Jump to content
Annons

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)
Postat

Verkligen roligt att läsa allas listor. Och nu kommer jag tänka på en lipande Reason var gång jag hör Jodie Tzuke 😲

Annons
Postat

Kul idé! Jag tolkar detta lite fritt och kommer här med en lista på hela skivor som betydd något extra och som får mig att skratta och gråta (eller vad det nu skulle vara). Har som vanligt inte tänkt till ordentligt utan bara dykt ner i skivhögen närmast datorn:

Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back

Fick mig att börja digga hiphop. En grymt helgjuten platta som jag garanterat kunde varenda textrad utantill på när jag gick i högstadiet.

Mary J Blige - Whats the 411?

Lyssnade på MRS 90,5 som på nätterna sände ut Kiss FM från New York. Blev helt besatt av Real Love och letade som en galning efter den 12an. Fick mig att upptäcka hiphop-soulen. Lyssnar fortfarande ofta på den skivan.

Marvin Gaye - Here, my dear

Knäckande personligt och bra soulalbum. Nyskild och lite lagom bitter spelade han in en skiva till exfrun. Underskattad och genialisk. Lyssna och gråt med honom!

Zapp - första plattan

Roger Trutman var ett geni och denna platta fick mig att förstå detta. Och så är ju Bootry inblandad såklart. Låten Alright är stor och vacker.

Parliament - Mothership connection

Fick mig att inse det obetalbart underbara med funken. Höjdpunkten i Clintons karriär (förutom Atomic dog kanske). Ett måste i varje skivhylla!

FSOL - Lifeforms

Ambient har aldrig varit vackrare än detta....inte som jag har hört i alla fall.

Michael Dee - Snälltåg till himlen

Man kan alltid lyssna på denna platta ett varv till och skratta och sjunga med. Hurra hurra vad det är roligt i Moskva har varit ett stående inslag i mina förfestarfyllor till och från de senaste 15 åren.

Bo Hansson - Sagan om ringen

Ett av de få bevisen på att hammond och elgitarr och småproggigt flum kan vara vackert att lyssna på. Att få mig till det är en bedrift!

Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Gang Starr - Skills

Seriously? Vad fan äter dom till frukost?

Pizza.

Jaghade turen att hamna på en efterfest med Guru efter den legendariska spelningen på Gino (R.I.P) nångång i mitten av 90-talet.

Karln var vansinnig för att inte Pizza Hut hade dygnetrunt-öppet.

MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Gang Starr - Skills

Pizza.

Jaghade turen att hamna på en efterfest med Guru efter den legendariska spelningen på Gino (R.I.P) nångång i mitten av 90-talet.

Danny, jag hoppas du skämtar med mig nu? 🙂

Danny Cort (oregistrerad)
Postat

Gang Starr - Skills

Pizza.

Danny, jag hoppas du skämtar med mig nu? 🙂

Jag skämtar aldrig om pengar, mat & bra musik.

Postat
Verkligen roligt att läsa allas listor. Och nu kommer jag tänka på en lipande Reason var gång jag hör Jodie Tzuke 🙂

Men de va gulligt av dig, att tänka på mig 😉

kommer de bli ofta? 🙂

Postat
KSMB: Jag vill bara dansa

Efter alla år så är Rika barn Leka Bäst den enda skiva som ALLTID återkommer på min vinylspelare regelbundet.

Ja jävlar! Den hade jag glömt bort. Ha! Ska hem och lyssna på KSMB.

När alla aldra ser rapport och aktuellt… trallalalalala!

Postat

Bra initiativ, Dan!

Sen blir det besvärligt. Som Hamma skrev så finns det faktiskt lite för mycket att välja av. Det får bli ett axplock i oordning!

Rush: "Power Windows" (Hela skivan): Slängde in den i bilstereon på min gamla Merca och drog ut på vägarna runt Gbg. Snön föll stilla och dagen gick mot natt där jag körde omkring. Vet inte exakt men jag lyssnade minst 5-6 gånger i rad och körde en massa mil på måfå. Hela den skivan "satt ihop" på ett helgjutet sätt och jag kan fortfarande gå in i den känslan jag hade den kvällen.

Killing Joke: "Brighter Than A Thousand Suns": Det finns en "sameness" över låtarna på denna platta och en statisk, likartad uppbyggnad som gör att jag "fångas" av den atmosfär som genomsyrar hela plattan. Jag brukade lyssna på den då jag varje vecka åkte mellan Gbg och Linköping. Jag körde alltid för fort och resan tog alltid slut för fort.

Rebecka Thörnqvist: "Good Thing": Om jag är lite down så lyssnar jag på denna låt. Jag lyfts upp omedelbart varje gång denna låt gungar igång. Rebeckas fantastiska sång, melodien och harmonierna andas sommar, livet är skönt och allt är ok. Stressar alltid ner mig. Gott lir av duktiga musiker med Max Schulz utsökta slidespel som perfekt komplement till Rebeckas sång. Smärta, glädje, vemod på samma gång - underbart!

