Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Fast vad får man förresten för bra synthar för 1000kr?

ROMplers och gamla halvobskyra FM-synthar, eller?

Kan du ge lite exempel... (Så att man vet om det är nåt som är värt att leta efter... 🙂)

Redigerat av android
Annons
Postat (redigerat)
Hmm.. Vill helst vara HELT säker på att det är en analog synth jag ska köpa. LÅter bra. Men vad kör paradise lsot t.ex? Beseech? Dark Tranquillity?

får ju inte ångra sig 🙂 Och 3000 kan jag nog sträcka mig. Helst billigare förstås.

Sådan utrustning får du inte tag på under 3000 tyvärr... 😉

Oftast brukar rock/metalkeyboardister ha mer än en synth att välja ljud ifrån..

(Jag själv har just nu 4 synthar + orgel och)... och den billigaste köpte jag för 5000.

Men om du är nybörjare och inte är beredd att lägga mer än 3000-4000 så kanske någon utav dessa länkar kan vara något av intresse:

Roland D50 (Gammal men helt ok)

Korg Wavestation Rack

Yamaha Dx7 II (kul om du gillar retro)

Kurz K2000 (Helt klar dugliga grejer)

JV-2080 Rack (Kompetent allt i allo)

Masterklav och Proteus modul. (detta kanske kan vara något?)

Nä nu får det räcka...

EDIT:----> hittade en till: Cs1x ... varför inte?

Redigerat av brojd
Postat

Romplers och udda FM-aktiga syntar går helt klart att hitta billigt om man letar, eftersom det finns ett överflöd av såna begagnat. Det beror ju verkligen på vad man menar med "bra" också. Man lär ju inte hitta en Moog för en tusing oavsett. Generellt sett, om alla vet (eller tror) att en synt är bra, så kommer priserna gå upp. Om en synt är lite mer obskyr, eller helt enkelt att alla inte vet att den är bra, så har man en chans att göra ett klipp.

Man har nog liten chans att hitta en helt analog synt för tusenlappen. Det finns däremot många halvanaloga syntar och syntmoduler från 80-talet med digitala oscillatorer och analoga filter som är värda att kolla in, som Casios HT/HZ-syntar (bli inte skrämd av dom inbyggda högtalarna), Kawai K3, Korg DW-6000 mm.

Vill man ta steget till den digitala halvrompler-världen så ska man nog nämna D-syntarna från Roland (typ D-50, D-110, etc). Kawai K4 är ett annat bra exempel, med 4 vågformer per ton, filter, ringmodulering, effekter som reverb och dist, multimbralitet, aftertouch och velocity på både note on och note off(!). Min Kawai K4 köpte jag för nån månad sen på Jam för 800kr.

Om man sen vill ta steget till FM-syntar så är det mesta från Yamaha rätt billigt begagnat. Det är inte ovanligt att se en DX7 gå för tusenlappen, men man borde inte underskatta de billigare medlemmarna i FM-familjen heller, som DX100, som är mycket bättre på FM-bas, och helt okej på FM-piano, med mycket lägre latens än DX7. Enda synten i Yamahas FM-serie som är riktigt dålig är DX9.

Känner man sig sugen på lite mer obskyra och underliga FM-aktiga syntar så finns ju Casios CZ och VZ-syntar. CZ (typ CZ-101, CZ-1, CZ-1000, osv) har blivit lite poppis på sistone och kan vara svåra att få tag på billigt. VZ-syntarna (VZ-1,VZ-10M, ...) låter inte alls som CZ men är för den skull inte dåliga (typ 8-operatorers FM). Sen borde man nämna den underligaste av alla: Syntmodulen Evolution EVS-1.

När det gäller äldre digitala syntar så behöver dom oftast externa effekter typ reverb och delay för att inte låta kliniskt torra. Ska man använda synten i ett rock/hårdrocksband så gissar jag på att man helst ska hålla sig till romplers eller analog-aktiga syntar. Man ska inte vara rädd att experimentera och köpa saker. De flesta syntar är faktiskt rätt bra, och sålänge man köpt begagnat så kan man sälja och testa nåt annat utan att förlora speciellt på det.

Postat (redigerat)

Bra att du ni namedroppat lite så jag kan specifisera mig lite =) Jo, precis, behöver ju inte köpa det värsta på en gång. Bara det fungerar någorlunda, så får man ju alltid tänka i början när man fått någon dylik idé ^^

Redigerat av Skeletron
Postat (redigerat)

Och jag rekomederar ännu en gång en beggad Kurzweil K2000

Varför?

Jo.. Jag har haft mååånga syntar i mina dagar och just kurzweil kan låta i princip som vilken synt som helst.

Gillar du analoga sound.. Ingen baggis för en K2000 inte

Gillar du FM synt Inga problem för en K2000 inte

Gillar du ett riktigt bra pianoljud (eller andra akustiska instrument) Inga problem heller.

En K2000 kan spela upp samplingar (wav filer)

En k2000 har också en inbyggd worktstation /sequencer så att du kan göra egna låtar med trummor och allt.

Den kan läsa vanliga floppydisketter i PC format och det finns massor med gratisljud att hitta till den.

Jag lovar att du inte lessnar på den i första taget.

Brojd hadde hittat en prisvärd Kurzweil K2000 här

Ett par smakprov så du får höra hur den låter

Här en gammal (1998) låt som är helt och hållet gjord med en Kurzweil K2000. all mixning och musik är gjord med K2000ns inbyggda 16 kanals sequencer. Uppspelad i realtid via SPDIF (digital in/out) rakt in i progamet Wavelab. Det enda jag gjort sen är att jag lagt på en waves L2 limiter för CD Hi-res mastering.

Låter gött va.. Och kostar bara 3300:- numera om man kolla på brojds länk 😎

Redigerat av hegobald
Postat

Flyttade låten

till en server som är i gång dygnet runt i fall nån försökt lyssna på den och inte hittat den då min surfdator varit avstängd.

Postat (redigerat)

K1an i min signatur? 🙂 Jag vill bara bli av med den för att jag redan har alla ljud jag behöver i datorn. Den går lite dyrare än andras just bara för att jag har manulalen och ett ljudkort i den som dubblar antal ljud. Annars brukar de gå för 700spänn. Men det är mkt fläskiga pads a la 80tal och ett och annat halvtaskigt piano och kyrkorgel.

Redigerat av Nanne
  • 2 veckor senare...
Postat

Grattis till förvärvet(eller fördärvet). Finns väl inga egentliga böcker som är allmänt bra om man vill lära sig allmänt om syntar. Finns massor med artiklar online för att lära sig grunderna däremot. Personligen så tyckte jag mycket om Sound on Sound's artikelserie Synth Secrets som går att läsa gratis online på deras webplats. Har hört att vissa tyckte att de artiklarna var lite för avancerad till att börja med, iofs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.