Jump to content
Annons

Nedladdningsbara låtar eller Sälja cd?

musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Det är intressant detta att man kan låta folk betala för ens musik, då de laddar ned mp3/wave-filer. I någon annan tråd, och i G-T, läste jag om ett ställe på Nätet där det skulle kosta 9 kr per låt.

Är det enkelt att koppla en sådan tjänst till sin egen hemsida? Jag tänkte framöver, när det nu blir, starta en hemsida och sälja lite CD där. Men nu dök ju möjligheten upp i min hjärna att man kan sälja enstaka låtar som folk laddar ned istället. Jag undrar nu vad som är bäst.

Det finns ju en hel del här som har sidor man kan/kunnat ladda ned låtar från: sisältää, danny cort m.fl. Har folk då laddat ned era låtar gratis?

Jag kalkylerade lite på detta. Antag man gör en fullängds-cd i 1000 ex. Ponera vidare att man får sålt dessa exemplar. Man kan sälja dem till en skivaffär eller två. Men man kan också sälja dem via sin egen hemsida. Eller så kan man låta folk ladda ned låtar från skivan, via ens egen eller annans hemsida. Antag nu priset 100 kr för cd:n (då man inte är superkändis). Sedan tillkommer skatter...

INKOMSTBERAKNINGAR>

1) Om man säljer cd:na till skivaffär/erna (jag skulle nog kunna det, vet två-tre ställen som rakt av...), så vet jag inte, men antar att de ska ha nästan halva summan. 100 kr - 40 kr (till affären) = 60 kr/cd. 1000 x 60 = 60000 kr.

2) Säljer man dem istället via hemsidan blir det: 100 x 1000 = 100000 kr.

3) Låter man folk ladda ned låtarna mot betalning per gång och använder beloppet 9 kr (som nämnts) blir det antalet nedladdningar x 9 = ? För att komma upp i summan 100000 kr krävs ju 100000 / 9 = 11111 nedladdningar. Helt plötsligt krävs ett större kundunderlag om man nu inte tror att varje person av de 1000 presumtiva köparna laddar ned minst 11 låtar.

Vilket är att föredra? Hur distribuera sin produkt? Debatt.

🙂

:musik

Dela på andra sajter

Annons

Ja du det blir inte lätt 🙂 Vet inte riktigt hur man ska göra faktiskt. Kanske man i princip ska låta musiken vara gratis och sedan ta betalt för tjänsterna runt omkring? Det vill säga börja sälja T-shirts osv. 🙁

Dela på andra sajter

Är också inne på gratisspåret.

Inte ens de stora artisterna säljer speciellt mycket musik via lagliga kanalera, så att tro att man som oetablerad skulle kunna få sådana volymer du nämner verkar lite väl optimistiskt.

Säkraste sättet att göra pengar på sin musik tror jag är att ge bort den gratis, för att på så sätt skapa sig ett namn och generera inkomster på annat vis (Stim till exempel).

Det tar lite längre tid, men till slut kanske du skaffat dig tillräckligt stor fanbase för att ett bolag skulle vilja signa dig och släppa en "riktig" platta.

Dela på andra sajter

Håller med DD.. Kör på gratisspåret.. men skapa en myt, en community, ett varumärke. Sen kan du tjäna pengar på de kuliga konserterna du gör :rolleyes:

Dela på andra sajter

Det är bara att infalla i gratis-kören. Och att få sålt 1000 ex som okänd artist låter sig inte göras lätt, när inte ens en del av kända artisters släpp säljer så mycket.

Droppa inställningen "hur skall jag tjäna mest på min musik" och tänk istället "hur skall jag nå ut med min musik till flest människor". Och till att börja med finns bara ett svar på den frågan - ge bort den gratis!

Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Oh fan...

Njaa...saken är den att jag tänkte starta ett skivbolag i mindre skala. Frågan var mer hur jag skulle lägga upp den enorma försäljningen av helt färdiga produkter.

🙁

Varför är babymajsen inte hackad i den nya Uncle Bens Thai Chili?/:musik

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.