Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är väldigt nyfiken på vilka program som används för skapande av dagens "radiolåtar" som tex Darins Money for nothing och Linda Bengtzing - Alla flickor.... eller varför inte ta en klassiker som "Give me your love med Fame"... alltså det är främst det lite technotrum soundet jag undrar hur det skapas? och sedan framförallt hur mycket av instrumenten som kommer från samplingar/moduler...

Annons
Danny Cort (oregistrerad)
Postat
Är väldigt nyfiken på vilka program som används för skapande av dagens "radiolåtar" som tex Darins Money for nothing och Linda Bengtzing - Alla flickor.... eller varför inte ta en klassiker som "Give me your love med Fame"... alltså det är främst det lite technotrum soundet jag undrar hur det skapas? och sedan framförallt hur mycket av instrumenten som kommer från samplingar/moduler...

Hej!

Technotrumsoundet i låtarna du nämner är i första hand samplingar.

Du kan hitta samtliga loopar på "Strictly"-serien.

Ibland är det livebas också.

Lycka till!

Postat

Programet Famefactory kanske??

Näe skämt å sido.. Om det blir en hit eller inte har inget allas att göra med vilket dataprogram man använder... Men jag skulle tro att det är samma musikprogram som de flesta i det här forumet använder också används för dessa artrister.

Med andra ord Logic , Cubase samt/eller Protools

Postat

Vart hittar jag denna serie? Finns det någon hemsida till tillverkaren?

Postat

E-Lab som sagt.

Användes i i stort sett varenda svenskproducerad hit under slutet av 90-talet.

Postat

E-Lab som sagt.

Vad menar e-lab med detta?

> e-LAB PRODUCTS

granted only to the few that could afford a Fairlight or a Synclavier.<

/Fredrika Moberg

Postat
Skämt åsido så hittar du Strictly serien hos Elab på

http://www.e-lab.se/Products/

är nog lite blind hehe.. men jag hittar ingen info alls på hemsidan om denna "strictly" serie... Finner bara tre produkter; Obsession, Foundarion & Perfection

Postat

E-Lab som sagt.

Vad menar e-lab med detta?

> e-LAB PRODUCTS

granted only to the few that could afford a Fairlight or a Synclavier.<

/Fredrika Moberg

Ingen aning...märkligt...

Jag har fan ingen fairlight.

Postat

Vet att Christian Walz har gjort hela sin skiva i Logic.

Britney Spears "Toxic" är gjord i Reason. Förutom sångpåläggen då.

Postat
Vet att Christian Walz har gjort hela sin skiva i Logic.

Britney Spears "Toxic" är gjord i Reason. Förutom sångpåläggen då.

är du säker? hur vet du det?

Postat (redigerat)

Jag tror att "Money for nothing" gjordes i MadTracker 2 och windows inbyggda ljudinspelare.

Eller inte....

Men att låtara gjordes i t ex Logic säger ju inte så mycket. Det är ju vilka pluggar som har använts som är intressant.

Redigerat av Pluffo
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat
Men att låtara gjordes i t ex Logic säger ju inte så mycket. Det är ju vilka pluggar som har använts som är intressant.

Word

Postat

Hej!

Vilka mikrofoner, mic-stärkare, ljudkort, inspelnings-rum/tekniker (och vokalister) som använts kan ju påverka en aning det med 🥰!

MVH-Peder

Postat

Ärligt Talat

VEM BRYR SIG.

Även om man skulle ha Deras utrutning skulle det ändå inte låta som dom.

Skit i vad andra använder och hitta din egen stil istället.

Lär dig till Cubase , Logic eller Pro tools så kan du mer eller mindre gå in i vilken studio som helst och jobba

Postat

På mariann grammofon så används Pro Tools tror jag... Eller om det va logic hmm. Minns inte så bra. Men Pro Tools är vanligt att man stöter på i dessa sammanhang. Men det är ju knappast låst till någon genre. 😆

Postat

Klar dominans av HD/ProTools och eller Logic. Klart vanligare att mjukvaran

snurrar på Mac burkar typ G5 med dubbla CPU än på pc.

Postat
Klar dominans av HD/ProTools och eller Logic. Klart vanligare att mjukvaran

snurrar på Mac burkar typ G5 med dubbla CPU än på pc.

Säg inte det...

Många studios rullar fortfarande på Logic 4.0 och klarar sig bra på det.

Vad gäller topic, så är det ganska fel att tänka "vilket datorprogram är det?" när det handlar om trumljud i syntar, samplingar och audioinspelningar.

Trumljudet i Fames Give Me Your Love går nog att programmera med många av alla program, syntar och samplers som finns... 😆

Postat

Frågan, "vilka ljud"(inte för att det kanske var det tråden handlade om, men) måste ju vara totalt ovesäntlig....!?

Bara för att "Sture Stjänproducent" använder nått ljud i FM7an i nån låt som säljer 10xPlatina WorldWide lär det ju vara lättare(och i min mening bättre) att hitta ett helt nytt och eget sound, än att försöka återskapa soundet som det låter i Stures superlåt......

Det lär ju knappast vara oprocesserat......och har han använt kopmressor/dist/EQ/delay och reverb, och sedan komprimerat hela låten i sig, som efter det även skickats på mastring, lär man ju knappast ha någon större glädje av det torra FM7-ljudet sture använde sig av......(i alla fall inte i syfte att få till en lika bra dänga som sture lyckades med).......(för det är väl knappast nån som tror att ljudet går helt oprocesserat genom hela kedjan fram till slutproduktionen som hamnar på plattan!!??)

......hmm....men å andra sidan....fråga får man ju alltid..... 😉🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.