Alexander Paul Postat 22 augusti 2020 Postat 22 augusti 2020 Lät en sångerska sjunga in en låt till mig och då fick jag med lite backing tracks och harmonies. Undrar hur man ska tänka med reverb om man har flera spår där någon sjunger samma sak i syfte att göra ljudet fylligare? Bör man köra på exakt samma reverb-inställningar på båda?
slejnard Postat 22 augusti 2020 Postat 22 augusti 2020 Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay. 3
gebba Postat 23 augusti 2020 Postat 23 augusti 2020 Prova dig fram och sidechaina till det låter bra kanske :)?
Alexander Paul Postat 23 augusti 2020 Trådstartare Postat 23 augusti 2020 Nu är jag visserligen inte så insatt i sidechaining som nybörjare, men tycker också det låter lite konstigt i sammanhanget.
gebba Postat 23 augusti 2020 Postat 23 augusti 2020 Tänkte att man gör en egen "wet" del som sidechainas mot den torra. Jag är med ganska ny när det kommer till att skapa musik men lärde mig ganska snabbt hur grötigt det kan bli med mycket reverb 🙂 Tänker jag fel kanske? Är som sagt ingen expert själv.
Nenne Postat 16 oktober 2020 Postat 16 oktober 2020 (redigerat) On 8/23/2020 at 9:42 PM, mixamannen said: Sidechaina har inte mycket med detta att göra tycker jag. Det är bättre att lära sig grunder innan man börjar med avancerade saker. Fattar inte riktigt hur du menar faktiskt? Men du kanske har nåt överjävulskt tips att dela med dig av? 🙂 Åjovars. Jag lägger ofta en sidechainad kompressor i mina reverb-kanaler för att sången eller gitarren eller whatever, inte ska låta så urvattnad med en massa reverb. Reverb som då klingar ut fullt först när sidechain-kompressorn släpper. Redigerat 16 oktober 2020 av Nenne 1
crillemannen Postat 17 oktober 2020 Postat 17 oktober 2020 Ibland gör jag körer/stämmor torrare ibland blötare än leadet. Det går lixom inte generalisera direkt. Dock så brukar väl många nybörjare använda för mkt reverb. Eller snarare de kör med ett reverb och gör allt för "wet". Tricket är att använda lite av flera FX. På min sång brukar det finnas ett kort reverb, ett medium och ett långt. Typ 400ms, 1.2s och ett 2.5s. Sedan slap delay, 8dels delay och alternativt någon doubler. Blandar man dem sen så blir det en go massa där man inte kan urskilja vad som är vad. Blir helt annan effekt än att köra 40% wet på 1 reverb. Kolla tutorials å öva på att mixa. Tillslut vet man vad man vill åstadkomma och man bara gör det!
Nenne Postat 17 oktober 2020 Postat 17 oktober 2020 2 hours ago, mixamannen said: Jag vidhåller att i alla fall för relativa nybörjare ska man undvika att snacka om sidechain, det är tillräckligt svårt ändå 🙂 Det köper jag absolut! 🙂
Henric Svensson Postat 18 oktober 2020 Postat 18 oktober 2020 Börja med att märka upp körfilerna, är dom dubbade? I så fall panorera ut dom fullt höger respektive vänster! (Dubbade = två tagningar som sjunger likadant.) Ställ volymen så att rösterna spelar hyfsat lika starkt, sänd sedan alla körkanalerna till en separat bus och reglera volymen på körpaketet där! Sen får du arbeta med panorering, eq, reverb, delay etc efter tycke och smak för att få körerna att låta i mixen!
VayzeriA Postat 18 oktober 2020 Postat 18 oktober 2020 On 2020-08-22 at 20:45 sa slejnard: Gärna en lite torrare och hårdare komprimerad. Kanske även lite saturation. Den andra med reverb och du kan även köra delay. Precis vad jag tänkte föreslå. Övriga bakgrundskör kan t.o.m EQas ganska hårt, bort med tung botten. Inte FÖR mkt tydlighet. Kan tänka mig "röst i sovrummet du hör, när du står i köket. "😉🤣 Är dom hårt panade spå kan väl säkerligen dra bort en del bas. Länge omvänd hängmatta EQ. Första EQ med hög-/långpass En andra EQ där det boostas mellan 800- 1200 med nån db? Självklart med Delay? Fick bara en tanke🤔🤔🤔 1
JohnRick Postat 19 oktober 2020 Postat 19 oktober 2020 Om det är harmonier och inte regelrätta körer brukar jag ha dem på ungefär samma ställe som lead vox ligger (i.e. hyfsat centrerade, eller bara lite off). Av samma anledning som man knappast panorerar ut pianots diskant på ena kanten och basregistret på andra. Poängen är ju att de ska feta till lead vox. Verkar vara lite oklart kring detta i tråden? Backing vox är i allt väsentligt samma stämma som huvudmelodi. Harmonier är 3:an eller 5:an (oftast). I min terminologi tänker jag att "körer" är de som sjunger något helt annat som kontrast mot lead vox. Men när det gällde reverb är det enligt ovan gärna flera olika reverb som gäller. Jag gillar att ha minst tre olika i ett projekt. Lead vox har oftast ett separat plate reverb. Eller så kanske det funkar med ett och samma, beroende på vad som låter bäst. Det vet du när du har provat. Det viktigaste är att du har EQ:at reverbreturen och tajmat svansarna till spårets BPM. 1
van Caine Postat 21 oktober 2020 Postat 21 oktober 2020 Smaksak, men jag brukar gilla att mixa reverb beroende på avstånd i såna här fall. Minst/lättast på leaden.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.