Börje Brandt Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 Hej, Jag har en fråga kring om det finns någon enkel lösning (billig) för att kunna få bort ljudfördröjning när en grupp ungdomar ska träna hemma var och en för sig i fråga om musik, band, sång, kör mm. ? Jag har förstått att fördröjning av ljud (musik) vid träning på distans (hemma) där flera ungdomar kan träna musik/sång tillsammans - gör det problematiskt att träna ihop. Nu då Corona gör att allt fler ska hålla distans, så har jag en tanke att skapa gruppverksamheter på Teams i Skellefteå Kommun, där alla högstadieelever har Teams och skol-laptop. Hur löser man detta med ljudfördröjning ? Tack på förhand Med en vänlig hälsning Börje Brandt Föreståndare Fritidsgården Holken Skellefteå Kommun
candybag Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 Jag ser tyvärr inte hur man löser ping-tider över nätverket. Har man tur ligger den på 4-40 ms fördröjning, men det kan säkert dra iväg. Det är ju dessutom en variabel fördröjning till skillnad från fördröjningen mellan ett ljudinterface och PC. Antingen får de spela in sitt spår och skicka vidare till nästa osv, eller så får de börja spela något mer experimentellt som inte kräver perfekt timing 😄
Peter Roos Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 (redigerat) Det finns en bra tråd startad av Punkrockdude här om ett program som kan vara användbart för att jamma över nätet: https://www.studio.se/forums/topic/117359-jamulus-jammarepa-direkt-över-internet/ Redigerat 18 februari 2021 av Peter Roos 1
Börje Brandt Postat 16 februari 2021 Trådstartare Postat 16 februari 2021 Tack för Era inlägg 🖐️ /Börje
punkrockdude Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 Jamulus, som Peter Roos tipsade om, används av fler och fler för varje dag. Med Jamulus kan du komma ner till 6-7ms total fördröjning beroende på hur väl konfigurerad dator du har. De flesta kan utan några större konfigurationer uppnå 20-30ms ifall de är uppkopplade till en server som inte är belägen utanför landet, använder nätverkskabel (stabilitet) och ett ljudkort som klarar någorlunda låga latenser. Att sätta upp en publik server i grundutförande är enkelt även för nybörjare. Vill man optimera för ännu lägre fördröjning och/eller privat (icke publik) bruk så krävs kännedom om ett antal exekveringskommandon som finns att finna på Jamulus hemsida samt att öppna upp en port i ens brandvägg för att möjliggöra åtkomst för andra. Har du frågor om eller är intresserad så posta i tråden som Peter Roos tipsade om så hjälper jag till. 1
Börje Brandt Postat 18 februari 2021 Trådstartare Postat 18 februari 2021 Tack för ditt svar 🖐️ /Börje
punkrockdude Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 Vill tillägga att program som Skype, Teams, Duo, Jitsi etc inte fungerar alls för att musicera ihop. Fördröjningen är alldeles för stor och deras syfte är inte att uppnå så pass låg fördröjningen som krävs för att kunna musicera i nära realtid.
Börje Brandt Postat 18 februari 2021 Trådstartare Postat 18 februari 2021 Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops. Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ? Jag jobbar som föreståndare på en fritidsgård, och tittar på hur vi kan digitalisera våra gruppverksamheter och studiecirklar. Mvh Börje Brandt 1
pme (oregistrerad) Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 21 minutes ago, Börje Brandt said: Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops. Stackars barn.
Börje Brandt Postat 18 februari 2021 Trådstartare Postat 18 februari 2021 Ja, de får ju inte träffas vare sig i skolan eller på fritidsgårdar eller hemma och när nedstängningen av fritidsgårdarna tas bort kommer vi ha flera restriktioner. Så jag anser vi behöver titta på digitala lösningar också. /Börje
oioioi Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 Ni som kör Jamulus, kan ASIO4ALL-drivrutinen vara bra även här? (Dvs. om man inte har separat ljudkort.)
punkrockdude Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 (redigerat) Quote Ni som kör Jamulus, kan ASIO4ALL-drivrutinen vara bra även här? (Dvs. om man inte har separat ljudkort.) I bästa fall överlag acceptabel men orsakar många problem. Redigerat 18 februari 2021 av punkrockdude
punkrockdude Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 (redigerat) Quote Oj, det var bra att veta. Jag som tänkte vi skulle använda Teams, då alla högstadieelever har Teams i Skellefteå Kommun och elev-laptops. Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ? Jag jobbar som föreståndare på en fritidsgård, och tittar på hur vi kan digitalisera våra gruppverksamheter och studiecirklar. Mvh Börje Brand Skriv i Jamulustråden så samlas mycket information på en plats, tack. Ja, jag kan hjälpa till. Redigerat 18 februari 2021 av punkrockdude
Peter Roos Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 (redigerat) 51 minuter sedan sa Börje Brandt: Finns det möjlighet att få ha Er som bollplank, för att diskutera hur jag kan få igång musikgrupper på distans i Skellefteå kommun ? Vi kan med nöje agera bollplank. @punkrockdude har ju startat en bra tråd med att jamma över nätet med Jamulus. Det kanske också finns alternativa programvaror som också kan funka bra (förutom t.ex. Teams som är gjort för videomöten). Själv är jag intresserad av distansspel då vi hade tänkt testa det i bandet, och också att försöka sända i real-tid, vilket skulle vara kul att ha i en annan tråd - hur man tekniskt kopplar upp detta osv. Har själv testat programmet OBS, som är gratis. Har inte hunnit kolla specarna ännu för hur mycket latency det ger. https://obsproject.com/sv/welcome Redigerat 18 februari 2021 av Peter Roos
punkrockdude Postat 18 februari 2021 Postat 18 februari 2021 3 minutes ago, Peter Roos said: Själv är jag intresserad av distansspel då vi hade tänkt testa det i bandet, och också att försöka sända i real-tid, vilket skulle vara kul att ha i en annan tråd - hur man tekniskt kopplar upp detta osv. Har själv testat programmet OBS, som är gratis. Det löser vi men det kräver en del installationer, konfigurerande m.m. så ha orken med dig. 1
Börje Brandt Postat 18 februari 2021 Trådstartare Postat 18 februari 2021 Jag fortsätter i Jamulus tråden 🖖 1
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.