Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jo, tänkte skaffa mig ett nytt intresse, varit lite intresserad ett tag nu, så jag funderar på att köpa en synth. Eller keyboard. Vad är den direkta skillnaden egentligen, på dessa?

Keyboard Yamaha PSR275 Verkar ju lovande med sin medföljande guide. Dock är den ju inte gratis precis. Tänk er själva att slänga ut så mkt pengar på i början. utan att man har någon större aning om om hur kul det i själva verket är.

Antar attw det får bli någon begagnad sak.

Jag undrar alltså vad jag lämpligast bör titta på, och var.

Tack i förhand.

Det är metal i flera former jag lyssnar på, för det mesta, så det blir väl det jag spelar också.

Annons
Postat (redigerat)

Hej och välkommen!

Först måste du nog bestämma dig för vad du vill ha...

Keyboards a'la Yamahas PSR-serie skulle jag inte rekommendera till nån som är hyfsat seriös i sitt musicerande. För samma pengar (för jag gissar på att de nyare modellerna är svindyra) får du tag på en riktigt bra synthesizer, där du har helt andra möjligheter till ljudskapande. Och en sån där "spelguide" kan du hitta på nätet eller i bokform istället...

Så mitt förslag är att du kvickt lämnar "keyboard"-avdelningen och hoppar in på "synth"-avdelningen. 🙂 Vilken synth du bör skaffa beror väldigt mycket på vilken sorts ljud du är ute efter och hur mycket pengar du har...

Redigerat av android
Postat

Tack för de snabba svaren! Fortsätta med det... = P

Okej! hähä, är ju inte så lätt för mig att vetaw som nybörjare, men nu vet jag det. ^^

En bra prisvärd synth för en nybörjare som tänkt börja lira lite metal?

Postat
En bra prisvärd synth för en nybörjare som tänkt börja lira lite metal?

"Prisvärd"...?? Om vi ska kunna hjälpa dig får du nog va lite mer specifik är så.

Jag tycker att DSI PolyEvolver Kbd är en mycket prisvärd synth och den kostar ungefär 25000kr...

Postat

Mm.. Alltså kanske inte över 2000 kronor. Helst. Den ska passa till en nybörjare, ska kunna gå att spela metal på den. Sen vet jag inte mer vad man behöver veta, är ju ganska okunnig ännu.

Postat

Då rekommenderar jag Yamaha CS1x.

Lite äldre synth för ialla fall runt 2500:- begangad.

Jag hade en sån när jag spelade Dream Theatercovers.

Funkade kanon och gör det fortfarande.

Möjlighet finns att koppla upp den mot ex. laptop, ladda ner ljud, lägga effekter osv...

En kraftigt underskattd klaviatur om du frågar mig:)

Postat

Tack för det tipset!

Vart kan man hitta en sådan då? Fanns det inte en sida där man kunde köpa/sälja instrument begagnade?

Och hur lära sig :S Hehe.. Ska man köpa någon bok?

Postat

Länk till var man kan köpa begagnade synthar finns säkert med under länktråden. Vill veta hur man kommer igång bara. och om någon håller med zatri.

Postat

Mhm... Jag är ju inte så insatt i vad som passar till metal, så CS1x kan nog kanske va bra till en början som en hyfsad allround-synth...

Men den är inte så värst spännande om man jämför med andra synthar som går att få tag på för lite till (3-6000kr)...

Skulle nog rekommendera Korg MS2000 (brukar finnas för ~3000kr begagnat), fast den är en "synth-synth", så vill du ha t.ex. piano-ljud så finns det nog bättre alternativ.

För begagnat-annonser så kan du kolla:

www.vendolin.se (fast den har gjorts om till det sämre nyligen)

www.musikmarknaden.se

www.blocket.se

www.tradera.se

etc.

Att lära sig spela... Kan du noter? I så fall är nog böcker ingen dålig idé... Och det behöver det kanske inte va annars heller...? Kolla på biblioteket!

Annars finns det små data-program tror jag, eller också kan du ju gå nån kurs...

Att bara sitta och "leka" är nog det enklaste sättet, men det kan ju ta lite tid innan man kommer nån vart kan jag tro...

Postat

Ursäkta....men när ja lyssna på metal.......så var det tjockt med el-gitarrer och trummor o bas.....kanske nått intro som bestod av nått gammal analogt monster synth......men framörallt: elgitarr........kanske bättre att köpa en sån?

Fast va vet ja...metal kanske inte e metal som de va på min tid?

Typ hard trance förr va ju hard trance......nu e det typ nå helt annat, gabber låter det mer som...... 🙂

Postat

Hmm.. Nja.. För att matcha metall och tunga guror så ska det nog vara nåt lite tuffare än en pjuttig Yamaha keybord. Jag skulle nog satsa på en Oberheim OB-Xa Som Van Halen ungefär. Eller i varjefall nåt som låter lite fetare.

