Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej! 

Jag har börjat fundera pÄ att skapa egna riff. Men jag lyssnar mycket pÄ metallica och jag vill att mina riff ska lÄta dom deras stil. Men jag har sÄ svÄrt för att lÀra mig skalor pÄ gitarren. Jag har sett att det finns nÄgot som heter metallica scale men jag fattar, och sen finns det pentatonic scale men jag förstÄr inte det heller. Vet ni nÄgot tips? 

Mvh. 

Annons
Postat

Skit  i skalor.  LÀr dig intetvaller, namn pÄ lite ackord, lite var a, c ,e, f Bb ligger pÄ gitarren.  Finns finfina tutotials, m.m pÄ nÀtet,  Youtube.

Hur pass lÄter dina riff idag? SvÄrt att lÄta som Metallica, men Àr bra att inspireras av. LÀra sig lite takter,  tempo m.m. Harmonier fÄr bli ett senare steg.  Ha kul,  inte för brÄttom och analysera lite hur lÄtarna Àr uppbyggda. Ta gÀrna deras enklare och inte sÄ snabba lÄtar.

Enter sandman

For whom the bells tolls.

Fade to black

Seek and destroy öppningsriffet och versen Àr riktig kick ass.

Kanske inte riktigt svaren du söker... ville oxĂ„ lĂ„ta son nĂ€r jag var yngre.  Gav upp efter nĂ„gra Ă„r,  bara Metallica kan lĂ„ta som metallica, vi övriga fĂ„r inspireras.... đŸ˜ŽđŸ‘đŸ€ŸđŸ‘Š

• Gilla 1
Postat

Men jag tĂ€nker mest pĂ„ att riffen behöver vĂ€l hĂ€nga ihop pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, eller? Är det inte dĂ€rför skalorna ( scales pĂ„ engelska) finns? 

Hur fÄr man ett solo att hÀnga ihop med lÄten? 

Postat
39 minuter sedan sa Metal:

Men jag tĂ€nker mest pĂ„ att riffen behöver vĂ€l hĂ€nga ihop pĂ„ nĂ„got sĂ€tt, eller? Är det inte dĂ€rför skalorna ( scales pĂ„ engelska) finns? 

Hur fÄr man ett solo att hÀnga ihop med lÄten? 

Absolut! Vissa ackord Àr som socker Ä smör,  det liknar ihop bra vida andra som vatten och el... det handlar mycket om tajthet/"hÀng" eller lÄta vissa ackord ringa ut som i  verserna pÄ "For whom the bells tolls."

Hmmm.... skalor Àr en del av ackord och vice versa,  ett barréackord Àr en liten del av en en skala. Detta Àr enkelt förklarat. SlÄ an lÄga E strÀngen. Vilka andra lösa strÀngar passar ihop med E strÀngen  nÀr den klingar?

Antar att "Nothing else matters" spelas😉

Alla skalor har en "rot" eller grundnot som den lutar mot, MEN den kan vara del av en annan,  helt beroende pÄ grundnoten.

Kollas upp pentaskalor. Oftast de man börjar med. Spelar du en pentaskala i E sÄ passar den med bÄde ett A och E ackord t.ex.

Skalor har olika namn beroende pÄ vilken "fÀrgning"/ kÀnsla den ger enkelt förklarat.  Metallica kör oftast i  "minor" pÄ svenska Àr det moll (ledsam tonart) andra tonarten Àr Major (dur).

SvÄrt att förklara i text. 

Ert bra riff behöver inte vara snabbt eller krÄngligt.  Stadigt och pumpande.  Tyngd  i basen, kÀftsmÀllar frÄn trummorna. 

Vad fÄr du frÄn om du bara kör powerchords pÄ E och A strÀngen.

5e, 7e och 8e bandet? LÀgg till palmutes med öppen strÀng pÄ E strÀngen? LÄngsamt och slÀpigt?

Vad kan andra gitarren spela över det med bara 1 anslag per takt?

Postat

För mer inspiration och reflektion  kÀnner du till Iced Earth?

JĂ€vligt bra! Lyssna pĂ„ deras album "Dark Saga". Första lĂ„ten med desamma namn Ă€r enkel att spela,  tung men inte snabb.  Enkel uppbyggnad. Lyssna och försök tĂ€nka hur det lĂ„ter.. spela unplugged för att höra noterna tydligare och hur de hör ihop. Spela lite lĂ„ngsammare,  rĂ€kna takten,  kĂ€nn uppbyggnaden đŸ˜ŽđŸ‘đŸ€ŸđŸ‘Š

Postat

Grymma svar igen Vayzeria! 👍👍

Till TS Metal:

lyssna öva och hĂ€rma dina idoler och specifika delar frĂ„n lĂ„tar som du vill lĂ€ra dig. NĂ€sta steg blir att lĂ€ra dig hela lĂ„tar. Ta lektion frĂ„n nĂ„n du kĂ€nner som kommit en bit lĂ€ngre i sitt gitarrspel. Lycka till! 👍 Det finns inga genvĂ€gar utan det gĂ€ller att lĂ€gga bĂ„de tid och tĂ„lamod.

• Tack! 1
Postat

Tack du @slejnard 😉

Som herr ovan ☝sĂ€ger, hĂ€rma och ta favvopartierna i lĂ„tarna.  Kan du koppla ihop flera och göra övergĂ„ngar mellan dom? 

Göra om riffen lite kanske? DÄ Àr du pÄ god vÀg!

Finns inga genvÀgar, bara smarta vÀgar. Lyssna,  spela och hÀrma men glöm inte att ha riktigt kul!!

• Gilla 1
Postat

Ok tack, blir man bÀttre som spelare ifall man försöker spela lÄten genom att bara lyssna? För jag lÀr mig oftast frÄn covers frÄn Youtube. 

Mvh. 

Postat

BÄde och. Att lyssna eller gehör som det heter Àr viktigt för samspel mellan musiker.  Ibland kanske man inte kan, vill, eller vet tonarten. DÄ kan det vara bra att veta att

-" jaha, det hÀr ju de hÀr ackorden.

Att lÀra sig via Youtube eller lÀsa tabulaturer Àrett snabbt sÀtt att lÀra sig.  Men att bara spela och inte knyta ihop trÄdarna eller förstÄ vad det Àr som spelas kan ibland sÀtta kÀppar i hjulen för en. 

Lite teori skadar aldrig. 

Att bli en bra musiker Ă€r det att öva öva,  spela lite olika sorters musik (Just dĂ€rför all sorts musik finns idag. Inspiration helt enkelt)! Och sjĂ€lvklart att spela med andra gör att man vĂ€xer med sitt spelade.  đŸ˜ŽđŸ‘đŸ€ŸđŸ‘Š

Postat (redigerat)

On 2021-03-11 at 20:24 sa punkrockdude:

Och skalor Àr en mÀngd vad?

Intervaller😉

Behöver inte bli skalor "hard core style" nĂ€r man börjar. Man man behöver inte heller vĂ€rldsbĂ€st bara för man harvar skalor.  Menar inte att man strikt ska skippa skalor men inte fokusera endast pĂ„ dom 😘

Redigerat av vayzeria
  • Haha 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.