Pico Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 (redigerat) 14 minuter sedan sa Neosus: PC är verkligen stabilt....... såatte......................... PC (kanske speciellt med Microsoft-OS just i detta fall men även andra) hade sannolikt varit bra mycket mera stabilt än allt vad Apple heter om "PC-fåran" varit lika begränsad som Apple-fåran. Dvs, i 4 miljarder år (minst) tilläts precis ingenting som inte kom från Apple själva få bo i Macar. Begränsa --> Stabilitet --> Mindre utbud av hård-/mjukvara & dyrt Obegränsat --> Stabilt i grunden (instabilt när vilken hempulare som helst kan leverera hård-/mjukvara) --> Gigantiskt utbud av hård-/mjukvara & billigt Redigerat 16 januari 2021 av Pico
Pico Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 55 minuter sedan sa slejnard: Vagott! Eller nej menar jag 😱 Kan inget om det men pico är väl datahaj? @Pico Just klientbekymmer (oavsett om det är PC, Mac eller nån *nix) jobbar jag inte speciellt mycket med. Automatisering, backup, säkerhetskontroller och övervakning är nog mina huvudsakliga områden numera. 😄
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 1 timme sedan sa Pico: Jag är plågsamt hcips-sugen så det får bli en promenix till affären. Heter det inte "chips"? 52 minuter sedan sa Pico: ...sa han och kom hem med ostkrokar istället. Heter det inte "ostbågar"?
Neosus Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 En systemåterställning hjälpte mig och nu är allt som det ska igen! PUH!! 1
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 42 minuter sedan sa pme: Finfin grillkväll i kväll! Här lutar det mer åt bad hållet. Eller öl.
Neosus Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Just nu sa Dark Of Light: Här lutar det mer åt bad hållet. Eller öl. Eller bada i öl?
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Just nu sa Neosus: En systemåterställning hjälpte mig och nu är allt som det ska igen! PUH!! Jag visste det! Det blir ingen PC grillning alltså?
Neosus Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Just nu sa Dark Of Light: Jag visste det! Det blir ingen PC grillning alltså? Nej tyvärr! 😁
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Just nu sa Neosus: Eller bada i öl? Det kan hända att du får fromage på kostymen när du ska på vernissage.
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Ja, jag kollar på Macken. Jefflars bra det där...
Pico Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 (redigerat) 9 minuter sedan sa Dark Of Light: Heter det inte "chips"? Nej, kom igen nu... du har ju hängt här länge! Inte kan du ha missat hcips? Gweh? Gwörf? Akffe? 😁 Citat Heter det inte "ostbågar"? Jag skrev faktiskt så först... sen backade jag och tänkte; nej, det är helt OK att vara norrlänning ffs! OSTKROKAR! 😄 Redigerat 16 januari 2021 av Pico
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Alla mina PCs är lika stabila som de macar jag haft...
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 (redigerat) 28 minuter sedan sa Pico: Nej, kom igen nu... du har ju hängt här länge! Inte kan du ha missat hcips? Gweh? Gwörf? Akffe? 😁 Jag skrev faktiskt så först... sen backade jag och tänkte; nej, det är helt OK att vara norrlänning ffs! OSTKROKAR! 😄 Uppfittat! Men man förtränger en hel del också. Redigerat 16 januari 2021 av Dark Of Light
Pico Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 34 minuter sedan sa drloop: Alla mina PCs är lika stabila som de macar jag haft... Det är det här jag är lite inne på... det många menar när de säger "Min PC är inte stabil" är att MS Windows inte är stabilt, även om det faktiskt egentligen handlar om skitprogramvaror eller drivrutiner som fuckar upp. Apple har haft bra mycket bättre kontroll över just drivrutiner då hårdvara i bra mycket större omfattning varit begränsad jämfört med PC-fåran (även om det lättat upp en del på senare tid). Hur många Linux-tjommar säger att Linux är instabilt? Linux är PC, MAC har en tid i mångt och mycket varit "PC" en tid också, även om de tar ett annat spår nu. Begreppet PC borde förövrigt bytas ut mot PS/2-kompatibel i denna konversation (nej, jag tänker inte porten - portnamnet är en eponym av IBM PS/2).
