Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Mja, jag är då en sån där "svår" emo pojke... Eller, nja, lite iaf...

Det är iaf så att vi i bandet spelar något liknande emocore/rock, åtminstone åt det hållet. Och nu vill jag ha lite tips om hur man får till såna där sköna känslo-skrik. Skrik som låter som om att man typ dragit en taggtråd i halsen innan och sedan skriker man allt man har...

Vi har testat lite i replokalen, men får inte till det riktigt, det blir bara vanliga kraftiga skrik liksom. Det är ju inte riktigt growl, utan något mittemellan ungefär... Vi vill att våran musik skall kännas lika mycket som den hörs. Vi vill att publiken skall höra att vi verkligen menar det vi sjunger i våra låtar.

Någon som har några tips?

//alekks

Redigerat av alekks
Annons
Postat

Ok, nu var det länge sedan för mig...

Men något som funkade var att skrika ofta och mycket, (utan någon medveten teknik). Då fick man ett mer halv-growligt desperat skrik.

Troligtvis inte så vänligt mot hals och stämband dock.

Vet inte riktigt hur definitionen av emocore är nuförtiden. Något band/låt du kan tipsa om? Blir lättare att förstå hur du vill skrika då.

Postat
Något band/låt du kan tipsa om? Blir lättare att förstå hur du vill skrika då.

Cilone: Han vill låta som The Used's sångare 😛

Tjaaa, vissa inslag i Thrices låtar... Funeral For A Friend, From First To Last, Thursday, Story of the year... kanske räcker ;P

När det gäller The Used's sångare så det jag hört är inte riktigt så men det hade ju inte varit så dumt att kunna sjunga så heller! Verkligen inte...

Postat

Fantisera, meditera, övertyga dig själv att din mamma/flickvän/brorsa just nu avlider.

Tryck på record och visa världen hur du känner dig.

Kan låta bisarrt men att suggestera fram passande sinnesstämning funkar finfint för mig,

jag har dock aldrig försökt mig på emorockskriksaken.

Postat

Jo, jag satt precis innan och tänkte att man kanske skall tänka sig att man är skit depp och nere och förbannad/ledsen... Så det blir riktiga känslor liksom... 😕

Postat
Jo, jag satt precis innan och tänkte att man kanske skall tänka sig att man är skit depp och nere och förbannad/ledsen... Så det blir riktiga känslor liksom... 🙂

Skriv bra texter. Kan vara som natt o dag att sjunga olika texter faktiskt. Om man känner att texten berör, betyder nåt för mm så blir det lättare.

Sen ska det sägas att det behövs mkt övning för att få dom skriken du vill åt. Om du skriker på "fel" sätt så är det lätt att du blir hes och får ont i halsen. Har inget tips där egentligen utan det är bara o testa.

Postat

Vad fan är emocore för nåt? Vanlig hardcore, men med känsla...? 🙂

EU borde tillsätta ett genre-departement, sanna mina ord.

Postat (redigerat)

Holmqvist:

Tackar!! Skall läsa igenom det där! 🙂 Tack igen!

Fredster:

Jo att skrika på "fel" sätt vill man ju undvika... Och angående texterna så brukar det vara väldigt personliga texter som berör väldigt mycket..

Brynolf:

Emocore är typ hardcore blandat med emo... 🙂

Tror lite det är upp till banden varför dem anser att dem är emorock/emocore/emowhatever. Jag anser att mitt band spelar emorock/core för att vi har lite snabbare tempo och musiken låter liksom känsla, att man vill något med musiken, den är inte bara ihop slängd liksom. Och för att våra texter handlar om just känslor, händelser i våra liv och om funderingar vi har.

EDIT: Mitt tangentbord skrev lunarstormspråk :S

Redigerat av alekks
Postat

Hardcore + emo = SCREMO! typ som alexisonfire spelar... Men vad är då skilnaden mellan scremo och emocore skulle jag vilja veta!?

Postat (redigerat)

Jag har lite länkar angående det...

Och lite tips.

Tips:

Träning ger färdighet... det vet du? 🙂

Värm upp innan du ska träna, andas ut och in med låånga andertag med en tung bok på magen.

När du ska skrika/growla så måste du ta i ifrån magen, inte ifrån halsen, det förstör den.

