Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
22 timmar sedan sa -Johan-:

Tack. Är nog ett genomgående problem för mig det här. Se om jag kan lyckas lösa det.

Lugna puckar, det här är en svår kost och vi har alla varit här 🙂

Det är inte helt lätt att guida igenom en sån här sak på nätet, men en bra början är alltid att först mixa allt helt utan effekter. Hur låter det? vad hade du velat ha annorlunda?
Nästa steg kan gärna vara att filtrera materialet. Inte EQ som så, utan skära bort först & främst lågmaterial du inte vill ha för att få upp både tydligheten & separationen på instrumenten. Jag skiftar ofta fortfarande mellan att göra det här bums & att göra det efter första råmixen, men det är väldigt väldigt enkelt att villa bort sig, och när man har allt annat som referens så brukar det märkas bäst när man skurit för mycket. Att veta exakt hur mycket man ska beskära är dock inte lätt, och det kommer ta en stund att lära sig, men det är väldigt värt det för halva jobbet ligger här. Men så länge man inte bränner in filtren direkt i filerna så kan man ju givetvis justera senare. Vilket inte är sällsynt. Milt sagt.
Här brukar, så som jag jobbar, oftast EQ, saturation, och compression komma in i bilden. Nu börjar det bli väldigt svårt att beskriva enkelt, men jag börjar alltid med att compression för att få pli på materialet, särskilt eftersom alla förändringar av EQ'n annars, om den är först i kedjan, gör att compressorn börjar bete sig jobbigt när man ändrar EQ'n på ett sätt som kan vara väldigt förvillande. Saturation brukar även den gå innan EQ här då den i princip blir det första som verkligen påverkar tonen, och EQ'n passar bäst i att skulptera ut vad man fått ur denna senare. Min kedja ser ut så här, men det är HELT en personlig smaksak: Tape - Compressor - EQ/Filter. Tape brukar jag lägga före compressor i kedjan men efter att compressorn sitter då det är lättare att höra om den behövs eller inte när materialet är mer dynamiskt utjämnat & man hör de låga bitarna tydligare.
Distortion eller kanske moduleringseffekter? Det är en smaksak, men har du kommit så här långt med ett resultat som du är nöjd med så är det betydligt lättare att klura ut var i kedjan man vill ha sakerna härifrån, det är något man lär sig as you go.
Nu börjar åsså - enligt det sätt jag beskriver här - EQ'n. Det är en konstform i sig själv det, men en god regel är: lyssna noga & försök klura ut vad du inte är nöjd med. Låter det lurvigt & grötigt? Då är det förmodligen frequenser du måste sänka för att få upp helheten. Låter det tillbakahållet & kvävt? Då behöver du förmodligen höja nånstans. Ta bastrummor som exempel: Du kanske tycker att den låter schysst men alldeles för "naturlig" och tunn som den är.  Spontant kanske man tänker att man vill höja basen eftersom det är basen man vill åt, men lyssnar man noga så är problemet sannolikt att du måste sänka någonstans i lågmidden kraftigt. Säg sex dB lägre i 550Hz, och vad som var en tråkig kick blev just en boomig & fin jävel-trumma. Siffrorna varierar, but you get the picture 🙂
Som sagt - det här är inte lätt, och trots att jag fick mitt diplom för 22 år sedan & jobbat med det här fulltid sedan typ början av 2000-talet så får jag fortfarande överraskningar här & saker jag måste hitta nya metoder för. Jag började till exempel inte ens använda saturation förrän jag upptäckte Softube Tape för några år sen, men det är en bra början. Vilket ju är varför det är en så fantastisk sak att jobba med 🙂
Härifrån brukar jag börja joxxa med reverb och ekon. Varför jag tar det härifrån är för att om jag lägger sånt först så blir det grymt svårt att ställa in rätt, och det kommer ge en hel del problem, medans om man ställer in reverbet att låta bra på ett redan färdigt spå så kommer det fungera till allt, och när man vet att reverbet inte förstör ljudbilden så kan man börja mixa igenom det när det ligger. Vilket man kommer behöva då ju första pass av någonting sällan är väldigt bra i sig självt.

Redigerat av van Caine
  • Gilla 1
  • Tack! 1
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Finns ju ingen bas.  Tycker nog också att det saknas stereo bred.

Postat
On 2020-08-22 at 16:24 sa van Caine:

Lugna puckar, det här är en svår kost och vi har alla varit här 🙂

Det är inte helt lätt att guida igenom en sån här sak på nätet, men en bra början är alltid att först mixa allt...

Tack som fan för att du tog dig tid att skriva så utförligt, du har gett mig en hel del att tänka på 🙂

Postat
On 8/21/2020 at 5:56 PM, -Johan- said:

Tack. Är nog ett genomgående problem för mig det här. Se om jag kan lyckas lösa det.

Hur går det Johan??? För du till det ?