Jag hade själv tidigare en Kurzweil K2000 vilket är en underbart välljudande synt på allt möjligt.. Och den kan låta som det mesta.. En sån kan man lätt hitta beggad för runt 4000:- Så eftersom jag känner till vilka underverk en Kurzweil K2000 kan göra så rekomenderar jag väl en beggad sån då..

Som kuriosa kan jag nämna att min K2000 köpte jag ny 1993, och med samplingoption digitala in/ut och 100 MB hårddisk samt 32 MB RAM så kostade besten över 36.000:-

Nu kan man få den beggad för under 4000:- så det är ett kap. 😄

Postat

Hähä, det är ju ingen brutal black metal jag ska spela = P

Elis, visst har jag funderat på det, men tror inte det är min grej.Närmre ligger väl bas isf, då trummer blir för dyrt att skaffa sig.

Synth verkar roligast.

Hmm.. Nu blir jag lite konfunderad av alla tips = ) Ni tycker alltså att 200 är lite snålt med andra ord? Jag vill ju kunna spela metal, och det ska inte vara någon skit.. Behöver dock inte vara några proffsgrejer efter som ja gär nybörjare... hähä.. 0_o

Postat

många metalband har ju genom tiderna också använt sig av Roland D50... begagnade såna behöver inte kosta mer än 1500-2000 spänn idag.

Postat (redigerat)

haha, jaa jag förstår det.

Grejen är ju lite att olika metalgrupper använder olika synthljud...

Hmm... Ta ex. Stratovarius, Edguy m.fl (powermetal) så är det mycket cembalo (eng.harpsichord) som används. Eller ex. stråkmattor.

Progressivare grupper som Dream Theater eller kanske synthvirtuosen Vitalij Kuprij använder mer karakteristiska leadljud.

Har du nåt exempel på nån metallåt du gillar synthljudet i så kanske vi kan bidra med bättre tips?

Ps. Låt nu inte de andra förvirra dig så du väljer att spela nåt annat instrument istället.

Det råder stor brist på hårdrockskeyboardister! 😏

Jag kan se om jag inte kan slänga upp nån låt med mycket CS1x i... Ds.

Redigerat av Zatri
Postat (redigerat)

Hmm.. Svårt men i stort sett alla Paradise Losts låtar har skönt plinkande tycker jag.. Och Pain - Shut your mouth likaså.

Redigerat av Skeletron
Postat

Pain har vad jag vet mest analoga synthljud i sin musik. Har för mig att jag t.ex. såg nån liten Moog i en video...

När det gäller Rammstein har jag aldrig riktigt tänkt på vad de har för synthljud, det är snarast gitarr-riffandet jag lyssnar på hos dom. Får alltid en massa idéer om hur jag tycker att de borde ha spelat på syntharna när jag lyssnar... 😆🙂

Så om jag fick bestämma skulle du köpa nåt analogljudande. De halvnya VA-syntharna (VA= virtuellt analog) är ofta mångsidigare och har mer polyfoni än de gamla "äkta" analoga syntharna, så det kan nog va bra att börja med en sån. T.ex. en Korg MS2000, Roland JP8000 eller (hellre, men också lite dyrare) Access Virus.

Postat
Pain har vad jag vet mest analoga synthljud i sin musik. Har för mig att jag t.ex. såg nån liten Moog i en video...

När det gäller Rammstein har jag aldrig riktigt tänkt på vad de har för synthljud, det är snarast gitarr-riffandet jag lyssnar på hos dom. Får alltid en massa idéer om hur jag tycker att de borde ha spelat på syntharna när jag lyssnar... 😆🙂

Så om jag fick bestämma skulle du köpa nåt analogljudande. De halvnya VA-syntharna (VA= virtuellt analog) är ofta mångsidigare och har mer polyfoni än de gamla "äkta" analoga syntharna, så det kan nog va bra att börja med en sån. T.ex. en Korg MS2000, Roland JP8000 eller (hellre, men också lite dyrare) Access Virus.

Eller en Alesis ION?

Ser inte alls lika ball ut som en MS-2000, men låter kanon och har djävulskt mycket rattar och knappar. 🙂

Postat (redigerat)
Eller en Alesis ION? 

Ser inte alls lika ball ut som en MS-2000, men låter kanon och har djävulskt mycket rattar och knappar.  🙂

Jomenvisst! Jag glömmer tydligen bort de lite nyare syntharna... 😆 Novation har väl dessutom gjort en bunt olika som heter nåt i stil med A/K/V-station(?) och Nova/Supernova, som säkert kan va intressant att kolla in också.

Frågan är väl iofs om vi inte kommit lite väl långt ifrån grabbens efterfrågade prisklass här...? Estrad tar t.ex. 9995:- för Ion.