Soilwork: "As We Speak": En låt som fick mig att verkligen hajja till! Oerhört våldsam och aggresiv vers med en growlare som fullständig spottar fram texten till snortajt komp med överilskna taggtrådsgitarrer på en bädd av varierat dubbeltramp. Sen kommer refrängen med underbar sångmelodi, kör och synthar och låten ändrar karaktär helt och hållet. Sen är låtuppbyggnaden sån att man inte vet vad som händer bakom nästa hörn. Jag brukar lyssna på den ett par-tre gånger varje gång jag sitter på tåget till och från Malmö. Det blir en fantastisk känsla att titta ut över det framrusande landskapet med denna fantastiska låt ringande i öronen. Glädje, livskraft, vemod och ilska i ett och samma paket!

Kate Bush: "And wait for sleep" Varför? Därför! Finns många fler helt löjligt bra låtar att hämta där. Ofta en helt egen känsla över låtarna som jag har svårt att hitta någon annanstans.

The Flower Kings: "I Am The Sun Part II": Part ett är högst medelmåttig. Tvåan är dock ett annat kapitel. Som lyssnare förs Du igenom flera olika stämningar och musiken rör sig mellan ett antal olika genrers (vilket man inte behöver bry sig om eftersom allt hänger ihop och bildar en helhet på ett alldeles magiskt sätt). Att tänka sig att ett antal svenska musiker suttit vid sina hemmadatorer och spelat in detta känns otroligt. De måste alla varit medvetna om vad för stordåd de var med om att skapa och jag hatar dem för det! Det här är när musik slutar att handla om vers, refräng och blablabla. Istället blir musiken ett underbart äventyr, som livet självt, och man har ingen aning vad som händer bakom nästa krök förrän man är där. Varje gång man rundar en krök händer det någonting nytt och fantastiskt och allt hänger ihop. Låten tar god tid på sig och växer fram mot ett instrumentalt slut som förflyttar lyssnaren långt, långt bort. Huvudet fylls av underbara bilder och man flyter iväg (nej, jag drogar inte!). Det här är den typ av låt som alla borde få chansen att höra minst tio gånger. Den blir bara bättre och går inte att tröttna på.

Jag återkommer säkert med fler, tyvärr!

MrPhil (oregistrerad)
Postat (redigerat)
den musik som får er att skratta, sjunga, gråta eller plocka upp gitarren.

1. Beautiful Day - U2 får mig alltid medryckt, o fylld av lust att spela

2. Starship trooper - YES speciellt avslutande delen Würm. Live-version ska det vara. Mer inspirativt blir det knappt.

3. Avalon - Roxy Music balsam för själen o sinnet.

Var tvungen att lägga till soundtracket till Gladiator, High Hopes med Pink Floyd, o Roads med de som jag alltid glömmer namnet på... fast jag vet vad de heter egentligen.... live versionen från Roseland NYC. Just det: Portishead

Redigerat av MrPhil
Postat
KSMB: Jag vill bara dansa

Efter alla år så är Rika barn Leka Bäst den enda skiva som ALLTID återkommer på min vinylspelare regelbundet.

Ja jävlar! Den hade jag glömt bort. Ha! Ska hem och lyssna på KSMB.

När alla aldra ser rapport och aktuellt… trallalalalala!

Oh my god, oh my god, oh my god!!

KSMB var länge sedan... minnen, minnen.

Miss Davis (oregistrerad)
Postat

A Whiter Shade of Pale - Procol Harum

• 2 veckor senare...
Postat

Skivorna Fatboy Slim - Better living through chemistry och Chemical Brothers - Exit planet dust är helt otroliga. Jag får alltid glädjefnatt och rysningar när jag hör dem 😳

UB 40 - Labour of love II och Tom Petty - Into the great wide open spelades i flitigt i hemmet när jag var liten. Hög mys- och nostalgifaktor hos mig!

Postat
Marvin Gaye - Here, my dear

Knäckande personligt och bra soulalbum. Nyskild och lite lagom bitter spelade han in en skiva till exfrun. Underskattad och genialisk. Lyssna och gråt med honom!

Herregud! Du har väl sett filmen "High fidelity" ? Ett måste för alla musikälskare... 😎 (Precis som "Sideways" för alla vinälskare).

Postat

Magnetic Fields - 100 000 Fireflies är nog en av de låtarna som fortfarande tar allra hårdast. Partiet om New York i slutet är makalöst.

Postat
Herregud! Du har väl sett filmen "High fidelity" ? Ett måste för alla musikälskare... 😉 (Precis som "Sideways" för alla vinälskare).

Är Sideways verkligen så bra?

Min enda uppfattning jag har fått av filmen är vad Maddox har skrivit. Kanske inte helt objektivt, men väldigt roligt. Läs här: The Best Page in the Universe 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.