Mr-Ma9oo Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Är så att jag är servicetekninker och före detta DJ och få i uppgift av min arbetsgivare att lösa lite problem. Vi är ett stort gym som håller på med Gympa, aerobic, spinning, styrketräning mm och har en lokal som används som inspelningsrum för våra instruktörer. Här kan de sitta och skapa egna skivor från gymmets inköpta. Jag håller nu på att klura på en lösning som bygger pa att all media skall lagras på en server då man från flera stationer kan ansluta och använda median. Vi har även 2 gym som kan spelas direkt från servern. På dessa stationer, som kommer stå i inspelningsrummet, skall man kunna koppla in befintlig utrustning som består av, extern brännare, cd, md & kasset (skrotas snart). Här kommer köpas in datorer i form av PC eller MAC som kommer innehålla bra grejjer som klarar allt. Just nu kör vi enbart MAC, men efter som de flesta privatpersoner kör Windows så kan det vara ett plus om programmen är kompatibla med både PC & MAC. Eventuellt kommer jag köpa in mixerbord för att kunna koppla ihop allt. Dock återstår det största problemet att hitta någon mjukvara som är användarvänligt för både den erfarne och nybörjaren. Vi har dock 160 instruktörer som har olika behov. Vissa saker är dock ett krav att programmen klara. tex. pitch, mixa, gämna 8:or, BPM, bränna mm. Jag antar att det kan vara rätt svårt att hittta program som kan göra allt men om man kan hitta så få program som möjligt så vore det bra. Tex om en instruktör vill mixa ihop en egen platta så kan det ju vara bra om hon kan pitch låtarna för att sedan köra någon enkel beatmix så de körs ihop automatiskt. Och sedan bränna allt. Och för den som inte kan något skall man enkelt kunna följa en wizard som ber en att välja media, pitcha & BRÄNN! Skulle kunna tänka mig ett program som Nero för den som bara vill bränna en skiva rakt av och kanske ett redigeringsprogram för den som vill åt lite extra funktioner som pitch, bpm-räknare, beatmix, klippa mm. Tyvärr funkar inte Nero på Mac. Jag antar att det inte blir lätt att hittta någon sådan här lösning man jag gör ett försök. Vad finns det för bra program som kan göra mycket (och helst vara lätt att använda). Är det någon som har några anda tips på denna kompletta lösning med lagring mm. Skulle även vilja hitta ett bra program som kan lagra info om all media där jag kan söka på låt, stil, artist, bpm mm. Vet att iTunes är rätt bra alternativ, finns det något annat?
hegobald Postat 10 maj 2005 Postat 10 maj 2005 Låter som Traktor DJ kunde funka här.. Men alla de funktioner du nämner är inte superlätta och avsedda för helt gröna noviser... Men ni får väl hålla kurs för era intruktörer sen då. 🙂 Men kolla in Traktors hemsida och läs och begrunda lite. http://www.nativeinstruments.de/index.php?traktor2_us
Mr-Ma9oo Postat 11 maj 2005 Trådstartare Postat 11 maj 2005 Det ser inte alls dumt ut det där. Har även fått tips om Mixmeister & CD Architect från Sony. Någon som kan dessa och vet dess fördelar och nackdelar. Kankse oxå skall ställa om frågan och hitta bra program över huvudet taget och sedan ta ställning om man skall köra de på mac eller inte. Hittar inte så många program som är kompatibla på både Windows och OSX Kom gärna med fler förslag på bra program.
Linus Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Om du går för PC finns ju Visiosonic PCDJ också. Lite enklare interface. Annars är Traktor ett kompetent program när du lärt dig det. Så Traktor+Nero för Windows eller Traktor+Toast för Mac...
hegobald Postat 11 maj 2005 Postat 11 maj 2005 Tänkte på din serverlösning också. Med Deamon-tools på alla klienter så går det finfint att spara ISO-filer av kompletta CD-skivor på servern. Det är en lösning jag själv använder och rekomenderar i alla fall. Lättsamt sen när man ska göra en CD bara att ladda in ISOn i nero/toast och bränna utan att behöva tänka på en massa. Sen kan man dessutom med Daemon-tools ansluta till dessa virtuella CD/DVD skivor och köra dom som om dom vore verkliga skivor. Mer om Daemon-tools på http://www.daemon-tools.cc/dtcc/portal/portal.php
Mr-Ma9oo Postat 11 maj 2005 Trådstartare Postat 11 maj 2005 Jo att spara dem som iso är ju en lösning. Och jag tror det kna bli klurigt att hitta program som är lätta att använda. Just Traktor verkar bra men det tar nog lite tid att sättta sig in i det. Tror inte min arbetsgivare har riktigt kolla på av det innebär att mixa en ergen aerobic-skiva. Inget man gör på någon timme. Funderade även på hur det kommr bli i framtiden. Säg att vi har ca 2000 skivor och köper in 20 i månaden. Dessa skall konvateras om till lämpligt format (mp3pro?). Men vad händer när en skiva är kopieringsskyddad och man inte kan läsa in den i datorn. Skall man då behöva knäcka kopieringsskyddet för att lagra den. Detta är nog heller inget min arbetsgivare ställer sig positiv till. Sedan har jag hört planer om att olika media skall ha begränsat antal gånger för kopiering osv. Har dålig koll på vad som kommer men man vill inte lägga för mycket tid på en lösning som kankse inte håller om 2 år. Det är inte lätt att tillgodo se 160 st anställdas olika behov av inspelningar och samtidigt göra det lätt. Klurigt!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.