mats42 Postat 7 maj 2005 Postat 7 maj 2005 Nu har ni fått in en katt bland hermelinerna. Jag hittade detta trevliga forum genom att leta efter sidor om ljuddämpning/isolering och då jag verkar ha ett liknande problem så provar jag att skriva detta och se vad som händer ? Jag ska bygga ett litet serverrum i en kommande hobbybod. Grundtanken är runt 1,2 x 1,5 meter med ca 2.20 takhöjd. Jag håller dock efter för många år i databranchen på att bli tokig på fläktljudet så jag vill ha det tyst utanför serverrummet. Jag har läst ett antal trådar här och några länkade sidor. Som jag då har begripit det hela så borde jag göra ungefär så här: Golv: börja med remsor av ljuddämparmata från tex biltema. ta sen tyg eller hönsnät. Lägg 95mm reglar på ovanför ljudämparmattan. Fyll mellanrummet med stenull. Som nytt innergolv ta 22 mm golvspån. vägg: inifrån och ut. Glespanel av tex 1x4 tum, Sträckt tyg eller hönsnät. 2 X 75 eller 95 mm reglar förskjutna i sidled. Stenull däremellan. Gipsskiva, spån eller mdfskiva och ny gipsskiva. Tak: som vägg Räcker detta för att få tyst på brummet eller är det bara att gräva en ny jordkällare och sätta burkarna där som gäller?
hegobald Postat 7 maj 2005 Postat 7 maj 2005 Jorå.. Du kommer att få det tyst och lugnt.. Men allvarligt.. Ta dig en liten funderare och titta på vad det skulle kosta att bygga ditt tysta serverrum och sätt det i relation till vad det skulle kosta om du bytte ut fläktsystemet på dina servers mot ett vattenkylningssystem i stället.. Bra prylar hittar du på http://www.zalman.co.kr/
mats42 Postat 8 maj 2005 Trådstartare Postat 8 maj 2005 Hej Zahlman gör fina saker om vi pratar om en ihopbyggd hemmaserver men jag ska klara de "riktiga" servrarna. Några Compaq några IBM och troligen 2 HP. Samt en disklåda som glufsar ytterligare 12 disk Allihopa är dubbellprocessor med mellan 3-8 10000 varvs diskar + en kraftig switch som också låter som en mindre jetkärra. Jag skulle således behöva minst 8 vattenkylningskit för servrana sen specialbygga en lsöning för switchen och disklådan
hegobald Postat 8 maj 2005 Postat 8 maj 2005 Ok.. Rediga prylar det.. Men då kommer nog inte ljudet från dina servers fläktar att vara det största problemet... Det är nog snarare ljudet från AC-anläggningen som du faktiskt kommer att behöva. Dom prylar du räknar upp alstrar en hel del värme. Men det vet du nog redan eftersom du (lixom jag) är i den brnschen. 😉 Om det det mesta prylarna har 19" rackformat så finns ju färdiga tystade serverskåp att skaffa.. Man bör kunna hitta sånna begagnade också..
mats42 Postat 8 maj 2005 Trådstartare Postat 8 maj 2005 (redigerat) Tjena Jasså man är avslöjad 😉 3 IBM netfinity 5000 1 proliant 3000 2 proliant 1850 1 proliant 1600 1 netserver 1000 3 600Va ups:er 1 ibm 42 u rack. De dämpade racken brukar enligt mig dämpa men inte tysta tyvärr och därför tänkte jag ta i lite mer. av någon udda anledning är det planerat 3x16A till serverrumet Blev dock lite förvirrad av denna sida då det verkar minst lika bra att byta ut glespanel och tyg mot mera gips allt gips spån gips kombon. Preliminär budget för serverrumet ligger på 15.000:- och jag kan bygga det själv med hjälp av kompisar så arbetskostnad = 0 Redigerat 8 maj 2005 av mats42
mats42 Postat 11 december 2005 Trådstartare Postat 11 december 2005 Dags för en uppdatering. Rummet är nu byggt i ett hörn av förrådet. två av väggarna är ytterväggar och två är innerväggar mot resterande förråd: innerväggar utifrån och in: dubbelgips, regelstomme med 70 mm isolering dubbelgips och biltemas 20mm ljuddämparplattor. Väggen dämpar nästan allt. Det går att höra brum genom att lägga örat mot. Ytterväggar utifrån och in: panel,22 mm luftspalt, vindduk,45 mm isolering på liggande reglar, 145 mm isolering med stående reglar, fuktspärr, dubbelgips och samma 20 mm ljuddämparplattor som ovan. Genom denna vägg hörs ingenting oavsett om man lägger örat mot. Dörren: Köpte en begnad dörr som ska dämpa 35db och den har förstärks med biltemas kraftigaste ljuddämparplattor, detta räkte dock inte utan den ska antingen få ett lager till eller också blir det dubbla dörrar. Som tur är sitter dörren i den kortaste sidan så det är busenkelt att regla upp och gipsa igen denna sida om det blir ett lager till, plats finns det också Golvet nerifrån och upp: 3-4 lager tjärpapp, några lager underlagsfoam (sån man har till laminatgolv). 45 mm distansklossar, en ram byggd av liggande 45X95 och 45X45 ovanpå det, mera foam spikat på 45X45:orna och som avslutning 22 mm golvspån. Taket: dubbelgips,fuktspärr och 200 mm isolering
mats42 Postat 27 februari 2006 Trådstartare Postat 27 februari 2006 Blir åtminstånne för nuvarande en ännu enklare lösning. IBM servrarna tystade genom tystare fläktar, Hp:n likaså. Prolianterna utgår och ersätts av två noname som går lite tystare. Iom detta så bör befintlig isolering räcka. Gör den inte det så ska jag prova att dämpa racket direkt och se vad som händer
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.