Jump to content
Annons
  • 0

Hur skapa följande kör-sound?

Fråga

Postat

Hej!

Jag är ny här på forumet och tänkte börja med att ställa en fråga. Är det någon som har några tips på hur man ska få ett körsound att låta som i låten I Need Help! ?

Yt:

Spotify:

Jag tänker då på soundet som är efter att han sjunger ”sometimes I just need a little help” och när det då sjungs ”ah, ah, ah”.

Det är något väldigt speciellt med det, som att det låter väldigt lätt och liksom över allting annat, samtidigt väldigt kompakt och det blir som ett syntigt sound över det.

Någon som har någon gissning eller tips?

Mvh 

6 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

För det första är det flera timbre's (olika röster) som sjunger olika melodislingor. Dvs körsång, eller "ackord" som jag föredrar att kalla det, eftersom det är just ackord, bara det sjungs istället av enskilda röster. Du måste således hitta ditt önskvärda ackord på pianot, sen be dina sångare eller dig själv att sjunga alla tonerna separat, och nu kommer tricket. Du ska sjunga och spela in varje enskild melodi/ton tre gånger, panorera en till höger en till vänster och en i mitten! Det är mycket jobb, jag förstår du tänker så. Men här finns ingen enkel utväg. Du kan ju testa doublers, eller artificiella plugins som skapar "en duplicate". Finns många såna pluggar nuförtiden, har inte testat så många själv, men det lilla jag testat har inte varit särskilt övertygande, dessvärre.

Denna inspelningsteknik ger känslan av "storhetskänsla". Sen skicka alla dessa till en gruppbuss där du komprimerar litegrann 3-6db max. Mer än så kommer dina S T P att sticka ut och det är alltid drygt att hålla på med de-essing eller behöva "sänka" dessa ljudfiler. Så jag brukar isåfall (om jag ens behöver komprimera så mkt). Göra det innan sångspåren går in i kompressorn. Typ klippa ut S:en enskilt, och dra ner dessa i volym istället för att använda en De-esser, så kommer inte kompressorn förstöra alltför mkt. Visst är det mer jobb, men det låter bättre.

De-esser är den lata mannens utväg. Det är även compression. Bättre att göra volym automations eller använda melodynes fantastiska funktion Amplitude tool, tror jag den heter. Men compression går snabbare, så är det. Då kan du markera enskilda sångtoner som är för låga, eller för tok för höga och jämna ut din sång precis som du vill istället för att förlita dig på en compressor.  LYCKA TILL och kör hårt nu!

Annons
  • 0
Postat

Också mkt intresserad av svaret! Finns det plats för en följdfråga? - Är det "regel" att ha samma reverb på alla stämmorna/ blir det krock om man har olika?

• 0
Postat (redigerat)
13 timmar sedan sa Musiciananana:

Tack så mkt för svar! Bra tips.

Vad tror du är tricket för att få det att låta så där lätt som det gör? Är det EQ som är grejen?

Du blir nog förvånad, men oftast är tricket bara att sjunga bra (eller stämma sångspåret med perfektionism) och sjunga framförallt tajt i tempot. Men idag kan du ju fixa enskilda sångfraser i din dator bara titta med ögonen och se så dom är väldigt nära varandra i tajmingen. Snortajt är det moderna soundet.  Häng inte upp dig på EQ och Compression. Allt det är, är effekter. Ingen EQ eller Compression i hela världen kan rädda en dålig gitarrist eller en dålig sångare, etc. Allt handlar om att göra det absolut yttersta för att låta SÅ BRA SOM MÖJLIGT innan EQ och compression kommer in i bilden.

Bra sång behöver generellt bara ett högpass filter, och kanske en lyft med lite "luft" frekvenser från 10000 och 15000 med ett högshelf filter. Proffsen på Youtube vill göra saker mer komplicerat än vad de egentligen är. Jag tycker personligen det är rätt drygt. Men du vet de måste tjäna pengar. Därför försöker de få allting att se ut som någonslags magi att "Om du gör så här med equn WOW vilken magisk skillnad". Absolut inte, den stora skillnaden är alltid i ljudval och performance av ditt valde instrument eller sång. Högpass filter är nog det som jag använder mest i min mixning, då det värsta som finns är en mix med för mycket grötig bass energi, ljud som krockar med varann, mm. Lägg ett högpass filter runt 50-60 sen höjer du tills det låter för tunnt, då kan du backa tillbaka. Men ja igen, inget magiskt direkt. Magin är i sånginsatsen, alltid. Lycka till 🙂

Redigerat av Reaper1984
  • Gilla 1
  • 0
Postat
10 minuter sedan sa Jamen:

Också mkt intresserad av svaret! Finns det plats för en följdfråga? - Är det "regel" att ha samma reverb på alla stämmorna/ blir det krock om man har olika?

Kan inte påstå att jag är någon expert, men överlag så är ju ett reverbs poäng att skapa ett rum. Så om du vill ha en effekt av att vissa sångstämmor är längre bort i ljudbilden, så är det ju inte omöjligt att ha ett annat reverb på dom än de andra, men överlag så föredrar jag åtminstone att ha samma reverb på sångstämmor och mindre reverb om det är en "main vocal". Då den vill man ju ha längst fram i ljudbilden. Så där brukar det alltså vara lite lägre reverb inställning så den är mer "upfront". Vet inte om det här svaret var vad du leta efter? Finns inga rätt eller fel annat än låter det som i en kyrka är det kanske lite för mycket reverb.😀

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.