Teflon Postat 30 augusti 2020 Postat 30 augusti 2020 Hej! Jag har nyss köpt Cubase Elements 10.5. Ny dator och Midiklaviatur också. När jag startar Cubase kommer det upp en ruta att Speakers är Unmapped. Jag har försökt att pilla i VST Audio System och välja ljudkort och sånt. Jag har ett Focusrite Scarlett från 2014 USB-Ljudkort! Funderar på om att man måste köpa ett nytt ljudkort så datorn hittar det? Hjälp... Mvh Rob
pme (oregistrerad) Postat 30 augusti 2020 Postat 30 augusti 2020 Har du ASIO drivrutiner till den så borde det gå bra. Hittar den inget ljud alls?
Teflon Postat 30 augusti 2020 Trådstartare Postat 30 augusti 2020 2 minuter sedan sa pme: Har du ASIO drivrutiner till den så borde det gå bra. Hittar den inget ljud alls? Vet ej om jag har ASIO-Drivrutiner (vet knappt vad det är). Den hittar klaviaturen och det går att spela in den, men finns inget ljud alls ut.
Teflon Postat 30 augusti 2020 Trådstartare Postat 30 augusti 2020 Är det detta jag måste göra? https://support.focusrite.com/hc/en-gb/articles/115005396585-Windows-10-Re-Installing-Focusrite-Drivers Återinstallera drivrutiner?
YellowStudio Postat 31 augusti 2020 Postat 31 augusti 2020 (redigerat) prova med att ominstallera drivrutinerna. Sen går du menyn där uppe: studio - studio setup - vst audio sytem och väljer asio Redigerat 31 augusti 2020 av YellowStudio
VayzeriA Postat 31 augusti 2020 Postat 31 augusti 2020 Kollar så du har stereo in/out. Finns under fliken Devices/ device setup. Sedan audio setup. Kika sedan på Devices/ vst setup så input och output left/right är korrekta Don portarna borde vara öppna
Teflon Postat 31 augusti 2020 Trådstartare Postat 31 augusti 2020 (redigerat) Tack för alla svar! Problemet är löst. Var bara att ladda ned dem nyaste drivrutinerna för ljudkortet! Redigerat 31 augusti 2020 av Teflon
Teflon Postat 31 augusti 2020 Trådstartare Postat 31 augusti 2020 (redigerat) Förresten?! Nån som vet hur man gör när man har spelat in trummor med klaviatur och vill få allt exakt i takt? Redigerat 31 augusti 2020 av Teflon
VayzeriA Postat 1 september 2020 Postat 1 september 2020 Se till att kvantisera 100%. Då lägger sig alla slag i takt. Men beror på så klart vilken typ av takt du kör. Men vill du ha mer levande trummor så bör kvantiseringen ligga runt 80% istället.
Nenne Postat 4 september 2020 Postat 4 september 2020 (redigerat) On 8/31/2020 at 6:55 PM, Teflon said: Förresten?! Nån som vet hur man gör när man har spelat in trummor med klaviatur och vill få allt exakt i takt? VA? I takt? vad menar du. Om du importerar en MIDI-fil med trummor kommer den ju automatiskt att bli till rätt takctt??? Redigerat 4 september 2020 av Nenne
Nbient Postat 4 september 2020 Postat 4 september 2020 On 2020-08-31 at 18:55 sa Teflon: Förresten?! Nån som vet hur man gör när man har spelat in trummor med klaviatur och vill få allt exakt i takt? Funktionen du söker heter Quantize. Finns i alla musikprogram. Standard är att du quantizar i 16-delar. Men det beror på behov för låten fråga. Vanligast med 16 dock. Men vet att quantisering till 100% gärna gör låten onaturlig och ”omänsklig”. Det där naturliga gunget som finns i mänskligt spelade instrument försvinner liksom. Men lite av en smaksak och beroende på vilken typ av musik du gör.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.