Just det! Drick varmt honungsvatten innan, måste vara ren i halsen och absolut inte torr, det förstör också stämbanden. 😄

Länkar:

http://www.metaltabs.com/forum/

http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=12202

http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=13643

http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=15771

http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=14324

http://metaltabs.com/forum/showthread.php?t=19122

http://www.musicianforums.com/forums/

http://www.musicianforums.com/forums/showt...highlight=Growl

Aja... det finns mer på dom sidorna,,, du lär hitta det du behöver... 🙂

Skrik så du skiter ner dig! 🙂

Bye 🙂

Redigerat av Gogg
Postat
Hardcore + emo = SCREMO! typ som alexisonfire spelar... Men vad är då skilnaden mellan scremo och emocore skulle jag vilja veta!?

Mjo när du säger det så håller jag med... det var mer min egna tolkning av emocore ovan...

Skillnaden mellan scremo och emocore... det lämnar jag till någon annan att klura ut...

Gogg:

Tackar för alla tipsen!! Skall läsa igenom dessa länkar nu ! 😑 Tack och tack igen!

  • 5 veckor senare...
Postat

Har hört talas om emo musik, men har aldrig hört vad som är "emo".

Ni har nämt grupper som The used o Thrices.

Kan ni inte nämna några fler, gärna grupper med hemsidor så man kan provlyssna.

Mvh Erik

Postat (redigerat)

Emo, Emotional. Jag är väldigt ny på Emo. Enligt en polare är det, det nya soundet som kommer från amerika. För mig är bara Emo när det känns Emo, ett vanligt punkband kan vara Emo för mig. Här har du några band jag gillar: Saosin, As Night Falls, Underoath, Silverstein.

Från Allmusic.com:

"Originally an arty outgrowth of hardcore punk, emo became an important force in underground rock by the late '90s, appealing to modern-day punks and indie-rockers alike. Some emo leans toward the progressive side, full of complex guitar work, unorthodox song structures, arty noise, and extreme dynamic shifts; some emo is much closer to punk-pop, though it's a bit more intricate. Emo lyrics are deeply personal, usually either free-associative poetry or intimate confessionals. Though it's far less macho, emo is a direct descendant of hardcore's preoccupations with authenticity and anti-commercialism; it grew out of the conviction that commercially oriented music was too artificial and calculated to express any genuine emotion. Because the emo ideal is authentic, deeply felt emotion that defies rational analysis, the style can be prone to excess in its quest for ever-bigger peaks and releases. But at its best, emo has a sweeping power that manages to be visceral, challenging, and intimate all at once. The groundwork for emo was laid by Hüsker Dü's 1984 landmark Zen Arcade, which made it possible for hardcore bands to tackle more personal subject matter and write more tuneful and technically demanding songs. Emo emerged in Washington, D.C. not long after, amidst the remnants of the hardcore scene that had produced Minor Threat and Bad Brains. The term "emo" (sometimes lengthened to "emocore") was initially used to describe hardcore bands who favored expressive vocals over the typical barking rants; the first true emo band was Rites of Spring, followed by ex-Minor Threat singer Ian MacKaye's short-lived Embrace. MacKaye's Dischord label became the center for D.C.'s growing emo scene, releasing work by Rites of Spring, Dag Nasty, Nation of Ulysses, and MacKaye's collaboration with members of Rites of Spring, Fugazi. Fugazi became the definitive early emo band, crossing over to alternative rock listeners and getting press for their uncompromisingly anti-commercial attitudes. Aside from the Dischord stable, most early emo was deeply underground, recorded by extremely short-lived bands and released on vinyl in small quantities by small labels; some vocalists literally wept onstage during song climaxes, earning derision from hardcore purists. Fugazi notwithstanding, emo didn't really break out of obscurity until the mid-'90s emergence of Sunny Day Real Estate, whose early work defined the style in the minds of many. Tempering Fugazi's gnarled guitar webs with Seattle grunge, straight-up prog-rock, and crooned vocals, SDRE launched a thousand imitators who connected with their dramatic melodies and introspective mysticism. Some of this new generation connected equally with the wry, geeky introspection and catchy punk-pop of Weezer's Pinkerton album. While several artists continued to build on Fugazi's innovations (including Quicksand and Drive Like Jehu), most '90s emo bands borrowed from some combination of Fugazi, Sunny Day Real Estate, and Weezer. Groups like the Promise Ring, the Get Up Kids, Braid, Texas Is the Reason, Jimmy Eat World, Joan of Arc, and Jets to Brazil earned substantial followings in the indie-rock world, making emo one of the more popular underground rock styles at the turn of the millennium."

Redigerat av chilone

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.