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Drivrutiner är det som sänkt min Win10 historiskt.
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Tu-Huuuut i luren. Fick Sven-Åke. Alla andra fick en turbo.
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Senaste gången det hände var med Focusrite drivisarna för mitt Scarlett... De gamla M-audio drivisarna för mitt 2496 PCI ljudkort har inte sänkt maskinen en enda gång
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 1 minut sedan sa drloop: Drivrutiner är det som sänkt min Win10 historiskt. Jåh. Uppdateringar... En av de värre orden som finns.
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 Just nu sa Dark Of Light: Jåh. Uppdateringar... En av de värre orden som finns. Snarare avsaknad av update
Pico Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 3 minuter sedan sa drloop: Snarare avsaknad av update Snarlikt för mig men en SSD/firmware-historia. SSD:n funkade finemang fram till en specifik punkt (dvs typ 6-7 månader in eller något sånt) där en bugg visade sig och gav blåskärm typ 2-5 minuter efter en uppstart. Som bortblåst efter en FW-flash men det tog ett tag att felsöka skiten. 😄
Naymari Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 On 1/15/2021 at 3:57 PM, Neosus said: Jag håller mig till PC! Jodå såatte! 🙈 3 hours ago, Neosus said: Nu bråkar min dator. Får blskärm och SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED Jag kan inte ens komma in i felsäkert läge. Vad göra? 3 hours ago, Neosus said: Uppdaterade grafikkortet. Kan de va de? Jag provar systemåterställning nu iallafall. 2 hours ago, Neosus said: ...och sedan skickar jag datorn till DoL så att han kan elda upp djävulskapet. 2 hours ago, Neosus said: PC är verkligen stabilt....... såatte......................... 1 hour ago, Neosus said: En systemåterställning hjälpte mig och nu är allt som det ska igen! PUH!! Grahnens dator, ett opus i 6 delar 3
Naymari Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 2 hours ago, Pico said: [...]Begränsa --> Stabilitet --> Mindre utbud av hård-/mjukvara & dyrt Obegränsat --> Stabilt i grunden (instabilt när vilken hempulare som helst kan leverera hård-/mjukvara) --> Gigantiskt utbud av hård-/mjukvara & billigt Jag som behöver datorn som ett arbetsredskap väljer ettan alla dagar i veckan. Har flera kollegor som har hemmabyggda torn. Kanonbra datorkraft men mängden downtime de har är helt absurt. Även om deras datorer är en mindre utgift vid inköpstillfället är de bra mycket dyrare i längden om man ser till förlorad arbetstid
drloop (oregistrerad) Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 (redigerat) 2 minuter sedan sa Naymari: Jag som behöver datorn som ett arbetsredskap väljer ettan alla dagar i veckan. Har flera kollegor som har hemmabyggda torn. Kanonbra datorkraft men mängden downtime de har är helt absurt. Även om deras datorer är en mindre utgift vid inköpstillfället är de bra mycket dyrare i längden om man ser till förlorad arbetstid Jag har haft Win10 byggen sedan 2005 och mac. Ungefär lika mycket strul med båda plattformarna. Senast var Macen helt hopplös och jag fick högre latency med den än med min WinPC från 2012... skitsamma om macen kostade 3000 spänn men den gick på 23... Som blandmissbrukare så tycker jag faktiskt det är jämt skägg med strul Redigerat 16 januari 2021 av drloop
Dark Of Light Postat 16 januari 2021 Postat 16 januari 2021 För en annan som blir helt rådvill när det gäller datorer så är det en ångestfylld resa när teh kåmpoteh väl krånglar.
Recommended Posts