Postat
5 timmar sedan sa Nenne:

Jaha, se där. Samma problem här. 🙂

Inte mitt enda problem dock. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, får vänta på lite inspiration  🙂

Postat
1 timme sedan sa Nbient:

Tvivlar inte sekund på att denna funkar på klubben för acidpumpade kids 😁

Haha ja eh, hum, tAcK? 😃

Postat
17 timmar sedan sa -Johan-:

Inte mitt enda problem dock. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, får vänta på lite inspiration  🙂

Know the feeling, speciellt efter att man fått en drös saker som behöver fixas efter feedback, så blir man lite off ett tag hehe. Nyttigt att vila öronen iofs..

Postat
On 8/24/2020 at 11:07 PM, -Johan- said:

Inte mitt enda problem dock. Vet inte riktigt vad jag ska hitta på, får vänta på lite inspiration  🙂

OK, jag förstår. Tråkigt att höra!

Postat
On 2020-08-22 at 16:24 sa van Caine:

Lugna puckar, det här är en svår kost och vi har alla varit här 🙂

Det är inte helt lätt att guida igenom en sån här sak på nätet, men en bra början är alltid att först mixa allt helt utan effekter. Hur låter det? vad hade du velat ha annorlunda?
Nästa steg kan gärna vara att filtrera materialet. Inte EQ som så, utan skära bort först & främst lågmaterial du inte vill ha för att få upp både tydligheten & separationen på instrumenten. Jag skiftar ofta fortfarande mellan att göra det här bums & att göra det efter första råmixen, men det är väldigt väldigt enkelt att villa bort sig, och när man har allt annat som referens så brukar det märkas bäst när man skurit för mycket. Att veta exakt hur mycket man ska beskära är dock inte lätt, och det kommer ta en stund att lära sig, men det är väldigt värt det för halva jobbet ligger här. Men så länge man inte bränner in filtren direkt i filerna så kan man ju givetvis justera senare. Vilket inte är sällsynt. Milt sagt.
Här brukar, så som jag jobbar, oftast EQ, saturation, och compression komma in i bilden. Nu börjar det bli väldigt svårt att beskriva enkelt, men jag börjar alltid med att compression för att få pli på materialet, särskilt eftersom alla förändringar av EQ'n annars, om den är först i kedjan, gör att compressorn börjar bete sig jobbigt när man ändrar EQ'n på ett sätt som kan vara väldigt förvillande. Saturation brukar även den gå innan EQ här då den i princip blir det första som verkligen påverkar tonen, och EQ'n passar bäst i att skulptera ut vad man fått ur denna senare. Min kedja ser ut så här, men det är HELT en personlig smaksak: Tape - Compressor - EQ/Filter. Tape brukar jag lägga före compressor i kedjan men efter att compressorn sitter då det är lättare att höra om den behövs eller inte när materialet är mer dynamiskt utjämnat & man hör de låga bitarna tydligare.
Distortion eller kanske moduleringseffekter? Det är en smaksak, men har du kommit så här långt med ett resultat som du är nöjd med så är det betydligt lättare att klura ut var i kedjan man vill ha sakerna härifrån, det är något man lär sig as you go.
Nu börjar åsså - enligt det sätt jag beskriver här - EQ'n. Det är en konstform i sig själv det, men en god regel är: lyssna noga & försök klura ut vad du inte är nöjd med. Låter det lurvigt & grötigt? Då är det förmodligen frequenser du måste sänka för att få upp helheten. Låter det tillbakahållet & kvävt? Då behöver du förmodligen höja nånstans. Ta bastrummor som exempel: Du kanske tycker att den låter schysst men alldeles för "naturlig" och tunn som den är.  Spontant kanske man tänker att man vill höja basen eftersom det är basen man vill åt, men lyssnar man noga så är problemet sannolikt att du måste sänka någonstans i lågmidden kraftigt. Säg sex dB lägre i 550Hz, och vad som var en tråkig kick blev just en boomig & fin jävel-trumma. Siffrorna varierar, but you get the picture 🙂
Som sagt - det här är inte lätt, och trots att jag fick mitt diplom för 22 år sedan & jobbat med det här fulltid sedan typ början av 2000-talet så får jag fortfarande överraskningar här & saker jag måste hitta nya metoder för. Jag började till exempel inte ens använda saturation förrän jag upptäckte Softube Tape för några år sen, men det är en bra början. Vilket ju är varför det är en så fantastisk sak att jobba med 🙂
Härifrån brukar jag börja joxxa med reverb och ekon. Varför jag tar det härifrån är för att om jag lägger sånt först så blir det grymt svårt att ställa in rätt, och det kommer ge en hel del problem, medans om man ställer in reverbet att låta bra på ett redan färdigt spå så kommer det fungera till allt, och när man vet att reverbet inte förstör ljudbilden så kan man börja mixa igenom det när det ligger. Vilket man kommer behöva då ju första pass av någonting sällan är väldigt bra i sig självt.

Respekt för tiden du tog dig i detta inlägg.  👍

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.