Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jo det går, har också för mig att jag såg nåt engelskt band göra en låt i G på MTV för ett gäng år sedan.

Postat
13 hours ago, Teflon said:

Vad tycker ni? Är det gångbart?

Pughs "Bolla och rulla" går väl i Gm rakt igenom så det är helt genomförbart. Redan på 70-talet. . . . .

Postat

Ja varför inte? Samma ackord går att ta på olika sätt och man kan ju spela ackordet olika.. strumma, knäppa, arrpeggio osv... gå nuts!

🤗🤗🤗😎😎😎

Postat (redigerat)

Tack för svaren! Jag håller på med ett beat där ackordbyte inte passade!

Redigerat av Teflon
Postat (redigerat)

Klart som korvspad! Men lägg en bas som varierar så blir det enda ackordet ett annat ackord varje gång.

Ta t.ex. ett Dm7(d-f-g-c) och låt basen spela t.ex. D-C-Bb-G  D-C-Bb-A = Untitled I

Lägg t.ex. ett arpeggio på ett eller flera instrument (här pianot bara) sä händer det grejer = Untitled II

Untitled I.mp3 Untitled II.mp3

Redigerat av Pär Nord
grammatik
Postat
On 2021-04-29 at 23:03 sa Pär Nord:

Klart som korvspad! Men lägg en bas som varierar så blir det enda ackordet ett annat ackord varje gång.

Ta t.ex. ett Dm7(d-f-g-c) och låt basen spela t.ex. D-C-Bb-G  D-C-Bb-A = Untitled I

Lägg t.ex. ett arpeggio på ett eller flera instrument (här pianot bara) sä händer det grejer = Untitled II

Untitled I.mp3 672 kB · 2 nedladdningar Untitled II.mp3 672 kB · 2 nedladdningar

Nice! Låter riktigt coolt! Thanks man!

Postat

Sen kan man ju också säga att det går utmärkt att klara sig utan några ackord alls! Finns ju t.ex. gregoriansk sång, och säkert en massa folkmusik och annat också.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.