DrHeartman Postat 26 maj 2021 Postat 26 maj 2021 (redigerat) Tjena! Tänkte höra om ni har några tips på hur ni jobbar med reverb och delay? Jag har svårt att få till riktigt snygg reverb med snygg botten (tänk typ The Weeknd, Ariana Grande, Taylor Swift etc och ja, jag vet att det alltid är den omänskliga Serban Ghenea som mixar elitens låtar men ändå 😂). Jag eq:ar alltid mina effekter, tar bort en del topp o.s.v men jag får det aldrig att låta så ”tjockt” som jag vill. Har ni några tips eller tankar kring detta? Allt gott! / Andreas Redigerat 26 maj 2021 av DrHeartman
slejnard Postat 26 maj 2021 Postat 26 maj 2021 Hej! Tycker också det är rätt svårt. Testa att använda flera olika sorter och skicka olika mängd till olika instrument/sång. Fast det kanske du gör? Brukar eq:a reverb likt en omvänd hängmatta. Prova även sätta nån modulation och eller dist på reverb/delay. Samt att inte skicka för mycket och blanda torra ljud med de som har reverb/delay. Svårt som sagt men prova dig fram.
DrHeartman Postat 27 maj 2021 Trådstartare Postat 27 maj 2021 Japp, det gör jag. Ju mer jag sitter med det här, så känns det mer och mer som vetenskap 😂. Jag tänker ju också att man inte ska behöva dyra tredjepartseffekter utan att Logics standardeffekter är mer än tillräckliga.
brisissan Postat 28 maj 2021 Postat 28 maj 2021 Valhalla VintageVerb. Släng på en compressor på reverb bus och sidechaina till lead vocal. Man behöver givetvis inte skaffa sig denna plugg (även om den bara kostar $50 USD), men den underlättar en del eftersom den låter bra Out of the box.
DrHeartman Postat 28 maj 2021 Trådstartare Postat 28 maj 2021 Tack för tipset, har kikat på den pluggen men aldrig tryckt på köpknappen. Är det sidechaining som är en del av hemligheten i stort?
brisissan Postat 28 maj 2021 Postat 28 maj 2021 Om du är intresserad av hur Serban's arbetssätt så finns ju denna tråd på Gearspace: https://gearspace.com/board/high-end/1213742-serban-ghenea-mixes-all-itb.html Summa summarum är att det inte finns några "hemligheter". Proffsen jobbar precis som oss dödliga, med skillnaden att de har en väldigt tränad hörsel.
DrHeartman Postat 28 maj 2021 Trådstartare Postat 28 maj 2021 Tack! Den där tråden hade jag missat. True, true! Tänkte bara att det finns bättre och sämre sätt att göra saker på och om nån andel hade nåt knep som funkat bra för just min fråga i synnerhet.
Jayway Postat 30 maj 2021 Postat 30 maj 2021 Hej! Jag tänker att nyckeln till ett ”modernt” sound ligger minst lika mycket i delay som i reverb. Testa med ett kort reverb på sång (<1 s) för att få fyllighet (typ plate reverb) men använd sedan delay för att få rymden och ett lyxigare sound. Predelay-inställningen på reverbpluggen är en bra grej att upptäcka, om du inte redan har koll på den. Den bestämmer fördröjningen innan reverbet kickar in. Jag tycker att predelay ofta är väldigt kort på presets i pluggar. Om du ökar på predelay kan du sedan vrida upp reverbets nivå utan att sången försvinner bakåt i ljudbilden. Det finns nog inget facit där, men testa gärna predelays uppåt 25-75 ms och känn på skillnaden. Ett enkelt slap delay tycker jag också är en bra standardgrej på sång om man vill ha mer fyllighet (som komplement till allt annat). Annars brukar väl popproduktioner överlag ha väldigt många overdubs på sång - att lägga en likadan sångstämma i mono eller att lägga två dubbar i höger/vänster i ett parti kan ge mer fyllighet eller intensitet. Det är några av mina tankar, helt utan garantier. 🙂 Hoppas att någon idé kan funka för dig!
DrHeartman Postat 30 maj 2021 Trådstartare Postat 30 maj 2021 (redigerat) Grymt! Jättebra tips som jag absolut ska testa 😃! Pre-delay och jag har inte alltid varit vänner. Vet att vissa hävdar att den förstör effekterna när man bouncar ut låtarna och risken skulle kunna vara att saker hamnar i osync (jag själv har varit skeptisk till den teorin då jag inte upplevt något sådant problem). Jag ska absolut börja experimentera mer med den! Tror jag är lite feg med effekterna och inte alltid vågar kräma på så mycket som kanske behövs ibland. Mycket av dagens sound är ju väldigt mycket byggt kring just effekter. Det ska verkligen låta mixat. Värdefulla tips att tänka ”more is more” med fler sångspår också! Redigerat 30 maj 2021 av DrHeartman
YellowStudio Postat 4 juni 2021 Postat 4 juni 2021 Send kanal: Lägg först eq med önskat hi-pass och lo-pass sen ett delay. Kör din send kanal i pre och dra ner volymen på huvudspåret så att du bara hör fx-kanalen. Ställ in delay till önskat värde/mängd. Därefter lägger du reverb på samma send - kanal. En plate brukar kunna vara bra men det är ingen regel. Ställ in reverbet som du vill ha det. Sen ändrar du tillbaka din send (fx-kanal) till post och drar upp volym på huvudspåret och fx-kanalen till önskad volym. Man brukar säga att när du hör effekten så backar du tillbaka ett snäpp så blir det bra. Du får prova dig fram. Ett sätt att jobba på. I min senaste så dubblerade jag fx-kanalen för gitarr så att jag kunde ha ett annat delay före reverb till gitarren.
YellowStudio Postat 5 juni 2021 Postat 5 juni 2021 Om du vill nörda dig in på pre-delay: https://nickfever.com/music/delay-calculator Stämma trummor, hitta frekvensområden: https://pages.mtu.edu/~suits/notefreqs.html
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.