Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Är inte säker på om detta är rätt forum. Men i alla fall.....

En sak jag har problem med är jag alltför ofta får pops o andra missljud i inspelningarna. Använder XP Pro, EMU-0404, Intel P4 , 1 GB ram och 200 GB hd. Sonar4, MMM samt divese sw-synthar.

Sonar är inställd enligt konstens alla regler (tror jag).

Detta borde räcka tycker jag, men lik förbaskat dyker det upp pops så fort jag spelar med ett "avancerat" och "tungt" ljud från banken.

Själv misstänker jag alltmer moderkortet, ett Asrock med Via chipset. Har hört att det ska vara Intel chipset och inget "kompatibelt" via ch för att få ut max när det gäller musik. Ett förslag jag fått är ASUS.

Nån som vet ??

Ha det bra

Leif

Annons
Postat

Har du senaste drivrutinerna till 0404? kör du ASIO el WDM ? kanske har du ställt latency'n för lågt?

Eller helt enkelt kör för mycket Softsynthar och pluggar..

/ Starion.

Postat

Har själv ett Asrock kort som fungerar hur bra som helst. Att det är moderkortet som ger sånna problem du nämner är väldigt ovanligt. Tror åxå, som ovan inlägg, att det har att göra med att du pressar datorn för mycket...på nåt sätt iaf.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Lustigt, man blir änna snurrig... En teknisk expert svarade i en annan tråd att VIA är överlägset Texas-kretsar. Hmm...

Själv kör jag med Neutral just nu, annars Grumme normalt.

Hursomhelst, jag tror du behöver kolla upp ljudkortet, drivrutiner och det där. Annars är det som alltid läge att köpa en äkta A/V-hdd.

:musik

Postat

[OffTopic]

DJ Nomad (auto-dj bot) is on the air

Playing: Deriw Orelob

By: Alderman

[/OffTopic]

😉

Postat (redigerat)

Tack för alla svar 🙂

Starion Jag använder Asio. Har de senaste drivrutinerna. Latency = 7, men jag har testat olika värden men problemet kvarstår ändå.

Brukar köra max 3 - 4 sw-synthar på en låt och använder ganska måttligt med effekter, mycket p.g.a. "pops"-problemet....låter rent för dj***igt om jag kör mycket effekter. Har iofs massor av pluggar installerade men de kan väl knappast påverka om jag inte använder dom, eller ?

Freddie Har du en renodlad musik-pc eller använder du den även till annat ?

Jag kör "allt" på min...nätet, mail etc etc......

Saverman Jag samarbetar en del med en musiker i Staterna som är mycket kunnig inom teknik generellt. Han sa ungefär samma sak, det var det som fick mig att börja undra.

Musik Jag skulle gärna ha en renodlad musik-burk....men.....plånboken säger tyvärr nej 😄

Jag håller på med musik enbart för nöjets skull och tjänar inte ett korvöre på det...........men jag har enormt kul 🙂

Rockfart Tackar för reklamen 😎 Songplanet kör mina låtar rätt ofta, vad det nu beror på....

Saxen på "Deriw Orelob" spelas av Jim (yankee-polarn)

....hmm.....jag brukar ständigt vara uppkopplad mot nätet.....även när jag spelar in... kan det vara en del av förklaringen kanske... 🥰 ...jag är orutinerad på detta med pc och musik-skapande.....

Vi hörs

Leif

Redigerat av Alderman
Postat

Ibland kan pops och klicks bero på tro det eller ej SATA hårddiskar. Jag och en polare strulade i en vecka innan vi provade en vanlig IDE HD och vips så försvann popsen.

Postat
....hmm.....jag brukar ständigt vara uppkopplad mot nätet.....även när jag spelar in... kan det vara en del av förklaringen kanske... 😎 ...jag är orutinerad på detta med pc och musik-skapande.....

Vi hörs

Leif

Ja det kan det vara!

Stäng av allt som inte har med musikprogrammen att göra. Bästa är om du har två OS-konfig för datorn faktiskt.

Postat (redigerat)
Ibland kan pops och klicks bero på tro det eller ej SATA hårddiskar. Jag och en polare strulade i en vecka innan vi provade en vanlig IDE HD och vips så försvann popsen.

Hej och tack!

Jag har inte SATA nu. Hade det först men den "brann" 2 gånger....då bytte jag "till en gammal hederlig"....inte lika snabb, men den brinner åtminstone inte 😎

Redigerat av Alderman
Postat
Ja det kan det vara!

Stäng av allt som inte har med musikprogrammen att göra. Bästa är om du har två OS-konfig för datorn faktiskt.

Du har säkert rätt. Jag borde ha fattat själv att Norton och alla andra processor käkar mycket processorkraft.

..hmmm....2 OS konfig....Ja, det är nog en bra ide´. Ska checka upp det lite.

Hej och tack för svaret 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.