Redigerat av android
Postat
Den mest prisvärda av dem alla är nog Korg´s Legacy collection - Tre synthar och en workstation för... 1995 kr!

Hrm, det är ju en mjukvarusynth. Tvivlar på att man som metalsnubbe vill dra med sig en dator på varenda rep och gig...

Annars tycker jag nog att en MS20 (som ingår i det som Legacy collection försöker låta som) skulle va skitcool att ha i ett hårdrocksband! En "riktig" kostar dock runt 8000kr och är monofon och utan minne, så det är väl inte direkt nåt man bör rekommendera till en nybörjare.

En Korg Polysix (som också ingår i LC) kan väl däremot va lämplig. Kostar runt 3000kr för en "äkta" (analog!) Polysix och man kan dessutom spela 6 toner samtidigt. Har en hemma som funkade hur bra som helst i ett punk/alt.rock-band jag spelade i för några år sedan...

Postat

Hmm.. Vill helst vara HELT säker på att det är en analog synth jag ska köpa. LÅter bra. Men vad kör paradise lsot t.ex? Beseech? Dark Tranquillity?

får ju inte ångra sig 🙂 Och 3000 kan jag nog sträcka mig. Helst billigare förstås.

Postat (redigerat)

Grejen är väl kanske lite den att om man inte är helt säker på vad man vill ha, så är det alltid bäst att köpa begagnat. På så vis så brukar man kunna sälja av vad man köpt för ungefär samma pris och inte förlora just några pengar. Största misstaget jag gjort var att köpa en microKorg ny för 5000 spänn. Den är iofs trevlig och så, men hade jag varit riktigt insatt i vad den var kapabel till så hade jag aldrig varit villig att betala mer än 1000 spänn för den. Samma gäller egentligen för storebror Korg MS2000, som faktiskt för det mesta låter riktigt jäkla illa (ska man behöva stå ut med aliasingbrus på en synt från 2000-talet?).

Problemet med MS2000/microKorg och många andra syntar är att dom oftast bara gör en grej bra. Vill man ha olika sorters ljud får man duktigt ta och köpa olika sorters syntar. Det kan vara en besvikelse när man spenderat alla sina pengar på en synt, och märker att den inte klarar av vad man vill och man inte har råd att köpa en till. Det är därför jag har nånting jag kallar för 1000-kronorsregeln: Betala aldrig mer än 1000 spänn för en synt. Hittils är jag väldigt nöjd över vad jag lyckats komma över för det priset.

Om man vill hitta nånting bra för lite pengar, så ska man definitivt inte titta på vad kändisar använder. När folk får höra att Chemical Brothers använder en EMS VCS-3, så kan man ge sig fanken på att priserna på EMS-syntar skjuter i höjden, osv.

Exempel på hittils onämnda bra begagnade syntar är helt klart Kawai K1-II och Kawai K4, som trots sin ålder låter väldigt bra och är rätt mångsidiga. Det bästa med Kawai-syntarna är också att dom oftast går på väldigt lite begagnat, med undantag av K5 och K5000. Gamla Kawai K3 är inte lika mångsidig, men har istället sköna analoga filter. Precis som K1-II och K4 så går K3 ofta att hitta begagnad för runt tusenlappen. Okej, jag erkänner, jag är helt såld på Kawai-syntar 🙂

Om du är nyfiken på vad olika syntar är kapabla till är vintagesynth.com en väldigt omfattande site för att hitta allmän information om mer och mindre obskyra grejer. Användar-recensioner av synthar är också rätt användbara när man vill hitta mer information. Harmony Central har nog de bästa recensionerna, men ofta kan man hitta användbar information på SonicState.com också. Knepet med användar-recensioner är kanske mest att undvika att kolla på dom recensioner som ger betyg typ 10/10. När folk ger högsta betyg på en synt så är det oftast skitsnack.

Redigerat av polardark
Postat
Knepet med användar-recensioner är kanske mest att undvika att kolla på dom recensioner som ger betyg typ 10/10. När folk ger högsta betyg på en synt så är det oftast skitsnack.

🙂

Bra sagt!

Gäller förresten det mesta du skrev i övrigt också, men att hålla sig under 1000kr per synth skulle jag ha lite svårt för...

Postat

Tack! Det gav mkt. 🙂

Men säg mig, är dessa synthar dugliga för att spela metal på? Aja, ska kolla in dina länkar. SJälvklart ska jag köpa en begagnad synth 😛 Problemet är bara det att jag inte har så mkt pengar, ska köpa andra grejer, det är snart sommar = inga pengar om jag inte skaffar mig sommarjobb dvs, vilket kanske är lite sent.

Men 1000 verkar väldigt billigt =) Men funktionalitet framför allt.

Tack återigen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.