Ken Kängström Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 Hej. Jag undrar, hur många BPM ökas tempot när man öppnar en sampling i tex NN19 och sedan spelar C#1? Då C1 är orginalpitch och hastighet för filen. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 Hej! Ca 100/12 = 8.333% (?) MVH-Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 6 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 6 maj 2005 Hmmm jadu. Förstår hur du tänker. Men jag blev ej visare =S Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 6 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 6 maj 2005 Aahhh tackar så hjärtligt. Sitter som sagt och leker med vocodern så då kan man ju passa på att leka med pitchen och tempot desutom =). Tack igen =) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 6 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 6 maj 2005 Oj... Nu blev det knepigt igen. Hmmm... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 (redigerat) Ursprungstempo * (2^antal övertoner) C1=100Bpm (Ursprungstempo) C2=200Bpm (1 överton) C3=400Bpm (2 övertoner) C4=800Bpm (3 övertoner) C5=1600Bpm (4 övertoner) Redigerat 6 maj 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Ken Kängström Postat 6 maj 2005 Trådstartare Dela Postat 6 maj 2005 C1=100BpmC2=200Bpm C3=400Bpm C4=800Bpm C5=1600Bpm Jo det har vi förstått. Men däremellan är det lite svårare. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 (redigerat) Nej, inte alls. Ursprungstempo * (2^antal övertoner) Antal övertoner kan anges i decimaltal ( eller rättare sagt bråk). T ex C1 till D1 ( anta att 100 är ursprungstempot ) 100*(2^(2/12))=112,2462048 Redigerat 6 maj 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 Hej! Jo, vill man nu räkna ut detta gör enligt följande: Start > Alla program > Tillbehör > Kalkylatorn I "Kalkylatorn klicka på "visa" och välj Avancerad! Börja med antalet tonsteg du ska höja, säg ex 5 st, 5/12 = 0.4167 Skriv sen "2" klicka på "x^y"-knappen och skriv 0.4167 och klicka = Vad blev det? (måste veta!) B.t.w. - Vad du kan Pluffo, imponerande 😕! (Sen undrar om detta kan skifta med hur ens midikeybord är stämt? Då blir det komplicerad matte med specifika uträkningar för varje ton!) MVH-Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 (redigerat) Hej! Jo, vill man nu räkna ut detta gör enligt följande: Start > Alla program > Tillbehör > Kalkylatorn I "Kalkylatorn klicka på "visa" och välj Avancerad! Börja med antalet tonsteg du ska höja, säg ex 5 st, 5/12 = 0.4167 Skriv sen "2" klicka på "x^y"-knappen och skriv 0.4167 och klicka = Vad blev det? (måste veta!) B.t.w. - Vad du kan Pluffo, imponerande 🙂! (Sen undrar om detta kan skifta med hur ens midikeybord är stämt? Då blir det komplicerad matte med specifika uträkningar för varje ton!) MVH-Peder Detta tal ska du alltså ta gånger (*) ursprungstempot. I detta fall blir det: Ursprungstempo*(2^(5/12)) = Ursprungstempo*1,334839854 Redigerat 6 maj 2005 av Pluffo Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Peder Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 Hej! Precis, glömde skriva det! Hmmmen vad ska jag har för ursprungstempo det har jag inte ens haft tid att tänka på! 120 kanske? MVH-Peder Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pluffo Postat 6 maj 2005 Dela Postat 6 maj 2005 Hej! Precis, glömde skriva det! Hmmmen vad ska jag har för ursprungstempo det har jag inte ens haft tid att tänka på! 120 kanske? MVH-Peder Då multiplicerar du helt enkelt 120 med 1,334839854. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lunatik Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Men snälla... 😛 Kuggade matte A och sket i matte B... Hahaha Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Kollar man på wikipedia-artikeln här får man reda på att det är följande värden som gäller (Stefan E hade för övrigt rätt i att man blandar in tolfte roten, enligt principen "tolfte roten ur två upphöjt till tonens ordningstal från grundtonen"): Prim: 1.000000 Liten sekund: 1.059463 Stor sekund: 1.122462 Liten ters: 1: 1.189207 Stor ters: 1.259921 Kvart: 1.334840 Överstigande kvart / förminskad kvint: 1.414214 Kvint: 1.498307 Liten sext: 1.587401 Stor sext: 1.681793 Liten septima: 1.781797 Stor septima: 1.887749 Oktav: 2.000000 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lindeberg Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Är det inte lite lättare att höja och sen testa sig fram? 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Är det inte lite lättare att höja och sen testa sig fram? 😏 Du menar typ som att höja och sedan exportera, klippa ut i Wavelab och se vad ReCycle säger att det är för tempo? Näääeee... 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Tobbe Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Min stilla fundering är om det värkligen är så lätt som att varje havton är en 12:e del av den oktav. Har för mig att jag har läst något annat. Är det någon som har koll? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Johan Royen Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Tror bestämt det (den knepiga matten alltså) beror på att frekvensskalan är exponentiell. Frekvensen fördubblas ju för varje oktav, till skillnad från exempelvis MIDI-protokollets 128 toner som är linjära. Omvandlingen blir mao lite... knepig var det, ja! 😏 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pazo Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Är det inte lite lättare att höja och sen testa sig fram? 😛 De kan jag lova!!!... De är ju inte så verst jobbigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MarcusRombo (oregistrerad) Postat 26 maj 2005 Dela Postat 26 maj 2005 Alltså, om man tar en trumloop som går i 100 bpm, och lägger den på C#1, så tar man bara en BPM räknare och tappar det nya tempot och ser hur stor ökningen är? Eller är jag helt ute och cyklar nu? Det låter jävligt simpelt i mina trötta öron 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.