Jump to content
Annons
  • 0

Konstig hemmareceiver-högtalar kontakt, Sony, nån som vet vart man kan köpa?

Fråga

Postat

Eller om ni har nån annan lösning. Kanske kan löda direkt på eller något... Behöver bara ha under en tid. 

151515.jpg

5 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Det där är nog Sonys alldeles egna kontakter (Sony DAV Home Cinema System Speaker Cable). Finns i olika färger beroende på höger/vänster/fram/bak/etc. Ingen aning om var du kan köpa dem i Sverige, men finns på ebay/amazon etc.

Annons
  • 0
Postat (redigerat)

Hade gärna lånat ut mina, men när jag kollade min gamla sonystereo i förrådet såg jag att mina kablar sitter fastlödda i högtalarna. Rätt kontakt i andra ändan dock. Går säkert hitta som oioioi skriver, även om inte heller jag lyckas hitta nåt i sverige när jag snabbgooglade. 

Gissar att det funkar att löda direkt på, högtalarkablar brukar inte vara någon raketforskning 🙂

Redigerat av Fidden
  • 0
pme (oregistrerad)
Postat

Är det inte en molex kontakt?

• 0
Postat (redigerat)
2 timmar sedan sa pme:

Är det inte en molex kontakt?

Inte omöjligt, men jag jämförde sony-varianten med kontakten mellan PSU och grafikkortet i datorn, som jag gissar är en molex-standard. Högtalarkontakten är definitivt större per anslutning och längre mellanrum mellan anslutningarna. Finns säkert andra molex-standarder som stämmer bättre. Hittar man bara hyfsat rätt kan säkert två st singel-kontakter funka alldeles utmärkt. 

Edit: kolla i några second-hand butiker, brukar alltid stå nån halvgammal sony-stereo där. Har de många kanske de låter dig plundra kablarna 🙂

Redigerat av Fidden
  • 0
Postat

Tack för svaren. Nu vet man! 🙂
Får nog bli till o löda,  beställer man något utomlands nu under krisen hamnar man väl i fängelse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.