Silverswede Postat 21 september 2020 Postat 21 september 2020 Hej! Hustrun har börjat läsa in texter, men jag är inte nöjd med ljudet. Det saknas värme i rösten och väldigt vassa s. Hon har en Röde NT1 samt Focusrite Scarlett preamp. Vad ska jag göra?
CHAE Postat 21 september 2020 Postat 21 september 2020 Hej, laborera med de-esser som du sveper med och lyssnar efter sweet spot. Ang. ”värme”; köp en trevlig filt till henne? Skämt åsido; om du har möjlighet så skulle du kunna låna hem en bandmik och lyssna om du/ni upplever någon skillnad. Annars kan du ju alltid kika runt och se om du hittar någon trevlig plugg som, i teorin, skulle kunna tillföra lite ”värme”. Har inga direkta tips här förutom BootEQ MKII (som jag själv använder) men andra kanske kan bidra med fler tips. Vänligen, CHAE
Silverswede Postat 22 september 2020 Trådstartare Postat 22 september 2020 Chae, tack för tipset med de-esser m.m. Ska testa och hoppas att det blir bättre redan vid källan. Mixamannen, ska testa med att flytta mikrofonen lite, tack!
joachime Postat 22 september 2020 Postat 22 september 2020 Ju närmare micken desto mer botten blir det i rösten. Tänkte om det är den typen av värme du saknar. Och om man, som mixamannen skriver, vänder sig aningen från membranet på mikrofonen så kan man få ner både "ess" och "puff"-ljud.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.