Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden 2021 (alias Längstah)


CHAE

Recommended Posts

Annons
15 timmar sedan sa Fidden:

Ville prova att ha en mer laid back sång utan den där fattigmans-Gahanrösten jag försökte mig på. Tyvärr var rösten lite trött idag, men det får duga. 

Rensade upp bland körerna också, oktaveringen i reffen skippade jag till förmån för en stämma som följer med lite mer genom hela spåret. Viskningarna återanvände jag på några fler ställen. 

Breaket är lite mer klart också. Nån synt låter ostämd i mina öron. Har kollat med en stäm-app och det verkar vara mina öron som är ostämda. 

Försökte göra sången lite mindre öronskärande genom att bryskt skära bort en massa diskant. Märks inte det minsta i mina hifi-lurar... 

Om jag inte får tillbaks lite mer röst tror jag att detta blir slutversionen. Tänkte det får bli mitt bidrag i KR-festivalen. 

 

Sången ligger väldigt "nära" i ljudbilden. Dra tillbaka den närvaron en aning, kanske mer effekter (reverb/flanger???) på det hela för att få sången mer "diffust". Bra sång! Jobba på, låter kalasbra!!!!!!!!

Redigerat av Dark Of Light
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan sa slejnard:

Fattar inte hur ni får så fläskiga och välbalanserade ljud i multipla dimensioner på era produktioner.  Mina låter lite mer mid, mud och platt i jämförelse 🤔

Tror det kan bero på att man kan få till fetma och balans redan i ljudkällan genom att vrida på nån knapp när det gäller elektronisk musik. Svårare med hårdvara. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är ganska viktigt att hitta "rätt" och bra grund ljud redan från början. I dattan kan man ju byta i efterhand. Sedan är det vanligt att bygga med lager. Ett syntljud kan låta lite fetare om man blandar med fler ljud.

Till exempel. 

Uppmickning av trummor och sånt är viktigt att få till ett bra grundljud. Svårt att rätta till sånt i efterhand. 

Men även där är vanligt att blanda olika virveltrummor (i efterhand alltså) om man vill få ett fetare ljud.

Till exempel.

Viktigast är ändå att man använder öronen, referens lyssna mycket (på din egen och på andras) musik och mixar och efterlikna. 

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Mer och enbart funky bas i versen! Ta likaså på samma ställen bort vocoder effekten som ligger på när sången börjar vid 0:16. Det separerar kompet från vers kompet och ger det hela lite mer luft och dimension.

Älskar det som händer vid 0:36-0:39, riktigt bra där!!!!

Kul idé

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...