknad släpps på SC i mitten av augusti!

Gammal skåpmat, ja (varav flera redan finns på just SC så de som vill A/B-lyssna får göra det) men i och med det här släppet finns det två (2!) helt nyinspelade versioner plus en b-sida som aldrig hittade till SC från början.
 

Vidare, resten av låtarna är helt och hållet om-mixade från grunden, vissa har nya gitarrpålägg, nya sånginsatser och hela kalaset är hjälpligt ”mastrade” för volym och tryck här i hemmet. Ja, jag skulle faktiskt vilja påstå att det faktiskt var Loopens kommentar här i Längstah som avgjorde; Cubase 5 och en uråldrig XP-dator räcker gott och väl för mina småprojekt. Så tack där @drloop för inspiration och utmaning!🖤🤩

Tar semester i morgon em (🥳) och låter alla spåren vila tills släppet. Känns vettigt.

Simma lugnt!

/Onkel CHAE

Fan vad kul!!

Jag har ett eget artistprojekt med singlar som börjar släppas i september. Lo-fi Hiphop. Första gången jag gör något eget så även om det är under pseudonym och inte knutet till mig. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Naymari:

Fan vad kul!!

Jag har ett eget artistprojekt med singlar som börjar släppas i september. Lo-fi Hiphop. Första gången jag gör något eget så även om det är under pseudonym och inte knutet till mig. 

Ja, det känns faktiskt spännande även om alla låtar har typ upp till 17 år (!) på nacken så gillar jag dem fortfarande. Jag har dessutom hittat ett par gamla foton som faktiskt var tänka att vara cover art från början. Bara en sådan sak!

Låter ball som fan, Nay! Brukar själv lyssna på live-kanaler på YT med just lo-fiprylar. Enormt avkopplande.

Alltid kul när Längstahianer proddar något kul; Slej är ju enormt produktiv, Loopen gör jävligt bra skit och jag vill minnas att Fidden har ett gäng med svinbra låtar exempelvis.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, CHAE said:

[...]

Låter ball som fan, Nay! Brukar själv lyssna på live-kanaler på YT med just lo-fiprylar. Enormt avkopplande.

[...]

Kul! 

Är exakt den genren. Börjar släppas första veckan i September sen kommer det en singel varannan vecka året ut. Eventuellt fortsätter vi därefter beroende på hur både jag och label känner.

Kändes som en rolig sidogrej att dryga ut tiden med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
On 2022-07-23 at 23:05 sa CHAE:

Mina vänner,

en rätt så kul grej; ett åttaspårs-album från undertecknad släpps på SC i mitten av augusti!

Gammal skåpmat, ja (varav flera redan finns på just SC så de som vill A/B-lyssna får göra det) men i och med det här släppet finns det två (2!) helt nyinspelade versioner plus en b-sida som aldrig hittade till SC från början.
 

Vidare, resten av låtarna är helt och hållet om-mixade från grunden, vissa har nya gitarrpålägg, nya sånginsatser och hela kalaset är hjälpligt ”mastrade” för volym och tryck här i hemmet. Ja, jag skulle faktiskt vilja påstå att det faktiskt var Loopens kommentar här i Längstah som avgjorde; Cubase 5 och en uråldrig XP-dator räcker gott och väl för mina småprojekt. Så tack där @drloop för inspiration och utmaning!🖤🤩

Tar semester i morgon em (🥳) och låter alla spåren vila tills släppet. Känns vettigt.

Simma lugnt!

/Onkel CHAE

Ha! 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
9 timmar sedan sa Linus:

Yay! Lite automation av nivå och eq på rösten annars. Det försvinner briljans i sångljudet när du viskar men det löser du genom att trycka fram diskanten istället för att lägga krut i rösten. 

Just nu är virveln herre på täppan i diskanten, så det är den som sången måste matcha i eq:n. 

Vad han säger...

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan sa slejnard:

😎 wow 🤩 låter bra fidden! 👍

Morn å KPD 

 

13 timmar sedan sa Dark Of Light:

Verserna låter guld med lite puts. Ref. får du allt ta i lite mer, vänta tills stämgummibanden tillfrisknar. 

Bra skit!!!

Kpd, as we speak (true story).

 

11 timmar sedan sa Neosus:

Det låter bra, Fidden! Lite mer finslip i mix och sång och så där men så är det alltid.

👍

 

10 timmar sedan sa Linus:

Yay! Lite automation av nivå och eq på rösten annars. Det försvinner briljans i sångljudet när du viskar men det löser du genom att trycka fram diskanten istället för att lägga krut i rösten. 

Just nu är virveln herre på täppan i diskanten, så det är den som sången måste matcha i eq:n. 

 

40 minuter sedan sa drloop:

Vad han säger...

Tackar tackar.

Svinbra tips där, Linus, sikta på virveln. Måste provas! Lite som tyngden på dalskidan liksom. I annan lyssning hörde jag också hur dovt det var. 

Av kommentarerna tolkar jag det som att man lätt kommer undan med denna typ av fattigmans-stämmor. Sjukt mycket enklare än att hålla på och kämpa med att få fraseringen rätt så att man inte får dubbel-konsonanter eller en massa extra andetag och grejer. 

Funkar väl iallafall på elektronisk musik. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...