Hans Carlsten Postat 24 april 2021 Postat 24 april 2021 Tar tacksamt emot tips på hur man skapar en bra hörlursmix för sånginspelning. Använder ett Presonus-ljudkort med VSL i kombination med Studio One. Latency är inget problem, däremot är det svårt att få till en mix där jag hör mig själv tillräckligt/lagom mycket.
slejnard Postat 24 april 2021 Postat 24 april 2021 Kan du inte bara sänka ljudet på musiken? Använd reglarna.
Hans Carlsten Postat 24 april 2021 Trådstartare Postat 24 april 2021 Självklart. Utmaningen ligger i att höra musiken tillräckligt mycket samtidigt som jag hör mig själv extra tydligt. Programmet och ljudkortet erbjuder ju några olika alternativ för hörlursmixar, men jag undrar vad som är bästa metoden. 1
Neosus Postat 24 april 2021 Postat 24 april 2021 Musik och framför allt ackordsinstrument för rätt pitch i sång och sång i lurarna vill du inte ha för högt då man tenderar att hålla tillbaks sjungandet för mycket. Det där är en balansgång hur hög sången ska vara i lurarna och det är sånt du helt enkelt får prova dig fram tills du känner dig nöjd. Fler som vill flika in något om sång inspelning? 👀 1
Gäst Postat 24 april 2021 Postat 24 april 2021 Jag har bara musiken i lurarna ingen medhörning av sången, det funkar bra tycker jag.
CHAE Postat 24 april 2021 Postat 24 april 2021 (redigerat) 3 timmar sedan sa Neosus: Fler som vill flika in något om sång inspelning? Jäpp! Ett tips, som jag själv följer vid sångpålägg, är att helt enkelt ditch:a ena luren. Min upplevelse är att jag då hör tillräckligt mycket av musiken samtidigt som jag får en uppfattning om hur starkt/svagt jag ska sjunga. Mina två cent. Vänligen, CHAE Edith: så klart är det så att TS får prova sig fram och hitta en lösning som passar. Redigerat 24 april 2021 av CHAE
pme (oregistrerad) Postat 25 april 2021 Postat 25 april 2021 (redigerat) 8 hours ago, CHAE said: Jäpp! Ett tips, som jag själv följer vid sångpålägg, är att helt enkelt ditch:a ena luren. Min upplevelse är att jag då hör tillräckligt mycket av musiken samtidigt som jag får en uppfattning om hur starkt/svagt jag ska sjunga. Mina två cent. Vänligen, CHAE Edith: så klart är det så att TS får prova sig fram och hitta en lösning som passar. Det är nog ganska vanligt. Det finns i alla fall ett behov så det finns färdiga lösningar. Tex https://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt252.htm Redigerat 25 april 2021 av pme
Jayway Postat 25 april 2021 Postat 25 april 2021 (redigerat) Hej! Jag har också ett Presonusljudkort. Man kan ju justera balansen mellan musik och sångmonitor via ”Mixer”-ratten på frontpanelen, men jag tycker personligen att det är smidigare att använda mjukvarumixern. Om du har svårt att få tillräcklig volym på din sångmonitor kan jag tipsa om att du sänker kanalen som heter DAW (vilket där alltså blir bakgrundsmusiken) och sedan höjer mastervolymen på ljudkortet så att alltihop blir starkare (egentligen samma sak som @slejnard skrev 🙂). Edit: Se till att ”Mixer”-ratten är vriden helt åt ”Playback”-hållet när du använder mjuvarumixern, annars tappar du en massa nivå i mastervolymen. Redigerat 25 april 2021 av Jayway
Hans Carlsten Postat 25 april 2021 Trådstartare Postat 25 april 2021 Tack för tips. Särskilt det att sänka DAW-kanalen, det borde hjälpa mycket. Ska också testa en cue-mix nästa gång. 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.